2007. február. 19. 17:23 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. február. 19. 17:23 Tech

2030-ra robotsofőrök vezethetik az autóinkat

Kutatók a következő generációs, robotsofőrök által vezetett autókon dolgoznak, mely víziójuk szerint 2030-ra elterjedt személyszállítási forma lehet – jelentették be egy konferencián.

Junior, a robotvezérlésű Passat
A robotautók első intelligens generációja képes lesz a körülötte zajló események érzékelésére s a helyzettől megkívánt reakció kivitelezésére – legalábbis ezt remélik annak a tesztsorozatnak a vezetői melyet, novemberben indítanak útjára az US Defence Advanced Research Projects Agency (DARPA) (Amerikai Nemzetvédelmi Ügynökség Kiemelt Kutatások Projektje).

A kutatók olyan közlekedési eszközöket tesztelnek, melyek nem csak hogy önállóan képesek elszállítani az utast a kívánt célpontig, de bármely szimulált városi viszonyok közt elboldogulnak.

„A múltban elegendő volt, ha a jármű érzékelte a környezetét” – mondta Sebastian Thrun a Stanfordi Egyetem számítástechnikai és elektromérnöki karának professzora. „Az új kihívás a környezet megértése. A robotsofőrnek észlelnie kell a többi autót, meg kell határoznia a másik mozgásának irányát, sebességét, és számba kell vennie a lehetséges menekülési útvonalat, melyek közül ki is kell választania a legoptimálisabbat.”

Thrun, aki az American Association for the Advancement Science éves találkozóján szólalt fel San Franciscóban, a Stanfordi kutatócsoport tagja, mely a DARPA november 3-ára kiírt versenyének résztvevője.

A Stanfordiak által „Junior” névre keresztelt jármű egy Volkswagen Passat, melynek gázadagolása, féke és kormányrendszere úgy lett átalakítva, hogy az teljesen komputervezérlésűvé váljon.

A gépkocsi tájékozódásához és pozicionálásához lézerérzékelőket helyeztek el az első és hátsó karosszérián, radart a tetőn, és beépítettek egy műholdas helyzet-meghatározót (GPS).

Thrun szerint, ha a mesterséges intelligencia a jelenlegi ütemben fejlődik, 2030-ra valósággá válik a humán sofőr nélküli autó.

„Ma 160 kilométert tehetünk meg anélkül, hogy az autó irányításába emberileg beavatkoznánk, 2010-re várhatóan 1160 kilométert, míg 2020-ra akár 1,6 millió kilométert is.

A civil forgalomba helyezés előtt azonban, a szakértők a harcászati alkalmazását jósolják a robotsofőr vezette járműveknek.

Hirdetés