Az Európai Űrügynökség (ESA) Venus Express szondájának tanúsága szerint lelassulóban van az Esthajnalcsillag.
A Párizsi Obszervatórium kutatói a bolygó felszínét pásztázó VIRTIS infravörös képalkotó spektrométer adatait elemezték és összevetették őket az amerikai Magellán-űrszonda 1990-1994 között végzett radarméréseivel. Megdöbbenésükre azt fedezték fel, hogy a méréseknél figyelt jellegzetes felszíni alakzatok 20 kilométerrel "hátrább" voltak annál, ahol lenniük "kellett volna". A kutatócsoport, amely az Icarus című folyóiratban tette közzé megfigyeléseit, kiemeli, hogy méréseiket újból és újból megismételték.
"A lehetséges hibaforrásokat kiiktatva arra a következtetésre jutottunk, hogy a vénuszi nap hossza megváltozott az elmúlt 16 év során" - emelték ki közleményükben a Párizsi Obszervatórium asztronómusai. Számításaik szerint az adott időszak alatt egy nap hossza az Esthajnalcsillagon 6,5 földi perccel növekedett. "Csillagászati mércével ez jelentős változás" - hangsúlyozta Pierre Drossart.
A csillagászok feltételezése szerint a bolygót a felszíne és sűrű légköre közti súrlódás fékezheti. Ez a megállapítás meglepőnek tűnhet, ám figyelembe kell venni, hogy a légkör vastagsága meghaladja a 100 kilométert, és igen sűrű, hiszen 96 százalékát szén-dioxid alkotja. Ehhez hozzáadódik az óránkénti 350 kilométeres sebességgel száguldó szelek hatása is. A légköri nyomás a felszínen a földi értékek 92-szerese, akkora, mint 900 méteres mélységben lenne az óceánban.
"A Földön is időnként hat a légkör fékező hatása, ám ez csupán a másodperc tizedrészét teszi ki, vagyis érzékelhetetlen" - magyarázta Pierre Drossart, aki az AFP kérdésére válaszolva nem tudta megmondani, hogy végül "megáll-e" teljesen a Vénusz.
"Ezt nehéz megjósolni, hiszen mindössze két mérési pontunk van. Az elméleti modellek viszont azt mutatják, hogy ciklikus jelenséggel van dolgunk. Amikor a légkör felgyorsul, a bolygó lelassul, viszont amikor veszít lendületéből, ellenkező jelenségnek lehetünk tanúi. Ingaeffektus érvényesül" - fogalmazott Pierre Drossart.