Összefogott az EMI és az Apple, online zene lakat nélkül
Digitális szerzői jogi védelem (DRM) nélkül, azaz szabadon másolható formátumban, az eddigieknél jobb hangminőségű és bármilyen lejátszóval meghallgatható zenét kínál az Apple iTunes nevű internetes áruházában az EMI, a világ harmadik legnagyobb lemezkiadója.
A zeneiparban már régóta nagy vita zajlik a kalózkodást gátolni hivatott DRM körül. Sokan jó előre megjósolták, hogy a legnagyobb kiadók közül valamelyik hamarosan "leveszi a lakatot" az interneten árult zenéről, amivel alapjaiban változtathatja meg az online zenepiac szerkezetét, hiszen eddig csak a kis független kiadók kínáltak másolásvédelem-mentes zenét. Steve Jobs, az Apple vezetője ráadásul januárban nyílt levelet intézett a kiadókhoz és forgalmazókhoz, amelyben éppen ezt szorgalmazta.
Az Apple és az EMI végül összefogott, és a cégvezetők közös sajtótájékoztatón jelentették be, hogy az interneten forgalmazott EMI-kiadványok májustól DRM-mentes formátumban is kaphatóak lesznek az iTunes-nál, és később más online zeneboltokban is.
Az új formátum összefér bármilyen lejátszóval, korlátlan számú másolat készíthető belőle és hangminősége is jobb, mint a másolásvédelemmel ellátott hangfájloké, ugyanakkor valamivel többet is kell fizetni értük: egy szám 1,29 dollárt (mintegy 240 forint) kóstál. A 99 centért (183 forint) kapható másolásvédett számokat 30 cent (55 forint) fejében alakítják át az úgynevezett premium formátumra, egész albumokat pedig felár nélkül lehet kapni az új verzióban.
Steve Jobs a tájékoztatón elmondta: "Nagy lépés ez a digitális zene forradalmában a DRM-mentes világ felé." Az Apple vezér szerint a többi lemezkiadó is hamarosan követni fogja az EMI példáját. Eric Nicolli, az EMI vezetője szerint cége a fogyasztók igényeire válaszol az újítással: "Állandóan mondják nekünk a fogyasztók, hogy magasabb árat is fizetnének, ha a megvásárolt zenét minden lejátszón meg lehetne hallgatni."
Mark Mulligan, a Jupiter Research piackutató intézet munkatársa szerint az EMI és az Apple "nem csak a játékszabályokat írja át, hanem magát a játékot is átalakítja." Az elemző elmondta: más online zenekereskedők is be fognak állni a sorba, mert nem engedhetik meg maguknak "a látszatát sem annak, hogy kifutó terméket árulnak."
A bejelentés hátterében ugyanakkor az is ott van, hogy az EMI a többi nagy kiadónál nehezebb helyzetben van. "Kockáztatniuk kellett. A húzás merész, de a kockázat vállalható, hiszen a zeneipar forgalmának csupán 5 százalékát adják az online eladások" - mondta Mark Mulligan a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság honlapján megjelent cikk szerint.