A tojásfejűek és csonkolt kezűek mestere előtt tisztelegnek
A nagy olasz "metafizikus" festő, Giorgio De Chirico (1888-1978) nem egyszer rejtélyesnek tűnő műveiből nyílt életmű-kiállítás az észak-olaszországi Padovában (Pádua).
De Chirico: A komédia és a tragédia |
Az 1909 és 1914 közötti években képeinek visszatérő motívumai az embert a láthatatlan világtól elválasztó fal, a függöny, amely mögött a jós rejtőzik, az aggasztó árnyékok borította, különös távlatú terek. A fal mögül az utazás jelképei – egy hajó vitorlája, a mozdony füstje – tűnnek elő, vagy a nézőnek hátat fordító, szemlélődő ember. De Chirico jellegzetes figurái a tojásfejű, csonkolt karú torzók vagy próbababák is.
A festőre nagy hatást gyakorolt Guillaume Apollinaire ezoterikus költészete, ő ihlette "arc nélküli emberét". A húszas években antik aktokat fest, mintegy megelőzve Pablo Picasso későbbi alkotásait.
A kiállításon látható De Chirico egy 1920-ban festett, fél évszázada eltűntnek hitt műve, a Merkúr és a metafizikusok című vászon, amely egy 1924-ben festett másik kép, A tékozló fiú másik oldalán volt látható. A kép egy magángyűjtő birtokában volt, aki nem tudta, hogy a metafizikus festő "metafizikusait" eltűntként könyvelték el.
A kiállítás május 27-ig látogatható.