A Malév idén 700 millió forint veszteséget tervez
A társaság igazgatósága a múlt pénteken hagyta jóvá a 2008.
A társaság igazgatósága a múlt pénteken hagyta jóvá a 2008. évi üzleti tervet - mondta Leonov Péter - hozzátéve, hogy a menedzsment eredeti javaslata 1,9 milliárd forint üzemi szintű veszteségről szólt. A vezérigazgató elmondta, hogy egyszeri tételnek köszönhetően a légitársaság a 2007. évet mérleg szerint 150 millió forint nyereséggel zárta.
Az idei üzleti terv realitását alátámasztja az utasforgalom eddigi növekedése. Az előző év hasonló időszakához képest 2008. januárban 4, februárban 11,3, március első hetében 10,4 százalékkal bővült a forgalom olyan időszakban, amikor az általában jó telítettségű észak-amerikai járatok üzemeltetése szünetel - magyarázta Leonov Péter. Éves szinten 7 százalékos forgalombővüléssel számol a menedzsment a múlt évi 5,9 százalék után. A ferihegyi repülőtéren március első hetében például mindössze 4,4 százalékkal több utast szállítottak, mint 2007 március első hetében.
Az üzleti terv a menetrendszerinti utasok jegyárbevételének 8 százalékos, az összes bevétel öt százalékos növekedését tartalmazza, ugyanakkor a költségek két százalékos lefaragását irányozza elő. Mindezt úgy, hogy az üzemanyagköltségek növekedésével számol a menedzsment annak ellenére, hogy az elmúlt évben sikeres fedezeti ügyletekkel jól kezelték a kerozin árának emelkedését - magyarázta Leonov Péter. Hozzátette: a menedzsment az idén is a tavalyihoz hasonlóan fedezeti ügyleteket köt az üzemanyag áremelkedésének kivédésére.
A Malév még az idén 100 százalékos tulajdonú leányvállalatot hoz létre légicsavaros repülőgépek üzemeltetésére. A légitársaság most bérel ilyen repülőgépeket a 600-700 kilométer távolságú utakra, mert ezen a távolságon ezek a leggazdaságosabbak. Leonov Péter magyarázata szerint ezek üzemanyagfogyasztása 30 százalékkal kisebb a lökhajtásos repülőgépekénél.
A tervek szerint új légcsavaros repülőgépeket is vásárol a Malév. Jelenleg négy darab beszerzéséről tárgyalnak a kanadai Bombardier-val és az Airbust gyártó EADS leányvállalatával, az ATR-rel. A négy darab saját tulajdonú Bombardier CRJ-200-as regionális repülőgépet már eladta a Malév, de az ügylet zárása még nem történt meg - válaszolta az MTI kérdésére a vezérigazgató.
Az idén a hagyományos piacok mellett a keleti piacoktól várja a Malév a fejlődést. Az év második felében várhatóan új útvonalakat indít a légitársaság, és növeli moszkvai járatainak számát is.
A Malév két leányvállalatától, a műszaki tevékenységet folytató Aeroplextől és a földi kiszolgálást végző Malév GH Kft.-től is nyereséget vár idén a menedzsment. Leonov Péter tájékoztatása szerint a múlt évi profitot visszaforgatják a cégekbe a szükséges fejlesztések finanszírozására. Az Aeroplexnél például az idén mintegy egymillió eurót költenek a már 120 dolgozót foglalkoztató moszkvai bázisra, amely az orosz főváros legmodernebb repülőterén, Domogyedovón van.
A vezérigazgató az új kollektív szerződésről a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokkal kapcsolatban elmondta: a munkavállalóknak legalább annyira fontos lenne a kölcsönösen előnyös megállapodás, mint a menedzsmentnek. Ha ugyanis nem tudnak megállapodni az új kollektív szerződésről március 20-ig, akkor június elsejétől a Munka törvénykönyve az irányadó a munkavégzésben, ami akár az idei üzleti tervet is negatívan befolyásolhatja.
Leonov Péter magyarázatként hozzáfűzte: ez esetben a bangkoki járatot például biztosan nem tudják újraindítani a munka- és pihenőidő-beosztás miatt, ami a légiutaskísérők és a pilóták foglalkoztatását is veszélyeztetheti. A hatályos kollektív szerződés május 31-én jár le, és új szerződés hiányában ekkortól a Munka törvénykönyve alapján kell a Malévnek is a speciális tevékenységét végeznie.
(MTI)