2007. január. 25. 14:12 Utolsó frissítés: 2007. január. 25. 18:21 Kult

Bono (ismét) megmenti a világot

A megfáradt rockzenész új projektje: vásárolj pirosat, hogy jobb legyen a világ. Bono, mint a RED márka arca; a jótékony célú reklámprojektből divat lett.

Bono. Minden piros
© Red
A jótékonykodás szinte már divat a hírességek körében manapság, jónéhány civil szervezet adja el kampányát celebek arcával. Tény, hogy az ilyen jellegű együttműködés általában mindkét fél image-ének jót tesz, de valahogy Bononak elhisszük, hogy tényleg előjött rajta a megváltó komplexus. Amikor ugyanis valakinek ennyi pénze van és ekkora sikereket ért el, nyilván nem sok minden dobhatja már fel úgy igazából, és ha van egy cseppnyi érzés benne, akkor a lelkében növekvő hiányt nem egy dubai mesterséges sziget megvásárlásával kívánja betölteni. Marad tehát a pénz és a hírnév jó célra való felhasználása, a U2 frontembere pedig mindezt még kivételesen okosan is csinálja.

Az átlag celeb egyrészt nem nagyon kezdeményez, megvárja, míg megkeresik, aztán vagy szerepel a reklámban, vagy ad némi pénzt egy szívmelengető célra. De valóban tenni valamit, ahhoz akarat kell, ötlet, gondolkodás. A RED mozgalom célja kritizálhatatlan: adjunk gyógyszert az arra rászoruló AIDS betegeknek. Ami miatt a médiavihar és a felhördülés, a rajongás és a függőség beindult, az a módszer. Bono ötletelt egyet az egyik Kennedy fiúval, Bobby Shriverrel, aztán összeállt a Gap óriáscéggel és külön termékeket hoztak létre, amelyek azonos brand alatt futnak, ez a RED, és amelyek profitjának jelentős részét (értsd nem 1%-ot) a vállalat a mozgalom céljára fordítja. Hogy az egésznek értelme legyen, a Gap megtolta a projektet egy meglehetősen zseniális kampánnyal, amelyet világhírű fotósok fényképeztek és még világhírűbb művészek álltak hozzá modellt (Spielberg, Penelope Cruz, Mary J. Blige, csak hogy párat említsünk).

Spielberg pirosban.
RED: a jótékony brand?
© Red
A képeket a szakma az egekbe magasztalta, külön könyvben jelentek meg, amit az American Photo az év legjobbjai közé választott. Így utólag végül nem is annyira meglepő, hogy az ötlet bejött. Talán ezt hívják win-win szituációnak, a vásárló örül, mert segít és csökken a bűntudata mértéktelen fogyasztása miatt, a kereskedő örül, mert javul a brand és az image, ezen keresztül nő a profit, a sztárok meg szintén örülnek, mert valami minőségi és hiteles dologban vehetnek részt végre. Ja, és a betegek is örülnek, mert így talán van esélyük életben maradni.

A mozgalom pedig újabb partnerekkel, cégekkel és hírességekkel bővült és azóta is egyre csak ezt teszi. A Gap ruházati termékei mellett támogathatjuk már az AIDS gyógyítását Motorola telefon, Armani holmik, Converse cipők vásárlásával és American Expressz hitelkártya használatával is, mind piros, az átlagtól jól elkülönül. A buliból természetesen az Apple sem maradhatott ki, megjelent a piros iPoddal, ami önmagában annyi média megjelenést eredményezett, mintha új terméket vezettek volna be igen sok pénzért.

A rajongásra és függésre hajlamos fogyasztók elkezdtek gyűjteni, a RED-ből trend lett. A Motorolákra várólista van, a Gap boltok rendre kifogynak a piros pólókból. Köszönhető mindez az újabb hírességek csatlakozásának is, Oprah Winfrey nagy reklámot csapott a RED-nek talk show-jában, majd óriási médiafigyelem közepette demonstrálta elhivatottságát sok piros papírszatyorban sok piros terméket cipelve Bonoval karöltve.


Schwarzenegger is beszállt a buliba, egy GAP pénztáros beszámolója szerint tavaly év végén 6000 dollárt költött RED ruházatra. Bizonyos esetekben ez a rajongás már kissé túlzott méreteket ölt. A Saddleback Templom gyülekezete által szervezett AIDS konferencián a kétezernyi, főleg evangelista keresztény előtt beszélve az egyik szónok büszkén mutatta RED Armani óráját, iPodját, majd kinyilatkozott: "így kéne, hogy kinézzen a keresztény vásárlás, ha jól célt akar szolgálni", mire a tömeg hangos "red, red" kiáltásokkal fejezte ki egyetértését.

Bár a mozgalom képviselői nem szeretnek arról nyilatkozni, hogy mennyi pénz gyűlt össze, már az első hónapokban több tízezer beteg egyéves gyógyszer ellátását sikerült biztosítani a vásárlóknak és a cégeknek köszönhetően, és ez még karácsony előtt volt.

A kampány támogatói mellett megjelentek a kritikusok és a kampányt kifigurázó felhasználók is. A hirdetéseken szereplő képek és feliratok mintájára, például Spielberg fotóján az INSPI(RED) szerepel, az egyik bulvár blogoldal ironikus változatokat készített, a legkifejezőbb talán Kate Moss és a RECOVE(RED) szlogen, de a George Bushhoz alkotott szöveg is jó lett - COULDN'T BE BOTHE(RED). A vörös zárójel pedig néhány videóművészt ihletett meg, akik egy nyilvános performansz lefilmezésével nyilvánítottak véleményt, szerintünk elég viccesen:


 A kritikusok azt a nyilvánvaló tényt vetik a mozgalom szemére, hogy a cégek részéről mindez puszta marketing és nem szép dolog kihasználni az emberek vásárlás addikcióját, sőt, még újabb beszerzésekre buzdítani őket. A REDben résztvevők vállalatok soha nem tagadták, hogy részükről ez elsősorban üzlet, bár arra senki nem kötelezte a GAP-et, hogy a támogatáshoz készült kollekcióját Lesothoban gyártassa, ahol a HIV fertőzöttek száma az egyik legmagasabb a világon.

Bono és Bobby Shriver a mozgalom további bővülését várják és tervezik, akár más célokra is felhasználva az összegyűlt milliókat.

Kádár Mónika

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.