Először nyerte el német nyelvterületen kívüli dalszínház az év operaháza címet; a tekintélyes Opernwelt folyóirat ezúttal a brüsszeli Théatre Royal de la Monnaie-t díjazta.
A kritikusok szavazásán a frankfurti opera lett a második, a német nagyváros dalszínházának zenészei sorozatban harmadszor nyerték el az év zenekara címet, Johannes Martin Kränzle bariton pedig az év énekese lett. A rendezők közül Achim Freyert jutalmazták, a legjobb karmester Mariss Jansons, a legjobb kórus a stuttgarti Staatsoperé.
A brüsszeli Théatre Royal de la Monnaie sikere hozzáértők szerint mindenekelőtt Peter de Caluwe intendánsnak köszönhető. Az Opernwelt határozott nézeteket valló, türelmes emberként jellemezte a szakembert, aki inkább a háttérben tevékenykedik, egyeztet a művészekkel és az operaház dolgozóival, és nem a széles nyilvánosság előtt "produkálja magát".
Brüsszeli lett az év előadása is, Giacomo Meyerbeer A hugenották című darabját Marc Minkowski vezényelte, Oliver Py rendezte. Az év feltörekvő tehetsége címet az orosz Julija Lezsnyeva kapta.
Az év énekesévé választott Johann Martin Kränzlét méltatták Wolfgang Rihms darabja, a Dionüszosz salzburgi ősbemutatóján nyújtott teljesítményéért. A Nietzsche-szövegek alapján készült mű lett az esztendő ősbemutatója, amelyet Pierre Audi rendezett és Ingo Metzmacher vezényelt.
Az év "újrafelfedezése" Mieczyslaw Weinberg lengyel-orosz komponista évtizedek óta elfeledett munkája, európai zsidók meggyilkolásáról szóló Az utas lett. Az előadás a bregenzi játékokon csendült fel. A legjobb kosztüm és a legjobb díszlet bayreuth-i előadásé, illetve a bajor és a berlini operáé lett.