Nemes Csaba: Remake; 2007 Társadalmi kérdések animációs filmen |
Milyen helyet foglal el ma az egyedi animációs film a képzőművészeti műfajok között? Vajon kellőképpen ismertek-e a magyar képzőművészeti indíttatású animáció hagyományai? Kiket tekintenek ma a legfontosabb előfutároknak? Hogyan használják ezt a műfajt a külföldiekhez képest a magyar művészek arra, hogy aktuális társadalmi-politikai kérdéseket fogalmazzanak meg? Mennyire nyitott a képzőművészettel foglalkozó hazai intézményrendszer az animációs filmekre?
Nemes Csaba: Remake 2007 "Az animáció általánosabb kérdésekről beszél" |
Megkérdeztem Nemes Csabát - aki a sorozat forgatókönyvírójaként, rendezőjeként és festőjeként együtt dolgozik az etűdökön Kupcsik Adrián festőművésszel és Magyarósi Éva animációs művésszel -, hogy miért is készít ma egy festőművész animációs filmet. „Nem az a célom, hogy olyan jellegű animációt csináljunk, mint ami az egész estés animációs filmekben vagy a tévében látható. Itt egyetlen fontos dolog volt, hogy megszabaduljunk a technikai kép pőre hétköznapi dokumentarista stílusától, és inkább egy festői, rajzi világot hozzunk létre. A rajz általánosabb dolgokról tud beszélni. Abban hogy hogyan kanyarintasz egy vonalat, benne van a személyes karaktered, ahogy látod a világot, és ez teljesen egyértelmű módon eljut a nézőhöz. Ezért érdekes nekünk a rajzot használni, mert az általunk feldolgozott tavaly őszi események még nagyon közeliek. Lehetőséget ad arra, hogy groteszk, ironikus megvilágításba helyezzük a történteket. Ez sokkal nehezebb lenne az eredeti dokumentumfelvételeket használva. Az animációban máshová kerülhetnek a hangsúlyok.” Ezzel Magyarósi is egyetért: „Nem animációs bravúrt akarunk, hanem szubjektív szűrőn keresztül láttatni az eseményeket.”
Nemes stratégiája meglepően hasonlít Kovásznaiéra: a megjelenített társadalmi problémákat nem általánosságban és objektíven akarják interpretálni, hanem egyéni nézőpontot, szubjektív szűrőt használnak. E legújabb magyar képzőművészeti igényű animáció kapcsán azonban nemcsak a múltból hozhatunk párhuzamokat. A külföldi képzőművészeti életben is több sikeres alkotó használja ezt a nyelvet társadalmi kérdések feldolgozására, gondoljunk csak William Kentridge világhírű animációira vagy Kara Walker, Gu Dexin, J. Tobias Anderson és Pia Ronicke alkotásaira.
Iványi Brigitta
Youtube videók: Nemes Csaba; ének: Németh Juci
A cikk a Műértő című lap májusi számában olvasható.