A semmiből épített fel egy sikeres csapatot, és a kívülállósága volt a szuperereje. Tudott idegesítő és imádnivaló is lenni, néha egyszerre mind a kettő. Eddie Jordan több poént már nem ereszt el a paddockban, az autósport az egyik legszínesebb egyéniségétől búcsúzik.
Tavaly decemberben beszélt arról, hogy meglehetősen sötét időket él, miután a prosztatarák egy agresszív típusát diagnosztizálták nála, amely áttéteket is képzett a csípőjében és a gerincében. Ő azonban igyekezett továbbra is ott lenni a sűrűjében, februárban például megvett egy rögbiklubot. Hogy min mehetett keresztül, azt csak néhány nyilvános elérzékenyüléséből lehetett sejteni. Múlt hónapban egy podcast vendégeként kért bocsánatot a hallgatóktól, amiért „nem teljesen önmaga”, mert előző nap épp kemoterápiás kezelése volt. Március 20-án, 76 évesen halt meg.
A born entertainer, a determined underdog, and truly one-of-a-kind.
— Formula 1 (@F1) March 20, 2025
Eddie Jordan 💛#F1 pic.twitter.com/LMx4AmaXDl
Eddie Jordan nem úgy ismerte meg a Forma–1, mint aki meghátrál a nehézségek elől. Dublinban született, és eredetileg papnak vagy fogorvosnak készült, végül egy bankban kötött ki pályakezdőként, az ott szerzett tapasztalatok pedig jól jöttek az autósportban is, ahol először még versenyzőként próbálta ki magát.
Ahhoz, hogy megvesse a lábát ebben az öldöklő versenyben, nemcsak az eltökéltsége kellett, hanem a töretlen optimizmusa is, amihez ő hozzácsapta még az ellenállhatatlan sármját. És miközben a saját csapatának a sorsát egyengette, olyan versenyzők karrierjére volt nagy hatással, mint Eddie Irvine, Johnny Herbert, Jean Alesi, Martin Brundle, Damon Hill – vagy épp Baumgartner Zsolt, akinek a 2003-as Magyar és Olasz Nagydíjon adott lehetőséget, hogy beugróként a Jordannel versenyezzen az első Forma–1-es nagydíjain.

Eddie Jordan – a paddockban mindenkinek csak EJ – Niki Laudának tulajdonítja azt, hogy versenyzőből csapatvezető lett, az osztrák világbajnok tette fel neki a kérdést, hogy ha ennyire képben van az anyagi, kereskedelmi ügyekben, miért nem vezet egy csapatot. A nevét viselő csapat első autóját, a Jordan 191-et a mai napig az F1 egyik legelegánsabb, legszebb versenyautójának tartják. Ebben az autóban mutatta meg magát először Michael Schumacher a versenynaptár egyik legnagyobb kihívást jelentő pályáján, Spa-Francorchamps-ban 1991-ben. A következő futamon Schumacher már egy Benettonban ült ugyan (Flavio Briatore akkor túljárt az eszén), de Eddie Jordanről kiderült: nagyon jó szeme van a tehetségekhez.
Később is Spa volt a helyszíne 1998-ban a csapat és a Forma–1 egyik legemlékezetesebb versenyének, amelyen Damon Hill megszerezte a Jordan első futamgyőzelmét – Ralf Schumachernek köszönhetően rögtön kettős győzelmet. „Ezt a napot soha, de soha nem fogom elfelejteni. Annyi minden volt abban a pár órában – intrika, feszültség, nem hittem el, hogy ez megtörténhet” – mondta a büszke csapatvezető később egy interjúban.

Eddie Jordan mindig is erényt kovácsolt a kívülállóságából. Sok csapatvezető kollégája vonakodott komolyan venni őt emiatt, de a poénok, cukkolások, bohóckodások mögött egy végsőkig eltökélt ember volt. „Nevetségesen komoly voltam, de volt ez a megtévesztő külsőm, ez a karakterem, amit el kellett játszani – én voltam az ír tréfamester, én voltam a vagány csávó. És reméltem, hogy nem vesznek túl komolyan. Igazán csodálatos játék volt. És soha nem jöttek rá, hogy valójában mennyire komolyan vettünk mindent.”
Jordant az üzlet- és szerződéskötések nagymesterének tartották. Amikor az 1991-ben debütáló csapata 15 évnyi kaland után pénzügyi mélyrepülésbe kezdett, 2005 januárjában – Bernie Ecclestone segítségével – 60 millió dollárért eladta azt a kanadai üzletembernek, Alex Shnaidernek.
Kihagyott ziccer lett volna, ha nem adnak a kezébe egy mikrofont, és a BBC meg is tette szakkommentátornak, de Eddie Jordan továbbra is pezsgett a háttérben, és tavaly olyan megállapodást hozott össze, amit még sokáig emlegetni fogunk. A zseniális Adrian Newey menedzsereként nem kis szerepe volt abban, hogy az Aston Martin átcsábította minden idők egyik legnagyobbra tartott tervezőjét a Red Bulltól. Eddie Jordan jó barátja így ahhoz a csapathoz került, amelyik jó pár névváltoztatással korábban valaha Jordan volt.
Remembering Eddie Jordan, the legendary F1 team owner and all-round entertainer 💛 pic.twitter.com/ZVcZtJBYkZ
— Formula 1 (@F1) March 20, 2025
Honfitársa, az egykori autóversenyző David Kennedy szerint Eddie Jordan maga volt a rock and roll. A Forma–1-et egy olyan csapattal ajándékozta meg, amely nem félt másnak és merésznek lenni, amelyik kész volt kitűnni nem túl diplomatikus húzásokkal is.
Az egykori versenyzője, Damon Hill pedig arról beszélt, hogy „Eddie-t nem »ismerted«, hanem megfertőződtél vele onnantól kezdve, hogy találkoztál vele, és ezt soha nem tudtad lerázni magadról. Lehetetlen arra gondolni, hogy már nincs, mert benne volt/van az életedben, mint egy drog. Mindannyiunkat magával rántott a káoszába, és ez gyönyörű volt.”