Bár a tavalyinál kevesebbet, így is bő 4,5 milliárd forintot fizetett a magyar állam a 2011-es F1 Magyar Nagydíjért. Érdekes kérdés azonban, hogy mindezt miből fedezte a kormányzat, a költségvetési törvényből ugyanis eltűnt a hazai futam támogatására szánt összeget részletező sor, amit a szaktárcánál a versenyhétvége óta eltelt majd másfél hét alatt sem tudtak előbányászni – írja az Ecoline.
Augusztus 1-jei középárfolyamon számolva 4,54 milliárd forintba került az idén az államnak, hogy Magyarország 26. alkalommal is otthont adhatott a Forma-1-es sorozat egyik futamának. Ez a tavalyi mindenkori csúcsnak számító 4,77 milliárd forinttól elmarad, a korábbi években megszokottnál azonban jóval magasabb: a támogatás összege először 2009-ben lépte át a 3,5 milliárdot, s az elmúlt 10 évben ötször 3 milliárd alatt maradt.
Jogdíjat fizet az állam
Hazánkban – a legtöbb rendező országhoz hasonlóan – az állam a rendezés lehetőségéért járó jogdíj megfizetésével támogatja a Forma-1-es versenyhétvégét. Az F1 gazdasági modellje szerint a rendezésért – Monaco kivételével – minden államnak be kell fizetnie egy bizonyos összeget a száguldó cirkusz működéséért felelős és kereskedelmi jogait birtokló – Bernie Ecclestone által irányított – cégcsoport kasszájába. Tavaly a Formula One Management (FOM) (a cégcsoport egyik leggyakrabban emlegetett tagvállalata) ebből a forrásból 569 millió dollárt markolt fel, ami nagydíjanként átlagosan majd 30 millió dolláros jogdíjat jelent.
Az egyes országot között azonban komoly eltérések vannak. Szingapúr például több mint 60 millió dollárt tett be tavaly a FOM kasszájába, az ausztrál adófizetőknek pedig nagyjából 50 millió dollárjába került az F1. Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb Forma-1-es hagyományokkal rendelkező európai országok az átlagnál kevesebbet fizetnek, míg az elmúlt években érkezett „újonc rendezők” többet.
Az idén 4,5 milliárd volt a cech
Magyarországon az Ecclestone-féle cégbirodalomnak fizetendő jogdíj összegéről még a Medgyessy-kormány állapodott meg a Forma-1 „teljhatalmú urával”. A 2002-től érvényes szerződés szerint hazánk az első esztendőben valamivel több mint 10 millió dollárt fizetett a FOM-nak, azóta pedig évente 10 százalékkal emelkedik a „Magyar Nagydíj ára”. A kontraktus legutóbbi módosítása során aztán ellenzéki kezdeményezésre, de még az előző kormányzat alatt módosítottak a növekedési ütemen, így jövőre már csak 7,5 százalékos lesz a drágulás.
A fentiekből könnyen kiszámolható, hogy az idén közel 24,3 millió dollárt kellett átutalnia a FOM számára a magyar államnak. Mivel a teljesítés dátuma mindig a futamot követő hétfő, a támogatás forintösszegét nagyban befolyásolja, hogy az adott napon éppen hol áll a dollár/forint kurzus. Ez magyarázza meg, hogy 2009 előtt– a szerződésben rögzített 10 százalékos emelkedés ellenére – forintban miért nem nőtt az állami támogatás összege, illetve, hogy az elmúlt két évben miért ugrott meg jelentősen a dotáció mértéke. Az idén augusztus elsején viszonylag hektikusan, 185,0 és 189,7 között mozgott a dollár árfolyama, így a FOM-nak fizetett összeg valahol 4,49 és 4,61 milliárd forint között volt.
Kimaradt a költségvetésből?
Fontos kérdés persze, hogy mindezt miből finanszírozza az állam. Az évezred elején a költségvetési törvényben külön sor részletezte a Forma-1 állami támogatását, mindenki számára érthető módon „nevén nevezve a gyereket”. A későbbiekben, bár a dotáció összegét jelző sort valamilyen okból „Kiemelt nemzetközi sportesemények támogatására” keresztelték, ebbe minden esetben kizárólag a Forma-1 tartozott bele, így 2010-ig könnyen meg lehetett fejteni, mennyit szánt eredetileg a Magyar Nagydíjra a kormányzat (a tervezett és a tényleges összeg között egyébként csak a válságot követően volt jelentős eltérés).
Tavaly aztán az új kormányzat ismét átalakította a költségvetési törvény szerkezetét, s ennek eredményeként eltűnt a dokumentumból minden Forma-1-re utaló elem. Bár a jogszabályt többször is áttanulmányoztuk, nem sikerült olyan összeget találni, amely nagyjából megfelelhet az F1 állami támogatásának, ebből pedig arra következtethetünk, hogy a dotáció összegét vagy összevonták valamivel, vagy egyszerűen kimaradt a költségvetésből. Közvetlenül a Magyar Nagydíjat követően a kormányzatot is megkerestük kérdésünkkel, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál másfél hét alatt nem tudták előhalászni az összeget, ami inkább arra utal, hogy nem is került bele a törvénybe a támogatás.
Megéri?
A pénz forrása mellett a másik jelentős kérdés, hogy vajon megéri-e a magyar államnak évi több milliárd forinttal támogatni a Magyar Nagydíjat. A hazai Forma-1-es futam gazdasági hatásairól a 2000-es évek elején az egyik nagy könyvvizsgáló gondozásában készült ugyan egy tanulmány, mivel azonban az F1-es szerződéseket titoktartási záradékkal látták el, s ennek a dokumentumnak a részletei ezt megsértették volna, ezért a nagyérdemű nem ismerhette meg a pontos számokat.
Becsülni ugyanakkor – ha nem is pontosan, de – viszonylag könnyen lehet az állami bevételeket. A hazai futamra az elmúlt években nagyjából 40-50 ezer külföldi szurkoló érkezett, akik – a Magyar Turizmus Zrt. 2008-as felmérése szerint – átlagosan 4-5 napot maradnak Magyarországon, s napi 200-250 eurót (azaz 55-68 ezer forintot) költenek. Ebből az adódik, hogy a külföldi rajongók költése valahol 9 és 17 milliárd forint között lehet, ami 20 százalékos áfatartalommal számolva csak ebből az adónemből 1,8-3,4 milliárd forintos többlet-adóbevételt eredményez.
Ehhez jön még hozzá az egyéb adókból (jövedéki adó, idegenforgalmi adó stb.) származó többletbevétel, illetve a csapatokkal érkező – s jóval kevésbé árérzékeny – vendégek költése, amiből arra következtethetünk, hogy minden bizonnyal megtérül a támogatás. Egyes becslések szerint az állam teljes Forma-1-ből származó bevétele a 10 milliárd forintot is meghaladhatja.
Nyolc nap után, a cikk megjelenését követően nem sokkal az alábbi egy mondatos magyarázatot kaptuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályától: "Az idei Formula-1 Magyar Nagydíj rendezői és közvetítői jogdíjait fedező állami hozzájárulást a 2011. évi költségvetés a Turisztikai Célelőirányzat részeként tartalmazza." A költségvetési törvényben ezen a soron kiadásként egy 13,41 milliárd forintos összeg szerepel, azt azonban, hogy ez miből tevődik össze, s ebből mekkora részt képvisel a Magyar Nagydíj támogatása nem mondták meg a szaktárcnál.
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.