Gazdaság Fülöp István 2025. január. 15. 05:01

Pénzégetés: a receptek is simán lenyomják a Megafon-influenszereket a legnépszerűbb Facebook-oldalak között

Megőrülnek az emberek a fahéjas-pudingos rúdért, teljességgel hiányoznak a Facebookról a fiatal zenesztárok, fasorban sincs a Megafon, a médiaszemélyiségek oldalai viszont tarolnak: az NMHH alaposan végigvette a magyar nyelvű Facebook 2021-2024 között jellemző mintázatait a 300 legnépszerűbb oldal vizsgálatával.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által publikált tanulmányban a 300 legnagyobb magyar tartalomszolgáltató Facebook-oldal közel 3 millió posztját elemezték 2021-2024 között, amelyek együtt mintegy 84 millió megosztást, 86 millió hozzászólást és összesen 967 millió reakciót (71 százalékban like-ot) kapott.

Más platformokhoz hasonlóan a Facebookon is kevés szereplő hasítja ki a legnagyobb szeletet: a legtöbb posztot közzétevő 5 oldal adja a bejegyzések 18 százalékát, a top 10 a 32 százalékát, míg a top 20 több mint a felét (52 százalék). Az interakciók kiváltása hasonló egyenlőtlenséget mutat: az öt legtöbb interakciót kiváltó oldal az összes interakció 21 százalék, a top 10 oldal a 34 százalékát, míg a top 20 oldal az összes interakció 47 százalékát generálta.

A tíz legnagyobb oldalból nyolc rendelkezik egymillió feletti követőszámmal – számolta ki az NMHH. A legnagyobb oldal „HAVASI” azaz Havasi Balázs zongoristáé közel 1,4 millió követővel, utána a Receptneked (1,27 millió) és Norbi (korábban Norbi és az Update) oldala (1,24 millió) következik. Ezen oldalak nagy része azonban vagy aránylag ritkán posztol, vagy jelentős hányadban nem magyarok követik őket, vagy a posztjaik nem váltanak ki kiemelkedően magas interakciókat vagy reakciókat, következésképp már nem meghatározó részei a magyar közösségi médiának.

Követőszám szerinti top 20 Facebook-oldal
NMHH

A követők szerinti top 10-be tartozó legnagyobb oldalak jellemzően ezért nem szerepelnek már sem a legaktívabban posztoló, sem a legtöbb interakciót kiváltó oldalak toplistáin – jegyzik meg a tanulmány szerzői. „Tovább bonyolítja a képet, hogy ezek oldalak egy részét nem magyarok követik, ami több kérdést is felvet. Az egyik, hogy a követők honnan származnak, és milyen módon lettek az oldal követői.” Ez Havasi és Mága Zoltán tömeges afrikai, illetve ázsiai követőivel kapcsolatban is felmerült, utóbbi ügyét a GVH is vizsgálta, de döntés nem született az ügyben.

A 300 legnagyobb oldal 42 százaléka (125 darab) a „személyiség” kategóriába sorolható be, a média típusú oldalak aránya 36 százalékos, a natív (jellemzően közvetlenül a Facebookra posztoló, kiadói háttérrel nem rendelkező) oldalaké pedig 23 százalék. A személyiség típusú oldalak nem csak számosságban dominálnak, hanem ők vonzzák be a legtöbb felhasználót is: a legmagasabb átlagos interakciós mutatóval rendelkező top 20 oldal – három darab kivételével – mind ebbe a típusba tartozik.

A főleg szponzorált tartalmakat terjesztő politikai tartalomkészítők (mint például a Fidesz-közeli
Megafon arcai) nem fértek be a top 300 oldalba, ezért az általuk közölt tartalmak sem
szerepelnek a mintában. Mint arról a HVG is többször beszámolt, a magyar nyelvű Facebookon a Megafonhoz tartozó „influenszerek” (többek között Deák Dániel, Déri Stefi, Apáti Bence vagy Bohár Dániel) oldalai költik el a legtöbb pénzt: az elmúlt évek során több mint 2,2 milliárd forintot, ennek ellenére sem különösebben kíváncsiak a facebookozók a véleményükre.

Arcára formálja a Facebookot.
Fazekas István

A posztok mennyisége és az egy posztra jutó átlagos interakciós érték negatívan korrelál: jellemzően a sok posztot közzétevő oldalakon az átlagos interakciós érték alacsony. Ilyenek tipikusan a Média, és különösen a Hírek kategóriába tartozó tartalmak.

A témákra érkezett átlagos reakciós értékek szerint a sportra jön kiugróan a legtöbb interakció változó, a legtöbb komment a politikai témákra, a legtöbb megosztás pedig a receptekre. A reakciótípusok közül kiemelhető, hogy a legtöbb “imádom” reakció a sportra,

a legtöbb “dühös” reakció a gazdaság témára, majd szorosan a második helyen a politikára érkezett

– amely témára egyben magasan a legtöbb “nevető” reakció is érkezett.

Legtöbbet posztoló oldalak

A legtöbb posztot a 24.hu közölte a vizsgált időszakban: 127 318 darabot. Ezzel egyben a Hírek kategória legtöbbet posztoló oldala is.

A posztok száma alapján az életmóddal foglalkozó oldalak közül a Life.hu (55,8 ezer), Gasztro kategóriában a Nosalty (36,8 ezer), Humor kategóriában Tibi Atya (7 340), a Sport területén a Nemzeti Sport Online (57,4 ezer) vezet. A Szórakoztató kategóriájú oldalak esetében a legtöbb posztot a Blikk közölte (86 682), a Zene kategóriában pedig az I ♥ ZENE (7 227 darab).

A legtöbb interakciót generáló oldalak

Összességében és egyben az Életmód kategóriában a legtöbb megosztást a kutyamentéssel foglalkozó „Wegera a kommunikátor” generálta, összesen közel 3,9 milliót. A gasztronómiai oldalak közül kiugró megosztást ért el a Receptneked (2,69 millió). Hírek kategóriában a Telex.hu vezet (2,38 millió), Humor kategóriában a leggyakrabban megosztott posztokat Somogyi András rakta ki (931 ezer). A sportfókuszú oldalak közül az M4 Sport (1,23 millió), a szórakoztató oldalak közül a Megaport kereső portál (3,3 millió), Zene kategóriában pedig a Retro Disco Zenék Oldala Magyarország (981 604) áll az élen.

A legtöbbet kommentelt poszt Kajdi Csabáé, a legmagasabb átlagos összinterakció (tehát az összes reakció, megosztás és komment együttesen) Sebestyén Balázs oldalán volt, egy posztra átlagosan közel 12 ezer. Az átlagos megosztásban Somogyi András (2 223 posztonkénti átlagos megosztás), az átlagos kommentszámban Kajdi Csaba az első (448 komment posztonként).

A legtöbbet kommentelt oldalak

A hozzászólások összmennyiségét tekintve a Telex oldala az első, 6,7 millió kommenttel. A második legtöbb hozzászólást a 24.hu oldala halmozta fel (4,55 millió), a harmadik pedig az ATV oldala, 4,3 millióval. A HVG negyedikként zárt 3,75 millió kommenttel.

A legtöbbet kommentelt poszt Kajdi Csaba „Cyla” nevéhez fűződik: egyik bejegyzésére 49 277 hozzászólás érkezett.

Top 20 Facebook-oldal a kommentek száma alapján
NMHH

Középpontban a szórakoztatás

A Facebookon szinte minden szempontból a szórakoztató tartalmak dominálnak. A vizsgált 300 oldalból jelentős mennyiségű (91 darab) Szórakoztató kategóriájú. Ezen oldalak nagy mennyiségben vannak jelen mind a posztok mennyisége, mind az átlagos interakciós értékek szerinti top 20-ban. A legtöbb bejegyzést az ebbe a kategóriába sorolt oldalak tették közzé (több mint 1,1 milliót).

A népszerű posztok, témakörök konkrét tartalmait vizsgálva „olyan kép rajzolódik ki a Facebook ízlésvilágáról, amiben a következő tartalmak sikeresek: az élethez és halálhoz kapcsolódó nagy bejelentések és hírek, születés és halál; hírességek botrányai, érzelmi kitárulkozásai, tragédiái; a hétköznapi élet, munkanap, munkavégzés ritmusához kapcsolódó mémek; sportolókhoz, magyar sikerekhez és rajongott sportcsapatok sikereihez kapcsolódó anyagok; zenei előadók bejelentései, vallomásai; olcsó, könnyen hozzáférhető alapanyagokból, gyorsan és egyszerűen elkészíthető ételek receptjei; szívszorító, megható történetek beteg állatokról vagy emberekről; a nagy vallások tanításai helyett ezoterikus, self-help tartalmak és bölcsességek, idézetek” – írja a tanulmány.

Zene: hiányoznak a streamingben taroló előadók

A Facebook közönségének elöregedését mutatja az is, hogy általában a Spotifyt és a Youtube-ot domináló előadók oldalai, így Azahriahé sem fért fel a 300 legnépszerűbb oldal közé. „A Facebookon uralkodó zenei ízlés egyik fontos karaktere a nosztalgia” – jegyzik meg a tanulmány készítői, noha hozzáteszik, hogy a Facebook elsődlegesen nem zenei célú közösségi felület.

A szereplők leggyakoribb közös vonása, hogy régóta a pályán lévő, és olyan előadókról van szó, akik, ha jelen is vannak az interneten, de karrierjükben kulcsfontosságú szerepet játszott és játszik a tradicionális média, elsősorban a kereskedelmi televízió. A zenészek mellett tradicionális zenei médiumok, rádiók és tévék is szerepelnek az oldalak között.

Az első, a streaming platformokon (azon belül is inkább a YouTube-on) népszerű zenészek a 100. hely után tűnnek fel először a listán, például Curtis és ESSEM a 102. és 103. helyeken, vagy G.w.M a 128. pozícióban.

Facebook tényellenőrzés nélkül: az internetjogász elmagyarázza, kinek a zsebére megy a játék

Üzleti megfontolások legalább annyira befolyásolhatták Mark Zuckerberget, amikor a tényellenőrzés megszüntetéséről döntött a Meta közösségi platformjain, mint a politikai nyomás – mondja Ormós Zoltán internetjogász. De tényleg tartani kell tőle, vagy épp, hogy jobb világ jön a közösségi médiában?

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Csendes-Erdei Emese 2025. január. 15. 09:30

Ezért viheti el láthatásra a gyerekét Péter, aki gyermekpornográfia miatt került a hatóságok látókörébe

Az elmúlt években a szülők közötti gyermekfelügyeletért zajló bírósági harcok egyik visszatérő eleme lett a gyermekpornográfiával, illetve pedofíliával való vádaskodás. De mi van akkor, ha egy apa tényleg a hatóságok látókörébe kerül gyermekpornográfia miatt? Általános gyakorlat a bíróságoknál, hogy amíg a szülőt jogerősen el nem ítélik, addig az ártatlanság vélelmére hivatkozva szoros kapcsolatot tarthat a gyerekével. Akkor is, ha az ügy gyermekpornográfiáról szól.