Artemisia Gentileschi fátyollal és drapériákkal borított portréját digitálisan fogják lemezteleníteni.
Egy hathónapos projekt keretében digitálisan fognak lemezteleníteni, azaz visszaállítani az eredeti állapotába egy 17. századi aktot a firenzei restaurátorok – írja a Guardian. Artemisia Gentileschi 1616-ban készült Allegoria dell'inclinazione (Hajlandóság allegóriája) című festménye eredetileg egy meztelen nő, vélhetően a saját életnagyságú portréja volt, amelyet 70 évvel később a korabeli cenzúra miatt a hullámzó fátylakba és drapériákba öltöztettek.
A Casa Buonarroti múzeumban található képet, amely Michelangelo egyik leszármazottjának megrendelésére készült, a restaurátorok most több, mint 400 év után képalkotó eljárásokkal, röntgensugarakkal és UV fénnyel vizsgálják meg, hogy el tudják különíteni Gentileschi eredeti ecsetvonásait a későbbi festőétől, aki lefátyolozta az aktot. A fátylakat sajnos már nem lehet eltávolítani a képről, mivel túlságosan kevés idő telt el a festés és az átfestés között, ami miatt fennállna a veszélye, hogy a festmény megsérül. A szakemberek ehelyett egy digitális változatát készítik el az eredeti képnek, amelyet a tervek szerint egy 2023 szeptemberében nyíló kiállításon mutatnak majd be.
A Caravaggio követőjeként számon tartott Gentileschi az egyik leghíresebb olasz festőnő, aki egy olyan korban alkotott, amikor nőként keveseknek volt lehetősége művészetet tanulni és festőként karriert csinálni. Az élettörténete és a művei témája miatt a művészt a #metoo mozgalom elindulása után újból felfedeztek – Gentileschit ugyanis fiatalon megerőszakolta egy tanára, ennek a tragédiának a hatása pedig a főként bibliai tárgyú műalkotásaiban és az azokon szereplő drámai nőalakjainak naturális ábrázolásában is visszaköszön.
(Nyitóképünk egy másik Artemisia Gentileschi-önportré részlete.)