Plázs travelline.hu 2010. január. 21. 09:42

A világ legszebb repterei (videókkal)

A 2008-as olimpiára készült el a pekingi harmadik terminál, mely egy sárkányt hivatott ábrázolni.

A 2008-as olimpiára készült el a pekingi harmadik terminál, mely egy sárkányt hivatott ábrázolni. A Foster + Partners által tervezett épület tradícionális kínai színekben játszik, mely színek nem csupán az esztétikumot, hanem a jobb tájékozódást is szolgálják a világ egyik leghosszabb, két mérföldes épületében. A hongkongi Chek Lap Kok reptér szintén a Foster + Partners munkája, melynek szépségéhez nagyban hozzájárul kiemelkedő funkcionalitása – itt még 17 órányi utazás után félig csukott szemmel sem lehet eltévedni.

A madridi Barajas reptér 2006-ban megnyílt négyes számú terminálja a Richard Rogers Partnership tervezőit dicsérik. Az évente 35 millió  utast vendégül látó terminál egy szivárvány belsejébe kalauzolja az átutazókat, egy sor színes oszlop tartja a bambuszszerű hullámos tetőt. 

A new yorki JFK reptér TWA Terminálja 1962 óta az egyik legszebb reptér, mely hajlataival magát a repülés élményét ragadja meg – a mai napig követendő példa az építészek között. Az uruguayi születésű tervezőt, Rafael Vinoly-t meg is ihlette, az általa tervezett montevideói Carrasco Nemzetközi Reptér új terminálja a TWA szellemében 2009-ben nyitotta meg kapuit az utasok előtt. Olyan egyszerű, mint egy gyerekrajz, egyetlen csodálatos ív,  mely mögött a váróterem napsütötte tere található.

A spanyolországi Bilbao Sondika reptere 2000-ben Santiago Calatrava tervei alapján készült. A madárszerű alakja miatt galamb becenevet kapott épület egy kortárs Gaudi, mondják bírálói – ritmikus minták, szoborszerűség, játék a fényekkel. A denveri reptér, az amerikaiak kedvenc repterének koncepcióját Curtis Fentress, a helyi születésű tervező mindössze három hét alatt dobta össze. A reptér messziről úgy fest, mint egy hatalmas indián sátrak alkotta falu – belsejében azonban – a megnyitáskor, 1995-ben a világon a legnagyobb – teflonbevonatú tetője található.

A Denver’s Fentress Architects által tervezett dél-koreai Incheon Nemzetközi Repteret 2001-ben adták át. A reptér a koreiai kultúra igazi esszenciája, melyben a tető íve egy tradicionális templomot idéz, az érkezési csarnok 5000 év koreai műremekeivel szegélyezett – miközben a reptér vasúti terminálja rendkívül futurisztikus.

A marokkói Marrakech Menara reptér remek példa rá, hogy a modernizmus hogyan fér meg a tradicionális iszlám építészettel. A 2008-ban átadott építmény rombuszokból áll, melynek üvegborítását – melyen át a fény csodásan játszik – arab minták díszítik. Ugyancsak különböző stílusok találkoznak az 1998-ban megnyitott kuala lumpuri reptér épületében. Az összetéveszthetetlenül eklektikus repteret a japán Kisho Kurokawa tervezte – iszlám dómok, a fával borított plafon felé elvékonyodó pufók oszlopok, csillagszerű lámpák.

A berlini Tempelhof Nemzetközi Repteret 1936-ban adták át és 2008-ban bezárták. Az Albert Speer által tervezett terminál alakját egy egyharmad mérföld hosszú görbe határozza meg. Az argentin Ushuaia Malvina Argentinas Reptere a világ legdélebbre fekvő nemzetközi reptere. A reptér fával szegélyezett főépületével remekül illik a csodás tűzföldi természeti környezetbe. Az 1994-ben átadott osakai Kansai Nemzetközi Repteret Renzo Piano tervezte. Egy egyszerű, napfényes csőről van szó, egy hatalmas méretű repülőgéptörzsről, mely több, mint egy mérföld hosszú.

Molnár Kata Orsolya

hvg360 Lengyel Tibor 2025. március. 25. 13:38

Ami a „zebragate” mögött van: 49 évet ment vissza az időben a Fidesz, hogy Magyar Péter félreállítására jogalapot találjon

Plusz vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget vezetne be a Fidesz, hogy szigorúbban elszámoltassa a magyar EP-képviselőket. A szabálysértőtől elvehetik a mandátumát. Ehhez egy 1976-os európai tanácsi határozatot porolt le a Fidesz, és így a Tisza elnökét is „hazahívhatják”, sőt akár Magyar Péter 2026-os választási szereplését is akadályozhatják.