Millenáris Park: kúl helyet a kultúrintézményből
Három hónapja új menedzsment irányítja a Millenáris Parkot. Az intézményt olyan jelentős kisugárzású hellyé szeretnék fejleszteni, amely egész Belbuda egyik fő vonatkoztatási pontjává válik. Ráadásul új finanszírozást modellt is meg kívánnak honosítani: hogyan lehet a lehető legkevesebb adóforint felhasználásával folyamatosan színvonalas a kulturális kínálat?
Hajnóczy Árpád, a Millenáris Park vezetője. Lépcsőzetes építkezés © Stiller Ákos |
A Millenáris Park |
Az épületegyüttes több funkciót lát el: kiállításoknak ad helyet a Jövő Házában, szabadidős- és gyermekprogramokat kínál, például a Csodák Palotájában, bérleti rendszerben és szezonálisan a szabadtéren kulturális programokat szervez (koncertek, vetítések, színházi és táncelőadások), illetve befogad bizonyos művészeti eseményeket és fesztiválokat, (Filmszemle, Intro Fesztivál, Múzeumok Éjszakája, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Fringe Fesztivál). Emellett oktatási tevékenységet is folytat, illetve helyet ad – stúdió-szolgáltatásokat nyújt – tévé-felvételekhez, így a Mindentudás Egyeteme előadásainak, s ezekhez kapcsolódóan vendéglátóipari szolgáltatásai is vannak. |
„Állami támogatásra egy állami ingatlan fenntartásánál szükség van, anélkül nem megy” – mondja az ügyvezető igazgató. „De csak olyan programot lehet idehozni, amire az adófizetők pénzét jó szívvel el lehet költeni. A programszervezést ezért új alapokra helyeztük. Nem akarjuk eldönteni, hogy a néző vagy az előadó a fontos. A nézőnek az elégedettségét respektájuk, az előadónak meg az elkötelezettségét. Aki nem felel meg egyiknek sem, hát, az ne jöjjön ide, nem volna értelme.”
A Millenárison a programok, a kínált tartalom és szolgáltatások összefüggnek. A kiállítások kapcsolódnak a kulturális programokhoz, a kulturális tartalmak találkoznak az oktatási funkciókkal és a szolgáltatási lehetőségekkel, mindezek együttesen pedig vonzóak a látogató és a partnerségben érdekelt produkciók, vállalatok és befektetők számára. Legalább is ez az elmélet, amit Hajnóczy Árpád reményei szerint az idő igazolni fog. Mint mondja, örömmel harangozza be a világsztárnak számító, első alkalommal Magyarországra érkező Eumir Deodato, brazil származású amerikai zongorista koncertjét, az ehhez értők szerint biztos a szakmai és közönségsiker. A saját szervezésű események mellett a lehetőségek kiaknázásának másik útja , amikor valaki kiveszi zártkörű rendezvényre valamelyik helyszínüket.
© Stiller Ákos |
Az új funkciókat ötvözni kívánják a bevált hagyományos programokkal. Ilyen hagyomány az év eleji Filmszemle vagy a korábbi gyermek- és családi programok, könyvvásárok, illetve a Mindentudás Egyetemének befogadása. Ezeket szeretnénk kiegészíteni a komplexum kapacitásait egységesen kezelő új projektekkel: az Intro Fesztiválból kinövő Téli Fesztivál tervezése már az új Millenáris koncepciójának jegyeit magán viselve indulhat el, így hangsúlyosan jelenítheti meg a saját produkciók és a nyitott, kooperatív, valamint a befogadó intézmény egységét. Ez magyarul azt jelenti, hogy az Intro Fesztivált pályázatokon keresztül – illetve a Trafó, az A38, a Műcsarnok és a Millenáris együttműködésével) annyira ki lehet bővíteni, hogy téli (zenei-, színház- és tánc-) fesztivál legyen, hiszen ilyen még nincs.
„Kulcskérdés, hogy a Millenáris Park nevet sikerült visszahozni a kommunikációnkba, hiszen az emberek így ismerik ezt a létesítményt. Persze a legjobb marketinget a jó programok jelentik. Enélkül hiába költenénk milliókat óriásplakátokra, vagy hiába tartanánk fenn médiapartneri kapcsolatokat különféle televíziókkal vagy más médiumokkal. Arra számítunk, hogy a látogatók ráéreznek a sokrétűség ízére, s az egyszerű koncertlátogatásnál többet jelent számukra ha ehhez kapcsolódó kiállítással, interaktív programokkal (nem csak érintőképernyőkkel, hanem élő előadókkal), sőt megvásárolható emléktárgyakkal is találkoznak. Ez az élmény arra indíthatja az embereket, hogy visszatérő látogatók legyenek. Emiatt nem tartom lehetetlennek, hogy hétvégi napokon akár tízezer ember is megforduljon nálunk” – foglalta össze Hajnóczy Árpád várakozásait.
Új és megújított kulturális programok és szolgáltatások
- Világsztárok sorozat: 2007-ben 6-8 koncert várható (Rhoda Scott; Deodato; Leningrad; Matthew Herber Big Band; Medeski, Martin and Wood; Gentleman)
- Művészeti sorozatok: a Zene és Irodalom sorozat, Budai Színház sorozat, Gesztus és Hang táncművészeti sorozat
- Fesztiválok: Intro (Téli) fesztivál, Bohémia fesztivál, CirkuSzínházi fesztivál, Múzeumok Éjszakája, Electric Circus, NeBusz (Nemzetközi Báb és utcaszínházi Fesztivál)
- Jazz: Raiffesisen Jazzklub-sorozat
Gyerek- és családi programok
- Kulturális készségfejlesztő sorozatok, tematikus hétvégék, gyerekbérlet-sorozatok
- Börzék: színész-, film-, irodalmi-, zenei börzék, kirakodóvásárok, a tehetséggondozás és kreativitás fórumai
- Kiegészítő kiállítások: a Millenáris különböző belső és szabad terein kortárs képző- és médiaművészeti kiállítások
Tematikus kiállítások a Jövő Házában
Idén március közepétől tematikus kiállítások sorozatát rendezik meg. A sorozatot az Intervízió – a televíziózás története című kiállítás nyitja. A későbbiekben az internet, a pénz és az energia központba állításával terveznek időszaki kiállításokat. Valamennyi kiállítás összefoglaló és ismeretterjesztő jellegű, elsősorban (de nem kizárólag) a fiatal korosztályoknak közvetít ismereteket a technológia, a kutatás, a kultúra és a fejlesztés világából.
Ability Park a Millenárison
Ability park. Megismerni mások korlátait © Stiller Ákos |
A digitális Magyarország központja
A Millenáris új profiljának megfelelően növekszik a helyszín befogadói és produkciós kapacitása. Az új elemek és projektek elsősorban a hagyományos, valamint a digitális ismeretek, a tudás újszerű kapcsolódási pontjait teremtik meg. A Jövő Háza célja a kezdetektől a modern tudás és ismeretek bemutatása volt. A Jövő Háza Kiállítás – bizonyos integráló szerepet felvállalva – a szándékok szerint a digitális Magyarország központjává és egyben bemutatótermévé is válik.