Sötét, merő szarkazmus, hideg. Jön a Finoman megölni őket, egy baljós, fickós masszív thriller. Nézze meg az előzetest – ha szereti a Tarantino-filmeket, ez is tetszeni fog.
Az alvilági rendőr egy szakma. Jackie Cogan (Brad Pitt) ezt a szakmát űzi a Killing Them Softly (tükörfordításban: Finoman megölni őket) bűnügyi regényben. Nézzék meg az előzetesét: végre egy újabb fickós, részletgazdag, sűrűn hömpölygő krimi.
Az alvilág nem rendellenes, hanem alternatív rend. Ezért van rendőre és vannak rendbontói. A rendőröknek van tolvajnyelve. Van protokollja. Van fickós humora.
A humor egyik alapja a szűkszavúság, az éles egysorosok.
A másik alapja a rekedtes hang.
A harmadik a baljós jókedély.
A negyedik a kristálytiszta, megdönthetetlen életfilozófia.
Az ötödik a puskapor, amivel bepúderezik az ultimátumokat.
Jackie Cogan rendőr és nyomozó, a maffia Dirty Harry-ja: felkutatja rendbontókat, és megtalálja őket a bárpultnál. Baljós nyugalomban metsző mondatokba és iróniába csomagolja a a világrendről alkotott és rendszeresen próbára tett elméletet. Jobb, ha értik, hogy a csomagolásban halálos veszély nyugszik, mert ha nem, akkor kicsomagolja őket: „Amerikában vagy. És Amerikában mindig egyedül vagy.”
A rend helyreállításának sorrendjében ezután a távcsöves puska következik. Távcsöves, mert Jackie, ahogy a megbízó szürke eminenciás rendőrparancsnoknak mondja (Richard Jenkins - Sírhant művek, Égető bizonyíték), nem szeret közelről ölni: elkezdenek az áldozatok nyafogni, a „mamájukat hívják”. „Szeretem finoman megölni őket”, értsd, biztonságos távolságból, sőt, előtte – ultimátum ide vagy oda – megnyugtatni őket.
Mert hiszen Jackie mégiscsak rendes ember, bár haját hátrazselézi, hogy ne zavarja a munkában, cigijét baljósan és mindig lassított felvételen szívja, és ahogy a füstöt némán orrlukain keresztül fújja ki, a közönségét kíméletlenül nyomasztja a néma idegesség, ami a fegyelmezettsége alatt nyugszik.
Persze, ez nem zavar más rendfenntartókat. Aki egy szakmában melózik Cogannel, átlátja a sötét nyugalom rendszerét. Mint például New York Mickey (James Gandolfini - Sopranos, Tiszta románc), akit most, ebben a rendészeti ügyben éppen Cogan hív a helyszínre. A suta, szuszogó, öregedő óriást. Őt nem zavarja, ha valaki a „mamáját hívja.” Nem is, inkább felmorzsol.
Miért hívja? Hova hívja? Észak-Amerika Bármelyvárosában járunk. Ahol a középszer és átlag a rendszer egyik alapköve, ezért amikor a két mafla bűnöző (Ben Mendelsohn - Sötét lovag, Felemelkedés, Scoot McNairy - Helyszínlelők) kifosztja az alvilág által védett pókerjátszmát, amit a maffia csendőr (Ray Liotta) felügyel, szimbólikus a jelentősége a rend visszaállításának.
Egy rendőrök és rendbontók történetét akkor érdemes elmondani, ha 1., a legunalmasabb hétköznapokról szól (társadalmi dráma) vagy 2., rendkívüli helyzetet dolgoz fel (krimi). A rendkívüli helyzetek feszegetik a tolvajnyelv szókincsének határait. Hiszen ami következik, az nem rutinszerű, ha nem rutinszerű, akkor előkerülhetnek olyan szavak, amire még nincs pontos definíció.
Rendőrparancsnok: „Csak beszélgess velük.” Cogan: „Beszélgessek?” Mit jelent ez? Ezek szerint krimit látunk, nem hétköznapi a bűn rendszerével szemben elkövetett meta-bűn.
A rendező Andrew Dominik, aki a Jesse James meggyilkolása-ban már együtt dolgozott Pittel, Tudja hogyan kell az angyalképű filmsztárból ragadozót varázsolni. A western balladában is a betyárbecsület és a banditák rendje tartja izgalmi állapotban a történetet. Jesse James rendes családapa.
Takaros családi asztalnál ülnek, rendesen felöltöztetik a kölyköket a vasárnapi misére. Aki elárulja, a gyáva Robert Ford a felvilág rendes emberévé válik – majdnem, majdnem sikerül felemelkednie, szabad polgárként is él néhány évig. Amíg nem érkezik egy ismeretlen bosszúálló és vissza nem állítja a nagy világrendet: árulás nem marad megtorlás nélkül.
Azonban a vadnyugati történet korhű jelmezekben játszódik. A Finoman megölni őket a 70-es években íródott (Cogan's Trade, írta: George V. Higgins), az olajválság és vietnámi vereség nyomán kialakult gazdasági krízisben, a filmadaptációban pedig McCain, Obama és Bush nevei bukkannak fel.
A pénzügyi válság aktuálissá tette ismét. Andrew Dominik szerint a „A krimik a kaptializmusról szólnak”. Pitt, aki egyúttal az egyik producer is, kibontja a magyarázatot: „Most is krízisben élünk, és ez a történet olyan emberekről szól, akik hasonlóan feltakarítják a mocskot a pénzéhség után.”