Bono (ismét) megmenti a világot
A megfáradt rockzenész új projektje: vásárolj pirosat, hogy jobb legyen a világ. Bono, mint a RED márka arca; a jótékony célú reklámprojektből divat lett.
© Red |
Az átlag celeb egyrészt nem nagyon kezdeményez, megvárja, míg megkeresik, aztán vagy szerepel a reklámban, vagy ad némi pénzt egy szívmelengető célra. De valóban tenni valamit, ahhoz akarat kell, ötlet, gondolkodás. A RED mozgalom célja kritizálhatatlan: adjunk gyógyszert az arra rászoruló AIDS betegeknek. Ami miatt a médiavihar és a felhördülés, a rajongás és a függőség beindult, az a módszer. Bono ötletelt egyet az egyik Kennedy fiúval, Bobby Shriverrel, aztán összeállt a Gap óriáscéggel és külön termékeket hoztak létre, amelyek azonos brand alatt futnak, ez a RED, és amelyek profitjának jelentős részét (értsd nem 1%-ot) a vállalat a mozgalom céljára fordítja. Hogy az egésznek értelme legyen, a Gap megtolta a projektet egy meglehetősen zseniális kampánnyal, amelyet világhírű fotósok fényképeztek és még világhírűbb művészek álltak hozzá modellt (Spielberg, Penelope Cruz, Mary J. Blige, csak hogy párat említsünk).
© Red |
A mozgalom pedig újabb partnerekkel, cégekkel és hírességekkel bővült és azóta is egyre csak ezt teszi. A Gap ruházati termékei mellett támogathatjuk már az AIDS gyógyítását Motorola telefon, Armani holmik, Converse cipők vásárlásával és American Expressz hitelkártya használatával is, mind piros, az átlagtól jól elkülönül. A buliból természetesen az Apple sem maradhatott ki, megjelent a piros iPoddal, ami önmagában annyi média megjelenést eredményezett, mintha új terméket vezettek volna be igen sok pénzért.
A rajongásra és függésre hajlamos fogyasztók elkezdtek gyűjteni, a RED-ből trend lett. A Motorolákra várólista van, a Gap boltok rendre kifogynak a piros pólókból. Köszönhető mindez az újabb hírességek csatlakozásának is, Oprah Winfrey nagy reklámot csapott a RED-nek talk show-jában, majd óriási médiafigyelem közepette demonstrálta elhivatottságát sok piros papírszatyorban sok piros terméket cipelve Bonoval karöltve.
Schwarzenegger is beszállt a buliba, egy GAP pénztáros beszámolója szerint tavaly év végén 6000 dollárt költött RED ruházatra. Bizonyos esetekben ez a rajongás már kissé túlzott méreteket ölt. A Saddleback Templom gyülekezete által szervezett AIDS konferencián a kétezernyi, főleg evangelista keresztény előtt beszélve az egyik szónok büszkén mutatta RED Armani óráját, iPodját, majd kinyilatkozott: "így kéne, hogy kinézzen a keresztény vásárlás, ha jól célt akar szolgálni", mire a tömeg hangos "red, red" kiáltásokkal fejezte ki egyetértését.
Bár a mozgalom képviselői nem szeretnek arról nyilatkozni, hogy mennyi pénz gyűlt össze, már az első hónapokban több tízezer beteg egyéves gyógyszer ellátását sikerült biztosítani a vásárlóknak és a cégeknek köszönhetően, és ez még karácsony előtt volt.
A kampány támogatói mellett megjelentek a kritikusok és a kampányt kifigurázó felhasználók is. A hirdetéseken szereplő képek és feliratok mintájára, például Spielberg fotóján az INSPI(RED) szerepel, az egyik bulvár blogoldal ironikus változatokat készített, a legkifejezőbb talán Kate Moss és a RECOVE(RED) szlogen, de a George Bushhoz alkotott szöveg is jó lett - COULDN'T BE BOTHE(RED). A vörös zárójel pedig néhány videóművészt ihletett meg, akik egy nyilvános performansz lefilmezésével nyilvánítottak véleményt, szerintünk elég viccesen:
A kritikusok azt a nyilvánvaló tényt vetik a mozgalom szemére, hogy a cégek részéről mindez puszta marketing és nem szép dolog kihasználni az emberek vásárlás addikcióját, sőt, még újabb beszerzésekre buzdítani őket. A REDben résztvevők vállalatok soha nem tagadták, hogy részükről ez elsősorban üzlet, bár arra senki nem kötelezte a GAP-et, hogy a támogatáshoz készült kollekcióját Lesothoban gyártassa, ahol a HIV fertőzöttek száma az egyik legmagasabb a világon.
Bono és Bobby Shriver a mozgalom további bővülését várják és tervezik, akár más célokra is felhasználva az összegyűlt milliókat.
Kádár Mónika