2010. március. 03. 09:15 MTI Utolsó frissítés: 2010. március. 03. 12:11 Plázs

WHO: a fitalalok közúti balesetben halnak meg leggyakrabban

A gyermekek és fiatal felnőttek, vagyis az 5 és 29 év közötti korosztály elhalálozásának leggyakoribb oka a világon a közúti baleset, és az évente történő 1,2 millió közlekedési baleset csaknem felében meghal gyalogos, kerékpáros vagy motorkerékpáros - állapítja meg az Egészségügyi Világszervezet (WHO).

A közúti balesetben történő halálesetek több mint 90 százaléka fejlődő országokban történik. Egyes szegényebb országokban a közlekedési baleseteknek áldozatul esők négyötöde olyan ember, aki fizikailag védtelen ebben a helyzetben, tehát például nem gépjárműben utazik, amelynek karosszériája valamelyest védené őt.

Azok száma, akik csak megsérülnek közlekedési balesetben, akár 50 millió is lehet évente a világon. A sérültek jelentős hányada a baleset következtében gyakran egész életére rokkanttá válik - áll a WHO jelentésében, amelyet 2008-as adatok alapján állítottak össze. 

A tanulmány az első átfogó áttekintés 178 ország közúti biztonsági helyzetéről. A jelentés közzétételével egyidejűleg az ENSZ Közgyűlése elhatározta, hogy a következő évtizedben fokozza a közúti biztonság javítása érdekében tett erőfeszítéseit. "Ezek nem csak egy hangzatos ENSZ-határozat írott formája marad. Konkrét akciótervünk van, tudjuk, mit kell tenni, és több szervezettel fogunk együttműködni" - mondta Étienne Krug, a WHO illetékese. 

A világszervezet arra törekszik, hogy tíz éven belül 50 százalékkal csökkenjen a közúti baleseti halálesetek száma, ezzel mintegy 5 millió ember életét lehetne megmenteni. Ha ez nem sikerül, a közúti balesetek az ötödik leggyakoribb elhalálozási okká válhatnak a világon 2030-ra, a szívbetegségek, az agyérbetegségek, a légúti fertőzések és a tüdőbetegségek után.
 

hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 10. 09:30

A szélsőjobb és Elon Musk migrációs népszavazást csinálna a német választásból, pedig sokkal többről szól

Egy végtelenül rossz hangulatban lévő Németország választ magának új képviselőket február 23-án. Gazdaság- és társadalompolitikai krízis van az országban, és ezt mostanra mindenki megérezte. Ez sok más nyugati demokráciára is igaz, de a németek jobban megszenvedik, mert a bukott modellt a sajátjuknak érezhették. Nem valószínű, hogy egy új kancellár alapvető kérdésekben másfelé vinné az országot, mint az elődje. Az ajánlat inkább az, hogy jobban csinálna hasonló dolgokat, kis változtatásokkal. A szélsőjobb közben a migráció kérdésében közelebb került a közhangulathoz, mint bármelyik másik párt. Az osztrák példától félnek a demokratikus pártok.