Jogszerű és arányos volt az a támogatás, amivel a román állam kisegítette a Tarom légitársaságot a Covid-járvány miatti károk után, mondta ki a bíróság, amelyhez nem először fordult a magyar gyökerű Wizz Air ilyen ügyben.
Elutasította az Európai Unió Bírósága (EUB) a Wizz Air keresetét, amelyet a Tarom légitársaságnak a Covid–19-világjárvány miatt elszenvedett károk helyreállítására nyújtott közel 2 millió eurós állami támogatás miatt nyújtott be, közölte szerdán a törvényszék. A bíróság úgy találta, hogy a támogatás összeegyeztethető a belső piaccal.
A román állam még két éve februárban adta a támogatást tőkeemelés formájában a Taromnak, hogy kárpótolják a világjárvánnyal kapcsolatban 2020 júliusa és december vége közötti utazási korlátozások miatt 14 konkrét nemzetközi útvonalon elszenvedett károkért.
Az Európai Bizottság (EB) korábban úgy ítélte meg, hogy a támogatás összeegyeztethető a belső piaccal, és az erre vonatkozó határozatot támadta meg a Wizz Air. A keresetét – ezúttal is – elutasították. A magyar diszkont légitársaság korábban már egy 36,66 millió eurós román állami hitel miatt is hasonló panasszal élt, amit ugyancsak lemosott az EUB.
A törvényszék most kimondta, hogy
- a világjárványhoz hasonló rendkívüli események miatti károk helyreállítására nyújtott támogatások megengedettek,
- az EB helyesen értékelte a támogatás arányosságát,
- a szóban forgó intézkedés nem vezetett túlkompenzációhoz, és különösen azt, hogy
- az Európai Bizottság pontosan és megfelelő kontrafaktuális alapon számította ki a veszteségeket, és azt is megfelelően megvizsgálta, hogy észszerű intézkedéseket tett-e a légitársaság a károk enyhítése érdekében.
A bíróság elutasította a Wizz Air azon érveit is, amik szerint az EB nem vette figyelembe a Taromnak korábban nyújtott megmentési támogatást, és hogy alábecsülték a román légitársaság által így szerzett versenyelőnyt. A bíróság szerint a korábbi támogatás és a szóban forgó intézkedés különbözik egymástól, nem ugyanazokat a költségeket fedezi, és a Bizottság nem köteles figyelembe venni azt az esetleges előnyt.
Korábban tiltott állami támogatás tett be véglegesen a Malévnak – akkor is a Wizz Air volt a feljelentő –, illetve okozta a magyar légitársasági egykori reptéri kiszolgáló leánycége, a Malév GH Kft. végzetét is.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.