Márka nélküli márkák?
Az ötlet pofonegyszerű: vezessünk be egy antimárkát, egy brand nélküli brandet. A környezet- és emberbarát tornacipők gyártói borsot törnének a nagy sportmárkák orra alá. Se védjegy, se tömegtermelés, se profit?
Mit tud? Logó nélküli logó. © Adbuster.org |
Az Adbusters nevű magazint kiadó, valamint a hasonló nevű kreatív csoportot és céget vezető Kale Lasn számára ekkor jött az ötlet: adni kellene valamit azoknak, akik a márkajel nélküli holmikat keresik.
Apropó: vajon vannak ilyenek? Az Adidas csíkjait, a Nike hetyke pipáját, a Puma ugró vadmacskáját milliók és milliók viselik magukon. Mutasd a márkajeled, megmondom, ki vagy - s mindez persze nemcsak a sportos divat fiatalabb követői között működik.
Mindent a márkákról |
Lapozzon bele a legismertebb világmárkák történetébe a hvg.hu Márka- és logótárában! |
A többek között környezetvédelemmel, vásárlói tudatossággal, alternatív életformákkal foglalkozó Adbusters körül csoportosult kreatív szakemberek ezt az egyeduralmat próbálják megtörni. Úgy gondolták, fizetőképes az a réteg, amely a márkajel nélküli holmikat keresi, és amely pénzével nem akarja a nagyok zsebeit duzzasztani, s még az is érdekli, a terméket, amelyet vesz, kik és hogyan állítják elő.
Kitalálták a BlackSpot-ot, a márka nélküli márkát, amelynek nincs logója, neve nem védett. Másfél éve piacra dobták a BlackSpot tornacipőket, amelyek egészen úgy néznek ki, mint a Converse csukák, csak éppen a védjegy helyén egy üres folt szerepel. A vászon kenderből készül, a gumitalp újrahasznosított autógumiból.
A tornacsuka és az új modell, a bakancs orrán pedig ott egy piros pötty, hogy – amint a gyártó hirdeti – azzal rúgd fenékbe Phil Knight-ot! Említett úr a Nike CEO-ja. A termék előállítása a fair trade szabályainak megfelelően zajlik, egy olyan gyárban, amelyet afféle „mintaüzemként” működtetnek a nagy ruhaipari cégek stratégiájával szemben, amely a termelést kihelyezi a nagy piacoktól messze, gyakorta olcsó, ázsiai és dél-kelet európai munkaerőt s az őket nem éppen európai normák szerint foglalkoztató alvállalkozókat keresve.
A cipőipari tradícióiról is ismert portugáliai Felgueirasban működő üzemben 8-tól 6-ig tart a munkaidő, másfél óra szünettel. A keresetek 420 és 700 euró között mozognak (a portugál minimálbér 365 euró), jár 13. és 14. havi bér, valamint 25 nap fizetett szabadság. A munkások 40 százaléka szervezett dolgozó, nincs túlóráztatás, vagy ha valaki mégis túlórázik, bőkezűen megfizetik.
A vállalkozás, úgy hírlik, újabban Csehországban is keres gyártókapacitást, a csukák fogynak az online értékesítésben. Aki BlackSpot cipőt vesz (nem olcsó, 65 dollár az ára), az egyben jelképesen részvényes is lesz a vállalkozásban, s joga van beleszólni annak döntéseibe.
Környezetkímélő anyagok. Csak jól hangzik? © Adbuster.org |
Nos, ezek a mondatok rávilágítanak arra is, ami problematikusnak tűnik az anti-márkáknál. A multikat nem kedvelők azt vetik sok cég szemére, hogy kizárólag életérzést, életformát adnak el, termék mintha már nem is volna. Menő logót viselni bevezettetést jelent a márka-paradicsomba, szinte mellékes maga a tréningruha, vagy a cipő; a márkafüggést ez alakítja ki a vásárlóknál.
Régi magyar márkák |
Frutti cukorka, Diana sósborszesz, Mambó magnó, Pitralon arcszesz, Tuto lakat – emlékszik még a régmúlt márkáira? Ha igen, kattintson és emlékezzen velünk, ha nem, ismerje meg őket! |
Kalle Lasn harcos feleletet ad az Irregular Times független híroldalnak adott interjúban: "Nem tetszik a kapitalizmus úgy, ahogy most van. Feje tetejére állították és eluralták a nagy cégek, mi megpróbáljuk visszafordítani. Amúgy meg nem valószínű, hogy egyhamar eltűnne a színről, úgyhogy miért ne próbálnánk megváltoztatni, ahelyett, hogy meg akarnánk szabadulni tőle?"
Mindenesetre a BlackSpot-stratégia nem egyedüli az anti-márkák között. A No Sweat termékek hasonló ideológiát követnek (angolul sweatshop-nak hívják a kizsigerelt munkásokat foglalkoztató üzemeket), s szintén ruházati cikkeket és vele alternatív ideológiát s - egészen gyakorlatiasan – üzleti modellt adnak el.
Működik ezenkívül az egész kiterjedt fair trade színtér, amely nagyon sok mindent előállít és nyújt már élelmiszertől, bútorokon át ékszerekig, kidolgozta saját normarendszerét és, hogy be is tartassa, sok országban már felállította önmaga szervezeteit (kamaráit) is. S hogy ehhez mit szól a kapitalizmus? Egyelőre hallgat.