2007. február. 14. 12:47 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. február. 21. 13:42 Kult

Millenáris Park: kúl helyet a kultúrintézményből

Három hónapja új menedzsment irányítja a Millenáris Parkot. Az intézményt olyan jelentős kisugárzású hellyé szeretnék fejleszteni, amely egész Belbuda egyik fő vonatkoztatási pontjává válik. Ráadásul új finanszírozást modellt is meg kívánnak honosítani: hogyan lehet a lehető legkevesebb adóforint felhasználásával folyamatosan színvonalas a kulturális kínálat?

Hajnóczy Árpád, a Millenáris Park
vezetője. Lépcsőzetes építkezés
© Stiller Ákos
„A Millenáris Park sokféle tevékenysége ellenére sem használta ki egészen kiváló adottságait, nem mozgatta meg, s nem vonta be kellően a piaci szféra szereplőit, forrásait a lehetőségeihez képest kevéssé építette ki hazai és nemzetközi partneri hálózatát, és a programok sokszor nem egészítették ki egymást” – jelentette ki Hajnóczy Árpád, a Millenárist üzemeltető Jövő Háza Központ Kht. ügyvezető igazgatója. „Az egykori ipari területek kulturális célú hasznosítására komoly nemzetközi példák vannak, amelyek eredményesen alkalmazhatók az új koncepcióban. Ha valaki teljesen piaci alapon akar működtetni egy magántulajdonú kulturális központot, hát tegye. Egy állami intézménynél azonban nincs ekkora szabadság, hiszen van egy közhasznú szerepvállalás. A piaci szemléletre azonban szükség van, amit csak elég erős akarattal és támogatottsággal lehet bevezetni. Sem a stúdió, sem az intézmény vállalkozói része nem pörgött olyan fordulatszámon, mint amit el lehetett volna várni. A Csodák Palotája például, amely hétfőnként zárva van a nagyközönség számára, ebben az időben kiadható tréningcégeknek. Ötvenkét hétfő van egy évben, s alkalmanként többszázezer forintos bevételt lehet elérni.”

A Millenáris Park
Az épületegyüttes több funkciót lát el: kiállításoknak ad helyet a Jövő Házában, szabadidős- és gyermekprogramokat kínál, például a Csodák Palotájában, bérleti rendszerben és szezonálisan a szabadtéren kulturális programokat szervez (koncertek, vetítések, színházi és táncelőadások), illetve befogad bizonyos művészeti eseményeket és fesztiválokat, (Filmszemle, Intro Fesztivál, Múzeumok Éjszakája, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Fringe Fesztivál). Emellett oktatási tevékenységet is folytat, illetve helyet ad – stúdió-szolgáltatásokat nyújt – tévé-felvételekhez, így a Mindentudás Egyeteme előadásainak, s  ezekhez kapcsolódóan vendéglátóipari szolgáltatásai is vannak.
Hajnóczy és csapata egy olyan lépcsőzetesen kialakuló szolgáltató- és befogadó kulturális központot képzelt el, amely képes új látogatórétegek, új közönségcsoportok elérésére, valamint állandó rendezvény - piaci szereplőket is meg tud nyerni. Ezzel egy olyan nemzetközi viszonylatban is versenyképes kulturális centrum jöhetne létre, amely modellként is szolgálhatna a közösségi terek használatára. A Millenáris írásban is rögzített középtávú – három éven belül megvalósítandó – célja, hogy Budapest és Kelet-Közép-Európa egyik példaértékű kulturális komplexuma legyen. Ambíciózus terv. De vajon hogyan finanszírozható?

„Állami támogatásra egy állami ingatlan fenntartásánál szükség van, anélkül nem megy” – mondja az ügyvezető igazgató. „De csak olyan programot lehet idehozni, amire az adófizetők pénzét jó szívvel el lehet költeni. A programszervezést ezért új alapokra helyeztük. Nem akarjuk eldönteni, hogy a néző vagy az előadó a fontos. A nézőnek az elégedettségét respektájuk, az előadónak meg az elkötelezettségét. Aki nem felel meg egyiknek sem, hát, az ne jöjjön ide, nem volna értelme.”

A Millenárison a programok, a kínált tartalom és szolgáltatások összefüggnek. A kiállítások kapcsolódnak a kulturális programokhoz, a kulturális tartalmak találkoznak az oktatási funkciókkal és a szolgáltatási lehetőségekkel, mindezek együttesen pedig vonzóak a látogató és a partnerségben érdekelt produkciók, vállalatok és befektetők számára. Legalább is ez az elmélet, amit Hajnóczy Árpád reményei szerint az idő igazolni fog. Mint mondja, örömmel harangozza be a világsztárnak számító, első alkalommal Magyarországra érkező Eumir Deodato, brazil származású amerikai zongorista koncertjét, az ehhez értők szerint biztos a szakmai és közönségsiker. A saját szervezésű események mellett a lehetőségek kiaknázásának másik útja , amikor valaki kiveszi zártkörű rendezvényre valamelyik helyszínüket.

© Stiller Ákos
„Ebbe tulajdonképpen beleférnek a politikai rendezvények is, mert a rendezvény tematikája – a törvényes feltételek betartása mellett – a bérlő magánügye. Ugyanakkor politikai rendezvényeknek helyet adni nem közhasznú kulturális funkció és ezért erre nem is törekszünk. De ha mégis érkezik egy ilyen igény, azt maximálisan piaci alapokon kezeljük” - mondja Hajnóczy, aki a Millenáris új profilját három fő elemben határozza meg. Közösségi tér, azaz találkozóhely, a szabadidő eltöltésének többfunkciós tere, játéktér, a közösségépítés tere, a szakmák és felhasználók közös tere. A piactér: az innováció, a művészeti produkciók, a kreatív ipar, a tudásgazdaság és a digitális írástudás bemutatkozási-népszerűsítési tere. Végül a szabad hozzáférések tere, amely egyszerre „access point”, hozzáférés a tudáshoz, az ismeretekhez, a trendekhez, s amely a szakmai és laikus közönség számára is jól használható információbázis.

Az új funkciókat ötvözni kívánják a bevált hagyományos programokkal. Ilyen hagyomány az év eleji Filmszemle vagy a korábbi gyermek- és családi programok, könyvvásárok, illetve a Mindentudás Egyetemének befogadása. Ezeket szeretnénk kiegészíteni a komplexum kapacitásait egységesen kezelő új projektekkel: az Intro Fesztiválból kinövő Téli Fesztivál tervezése már az új Millenáris koncepciójának jegyeit magán viselve indulhat el, így hangsúlyosan jelenítheti meg a saját produkciók és a nyitott, kooperatív, valamint a befogadó intézmény egységét. Ez magyarul azt jelenti, hogy az Intro Fesztivált pályázatokon keresztül – illetve a Trafó, az A38, a Műcsarnok és a Millenáris együttműködésével) annyira ki lehet bővíteni, hogy téli (zenei-, színház- és tánc-) fesztivál legyen, hiszen ilyen még nincs.

„Kulcskérdés, hogy a Millenáris Park nevet sikerült visszahozni a kommunikációnkba, hiszen az emberek így ismerik ezt a létesítményt. Persze a legjobb marketinget a jó programok jelentik. Enélkül hiába költenénk milliókat óriásplakátokra, vagy hiába tartanánk fenn médiapartneri kapcsolatokat különféle televíziókkal vagy más médiumokkal. Arra számítunk, hogy a látogatók ráéreznek a sokrétűség ízére, s az egyszerű koncertlátogatásnál többet jelent számukra ha ehhez kapcsolódó kiállítással, interaktív programokkal (nem csak érintőképernyőkkel, hanem élő előadókkal), sőt megvásárolható emléktárgyakkal is találkoznak. Ez az élmény arra indíthatja az embereket, hogy visszatérő látogatók legyenek. Emiatt nem tartom lehetetlennek, hogy hétvégi napokon akár tízezer ember is megforduljon nálunk” – foglalta össze Hajnóczy Árpád várakozásait.

  

Programkínálat (Oldaltörés)

Új és megújított kulturális programok és szolgáltatások

  • Világsztárok sorozat: 2007-ben 6-8 koncert várható (Rhoda Scott; Deodato; Leningrad; Matthew Herber Big Band; Medeski, Martin and Wood; Gentleman)
  • Művészeti sorozatok: a Zene és Irodalom sorozat, Budai Színház sorozat, Gesztus és Hang táncművészeti sorozat
  • Fesztiválok: Intro (Téli) fesztivál, Bohémia fesztivál, CirkuSzínházi fesztivál, Múzeumok Éjszakája, Electric Circus, NeBusz (Nemzetközi Báb és utcaszínházi Fesztivál)
  • Jazz: Raiffesisen Jazzklub-sorozat

Gyerek- és családi programok

  • Kulturális készségfejlesztő sorozatok, tematikus hétvégék, gyerekbérlet-sorozatok
  • Börzék: színész-, film-, irodalmi-, zenei börzék, kirakodóvásárok, a tehetséggondozás és kreativitás fórumai
  • Kiegészítő kiállítások: a Millenáris különböző belső és szabad terein kortárs képző- és médiaművészeti kiállítások

Tematikus kiállítások a Jövő Házában

Idén március közepétől tematikus kiállítások sorozatát rendezik meg. A sorozatot az Intervízió – a televíziózás története című kiállítás nyitja. A későbbiekben az internet, a pénz és az energia központba állításával terveznek időszaki kiállításokat. Valamennyi kiállítás összefoglaló és ismeretterjesztő jellegű, elsősorban (de nem kizárólag) a fiatal korosztályoknak közvetít ismereteket a technológia, a kutatás, a kultúra és a fejlesztés világából. 

Ability Park a Millenárison

Ability park. Megismerni mások korlátait
© Stiller Ákos
Idén februárjától az Ability Park – illeszkedve a Millenáris új profiljához – azokat az eszközöket és lehetőségeket mutatja be, amelyekkel elősegíthető a fogyatékkal élő emberek társadalmi integrációja. Ezeket az eszközöket a látogatók ki is próbálhatják. A kiállítás ötvözi az interaktív szakmai bemutatókat, a dramatikus játékokat és a játszóházat. Az Ability Park szervezői különleges foglalkoztatási programot indítanak. A kiállításon és a hozzá kapcsolódó programokon keresztül közel száz fogyatékkal élő számára biztosítanak folyamatos munkalehetőséget. A munkatársak, illetve az együttműködő partnerek szintén fogyatékkal élő társaink közül kerülnek ki: a játékokat zömmel ők vezetik. Az Ability Park lehetőséget teremt a közvetlen információszerzésre, a fogyatékosok élethelyzeteinek megértetésére, s így ösztönöz a társadalmi felelősségvállalásra.

A digitális Magyarország központja

A Millenáris új profiljának megfelelően növekszik a helyszín befogadói és produkciós kapacitása. Az új elemek és projektek elsősorban a hagyományos, valamint a digitális ismeretek, a tudás újszerű kapcsolódási pontjait teremtik meg. A Jövő Háza célja a kezdetektől a modern tudás és ismeretek bemutatása volt. A Jövő Háza Kiállítás – bizonyos integráló szerepet felvállalva – a szándékok szerint a digitális Magyarország központjává és egyben bemutatótermévé is válik.

hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.