Százmilliárdos mérföldkőhöz ért az internetes gazdaság
Az amerikaiak több mint 100 milliárd dollárt költöttek el internetes vásárlásra 2006-ban, s az e-kereskedelem a következő években csak erősíti piaci pozícióját.
A comScore Networks piackutató elemzése szerint, az internetes költés összege (nem számítva az online lefoglalt és kifizetett utazásokat, repülőjegyeket) tavaly 102,1 milliárd dollárra rúgott, ez 24 százalékos növekedés 2005-höz képest. A legtöbbet november és december hónapokban költötték el a karácsonyi lázban égő felhasználók, 26 százalékot verve az előző év hasonló időszakára.
„Az e-kereskedelem egyre inkább a kereskedelem egy általános formájává válik, a lakosság szélesedő köre költi el, egyre többféle termékre nehezen megkeresett dollárjait online ’” – mondja Heffrey Grau, az eMarketer piackutató cég vezető elemzője.
A Cowen & Co. befektetői társaság 2006-ra 108 milliárd dollárra becsülte az online piac forgalmát, mely 2011-re eléri a 225 milliárdot. „Számításaink szerint az Egyesült Államok internetes kereskedelme 20 százalékkal bővül a 2007-es esztendő folyamán, mely elsősorban a szélessávú szolgáltatások árcsökkenésének, a netes boltok kedvezményes árainak és az online áruházak nyújtotta kényelemes vásárlásnak köszönhető” – áll Cowen tanulmányában.
Amennyiben a fejlődés üteme nem változik, az e-kereskedelem a teljes amerikai gazdaság 4,7 százalékát adhatja öt éven belül, míg tavaly év végén az csak 2,6 százalékát tette ki.
Grau szerint: „ha a kiskereskedők nem figyelnek oda a változásokra, lekésik a járatot. „Egyáltalán nem látszik az online kereskedelem növekedésének kifulladása, az akár a hagyományos kereskedelmet is túlszárnyalhatja egyszer” – mondja.
A kényelmesség okán ma már régen nem csak a hagyományosan a neten keresztül értékesített termékeket vesznek meg a fogyasztók, de ékszereket, ruhákat, háztartási eszközöket és bútorokat is.
„A fogyasztás bővülésével párhuzamosan, nő a vásárlók tájékozottsága is” – teszi hozzá Grau. Egy gyémántgyűrű megvétele előtt például a felhasználót, számos oldal és videó segíti a gyémántokkal kapcsolatos ismeretei elmélyítésében, melyek azután a választásban is segítenek. Amikor pedig bútort választunk, akár előre is megtekinthetjük egy bemutató videón, hogy hogyan fog az adott kanapé vagy konyhaszekrény mutatni a saját lakásunkban.
2007-re az eMarketer 22 százalékos növekedést jósol, s 132 milliárdra teszi a teljes online piac bevételét (az utazásfoglalást nem számítva) az Egyesül Államokban.
Fontos változás, hogy a vevők tömegei hagyják decemberre vagy akár a karácsony előtti napokra az ajándékok megrendelését, a rövid kiszállítási időben bízva – derül ki a comScore jelentéséből.
A Cowen elemzőinek Jim Friedlandnak és David Geislernek a becslése szerint, a netes értékesítés végső soron tíz százalékát teszi majd ki az újvilág teljes kiskereskedelemi eladásainak.