Jolcsi néni vagy a tökéletes szempilla titka? Egy játék Pingvinharcossal vagy a kamerába ordibálás? A YouTube, magyar sztárjait bemutató sajtótájékoztatóján jártunk.
A YouTube kétségtelenül a teljes internet egyik legmeghatározóbb területe. A hét éve indult videómegosztó portál havi szinten egymilliárd aktív felhasználóval büszkélkedhet, akik percenként hetvenkét órányi felvételt töltenek fel az oldalra, mely így hihetetlen ütemben növekszik. A YouTube keddi, budapesti sajtótájékoztatóján ráadásul azt is megtudtuk, hogy az sajtó köszöntése és az eseményt záró újságíró-etetés közti, nagyjából hatvan perc alatt nagyjából fél évre elegendő új videó került fel az ominózus oldalra.
A YouTube felülete forradalmasította a pincesztárok piacát. Az eddig csak a közvetlen baráti kört és szomszédságot boldogító kameraproduktumok ma már könnyedén milliókhoz juthatnak el, ez pedig olyan kifutási alternatívát jelent, mely értelemszerűen sokakat csábít.
Nem lettünk okosabbak
Természetesen Magyarországon is van YouTube toplista, a cég magyar képviselete pedig egy sajtótájékoztató erejéig összeszedte az ország kilenc legizgalmasabb csatornái mögött álló személyeket, hogy azok saját történeteikkel elbizonytalanítsák a tökéletes képlet helyszínen összegyűlt híveit.
Mert a sajtótájékoztató tanulságával nem kerültünk előrébb semmiféle megoldáshoz, sztárgyártási recepthez, pedig még olyan “top tippeket” is kaptunk, miszerint egy leendő YouTube csillag egyedi tartalmakat tölt fel, közösséget épít és mindent megtesz azért, hogy videóit sokan lássák. A fájóan nesze semmi tanácsok és a helyszíni példák alapján íme a mi konklúziónk: annak, hogy videóinknak rekordnézettséget szerezzünk két módja van. Vagy eleve híresnek, vagy gátlástalanul mázlistának kell lennünk.
Elégedettek lehetünk-e a hatszámjegyű nézettséggel? Egy tízmilliós országban, lokális tartalommal nehéz elérni a kellően magas számú közönséget, hogy elegen lássák a hirdetéseket. Ami után néha csak egy tucat cappuccino árát keressük meg. A magyar YouTube még a vezető feltöltők számára is csupán elsőrangú reklámfelületként funkcionál.
A termelői metódus egyébként egyszerű és nagyszerű: Schuster Richárd, a Google kommunikációs menedzsere és a rekordnézettséget produkáló Szirmai Gergely elmondása szerint a YouTube automatikusan helyez el reklámokat a felhasználók videói mellett. Bárhogyan is alakul a nézettség, a bevételek több, mint ötven százaléka landol a júzer pénztárcájában. Az adott összeget a cég hónap elején, 100 dolláros etaponként utalja át a felhasználónak. (Egyetlen technikai feltétel: Google AdSense account.) Fontos, hogy jelképes összegek esetén se kámpicsorodjunk el: ha már egy városnyi ember volt kíváncsi fürdőszoba-dalolászásunkra, talán a telefon is nagyobb eséllyel csörren.
Ennyit termelt ki
Furcsa, de nem meglepő, hogy az átlag magyar internetező jobban ismeri a nemzetközi, fél világ látta-videókat, mint a hazai felhozatalt. A YouTube magyarországi csapata viszont túllépett a Gangnam Style-on: válogatását elvileg a videómegosztón felbukkanó a legérdekesebb hazai sztárokból állította össze.
Kilenc szereplő lett kiemelve úgy, mint a slágerpopban utazó SP és Fluor Tomi, a fakultatív riporter, Dorog Gabi vagy a nappaliját bekamerázó Lovász László. És pár sokkal meglepőbb karakter is.
Senki se gondolná, hogy az egyik rekorder Gál Istvánné, közeli ismerőseinek csak Jolcsi néni, akit szakkifejezéssel élve: beszippantott az internet. A közel hetvenéves hölgy videónaplóban jelentkezik mindennapjainak jeles és kevésbé jeles pillanataival, az új Suzuki átvételétől kezdve egészen az olcsó, gyors cicege elkészítéséig. Jolcsi néni csatornájára eddig több, mint százezren voltak kíváncsiak.
A Hollywood Hírügynökség - a saját bevallása szerint a kamerának ordibáló - Szirmai Gergely hetente jelentkező, filmelemzői YouTube-műsora. Legnagyobb dicsőségének eddig azt tartja, hogy a Twilight utolsó részéhez készült kritikáját már kétszer annyian nézték meg, mint magát az eredeti filmet a hazai mozikban. Videóit eddig hét és fél millióan látták.
Jakab Noémi, művésznevén Nojko 23 éves, sminktippeket adó egyetemista, akit főként a jellemfejlődés lehetősége és az emberszeretet motivált YouTube csatornája létrehozásában. Habár a sajtótájékoztatón nyújtott előadása kimerült neszeszerének narrált élveboncolásában, attól még közel négyszázezres nézettséggel büszkélkedhet.
A Pamkutya elnevezés egy testvérpárt, illetve kutyájukat takarja. A 17 év 28 éves fiatalemberek spontán paródiái olyannyira kifinomultak, hogy sem eredeti nevüket, sem arcukat nem vállalják a nyilvánosság előtt. A sajtótájékoztatóra is kapucnival és télisapkával a fejükön, egész arcot fedő napszemüvegben érkeztek. Pedig igazán büszkék lehetnének: kreatív Majka vagy épp Psy feldolgozásaiknak hála már elvileg Romániába is hívták őket fellépni. Tizennyolcmillióan kattintottak eddig rájuk.
Gergely Viktor, azaz Pingvinharcos videójáték bemutatókat gyárt, illetve ezekhez kapcsolódó nemzetközi versenyeket, bajnokságokat közvetít és kommentál saját csatornáján. Anno hiányolta a magyar nyelvű, minőségi tartalmat, ezért ugrott fejest a netes kisfilmek világába. A koranyári időben is kötött kardigánt preferáló Gergelynek saját bevallása szerint fő problémája, hogy nem tud elég időt a számítógép előtt tölteni. Eddig tizennégymillióan értettek egyet vele.