A legújabb fejlesztésű 3D-s megjelenítők már különféle...
A legújabb fejlesztésű 3D-s megjelenítők már különféle kiegészítők nélkül teszik lehetővé azt, hogy a valódi világba beágyazva lássuk a virtuális tárgyakat.
Jól ismert kép sokak számára: a virtuális világban „mozgó” felhasználó különös kiegészítőket, adatkesztyűt és adatszemüveget visel. Ezek a kellékek ugyanis nélkülözhetetlenek, ha be akar lépni a VR (Virtual Reality) különös dimenziójába. Ennek, pontosabban a kiegészítők viselésének azonban hamarosan vége, hiszen a Fraunhofer Intézet kutatói olyan megjelenítőket fejlesztenek, amelyeken szabad szemmel, a monitor előtt láthatók a térbeli objektumok, mi több, még el is mozdíthatók, forgathatók.
A fejlesztések kulcsszava a Mixed Reality (vegyített valóság), ami a virtuális és a valós világ elemeinek ötvözésére utal, amelynek során hologramszerű képet vetítenek a felhasználó elé. Ehhez a térbeli látás közismert alapjait használják fel, nevezetesen, hogy a bal és a jobb szem egymástól kissé eltérő képet közvetít az agynak, s ez utóbbi ezekből alakítja ki a térhatást.
A Fraunhofer Intézet újdonságában két, egyenként 1600x1200 pixel felbontású videoprojektor vetíti az egymástól kissé eltérő képet egy speciális, 30”-os panelra. A két képet természetesen a videoprojektorokkal összekötött számítógép hozza létre. A panelen megjelenő képet a kellő távolságban ülő felhasználó úgy érzékeli, mintha az kiugrott volna a megjelenítőből, és a térben lebegne. A kellő távolságra azonban nemcsak vizuális élmény miatt van szükség, hanem azért is, mivel ezúttal egyszerű kézmozdulatokkal akár el is lehet forgatni a „térben lebegő” objektumot. Nagyon fontos viszont, hogy a kéz és az objektum azonos távolságban legyen a szemtől, ugyanis az emberi szem csak így képes mindkettő élesen látni, s így tud megfelelően koncentrálni mind a kézre, mind a mozgatás tárgyára. A Mixed Reality konfigurációt egyébként kézmozdulat követő rendszerrel is felszerelték, ez a titka annak, hogy a felhasználó forgathatja is a virtuális képet.
Ilyesfajta mixelt valóságból készült már olyan mérnöki munkaállomás is, amelynél két hagyományos monitor fogja közre a térbeli megjelenítőt, s ha a szakember közelebbről is szemügyre szeretné venni valamelyik, a hagyományos monitoron megjelenő alkatrészt, egyszerű fogd és vidd módszerrel áthúzza azt középre, s máris a térben szemlélheti.
A 3D-s megjelenítők egyelőre egyszemélyesek, ami azt jelenti, hogy a térhatás csak egyetlen, a kijelzővel szemben ülő felhasználó számára érzékelhető. A kutatók most a többfelhasználós változattal foglalkoznak, hiszen egy ilyesfajta készülék fontos elvárás a CAD/CAM területen vagy például a gyógyászatban. Az egyfelhasználós megjelenítőnek pedig a múzeumokban, utazási irodákban jósolnak nagy jövőt a fejlesztői, illetve biztosra veszik, hogy ez a fajta térhatás alapjaiban fogja átalakítani az internetes vásárlást. A felhasználónak ugyanis lehetősége lesz arra, hogy a szó szoros értelmében alaposan szemügyre vegye majd a neten kiválasztott árut.