Vállalkozás hvg.hu 2024. május. 31. 16:31

Hogy akarják lenyomni a kínai elektromosautó-gyárak a Teslát és az európai vetélytársakat?

Évtizedeken keresztül a külföldi autógyárak – európaiak, amerikaiak, japánok és dél-koreaiak – uralták a hatalmas kínai autópiacot, de most Peking offenzívát tervez: meg akarja hódítani az elektromos autók világpiacát. Elon Musk, a Tesla vezetője Sanghajban úgy nyilatkozott, hogy rajtuk kívül csak a kínaiaknak van esélyük a világpiacon.

Három kínai óriás – BYD, Chery és a Great Wall Motor – több mint húsz elektromos járművel akarja elárasztani a világpiacot – írja a Reuters, amelynek tudósítói 18 kínai menedzserrel készítettek interjút erről a témáról, amely azóta különösen érzékennyé vált, hogy Joe Biden amerikai elnök 100 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromos járművekre. Igaz, hogy Kína ezeket még nem exportálja az USA-ba, de ilyen magas vám mellett nem is érné meg. Az Európai Unió szintén büntetővámokat fontolgat saját termelői érdekében.

Jelenleg még a kínai elektromosautó-eladások igencsak szerények Európában: egyrészt azért, mert a kínai márkákat nemigen ismerik külföldön, másrészt pedig az elektromos autók drágák, csak akkor fogynak igazán jól, ha az állam vagy az önkormányzat jelentős összeggel támogatja a vásárlást.

A BYD mindenesetre exponenciálisan növekedésre számít az exportban, és ezenkívül autógyárat is épít Magyarországon, Szegeden. 2023-ban a BYD 15 ezer elektromos járművet adott el az Európai Unióban, és ezzel megháromszorozta eladásait. A Great Wall minden évben egy új modellt dob piacra, míg a BYD egyszerre hattal kísérletezik kezdetben – írja a Reuters, amely hozzáteszi: a Teslának ebben az árkategóriában csak két modellje van.

A kínaiak hosszú távra terveznek

„Megcsináltuk a házi feladatot, felmértük az európai piacot“ – nyilatkozta a Reutersnek a Chery menedzsere. A kínaiak nemcsak az Európai Unióban nyomulnak, hanem fontos piacnak tekintik Nagy-Britanniát, Norvégiát és Svájcot is. Norvégia az élen jár az elektromos járművek bevezetésében, a kínaiak ezért tesztmodellnek tekintik a skandináv országot Európában. A norvég elektromosautó-tulajdonosok szövetségének elnöke elmondta, hogy a kínai cégek igen alapos munkát végeztek: évekig tanulmányozták a piacot, mielőtt megindult volna az exportoffenzíva. Norvégiában már 150 ezer tagja van az elektromosautó-tulajdonosok szövetségének, mert az állam sokat áldoz a vásárlók támogatására.

A kínaiak arra alapozzák a terveiket, hogy árelőnyük van a vetélytársakkal szemben: részben az alacsonyabb munkabérek, részben pedig amiatt, hogy Peking bőkezűen támogatja ezt a szektort. A kínai állam már azóta készül a zöld offenzívára, hogy Párizsban elfogadták a nemzetközi klímaegyezményt. Ennek a zöld offenzívának az előfutára volt az olcsó kínai napelem, amely learatta a globális piacot. A kínaiak ugyanezt akarják elérni az elektromos járművek piacán: az árversenyt lemeccselték otthon, a BYD 10 és 30 ezer dollár között kínálja elektromos járműveit külföldön. A kínaiak árstratégiája viszonylag egyszerű: alákínálnak a Teslának és az európai gyáraknak, de nem túlságosan, hogy maradjon profit is bőven. A kínaiak ugyanis óriási pénzeket fektettek be az elektromos autózásba, és most aratni akarnak.

A vetélytársak érzik a nyomást. „Az ablak bezárul. Még két vagy három évünk van” – nyilatkozta a Reutersnek a Volkswagen igazgatótanácsának egyik tagja. A kínaiak a japán exportstratégiát követik, amellyel a távol-keleti szigetország meghódította a nyugati autós világot, minden részletre nagyon odafigyelnek. Rájöttek, hogy kulcsfontosságú az alkatrészek gyors cseréje: a Great Wall elektromos autók alkatrészeit 24 órán belül ki tudják cserélni az Egyesült Királyságban.

A lízingre is nagyon odafigyelnek a kínaiak: a BYD és a Geely már partnerszerződést kötött a legnagyobb európai lízingcéggel.

„A kereskedelmi háború arról szól, hogy elveszítenünk valamit, amit nem nyerhetünk meg” – mondja e kapcsán Lindner német pénzügyminiszter. Németország óvja Európát a kereskedelmi háborútól Kínával, mert nagyon sok a vesztenivalója: ezért járt Scholz kancellár nemrég Pekingben, és ezért foglalt állást Lindner pénzügyminiszter az amerikai kereskedelmi háborús tervekkel szemben a G7 pénzügyminiszterek legutóbbi tanácskozásán.

„A politikusok jelenleg büntetővámokat akarnak a kínai elektromos autókra. Ez abszurd” – nyilatkozta Oliver Zipse, a BMW főnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak. A Mercedes vezetője ugyanezt hangsúlyozta Sanghajban: „A protekcionizmus elkényelmesít. Ha védővámokkal elzárkózunk a világ elől, akkor lemaradunk a globális versenyben.” A Wirtschaftwoche című üzleti lapban egy autós szakértő így nyilatkozott: „A német polgároknak fontos, hogy legyen 15-20 ezer eurós autó a piacon.”

Június 5. az uniós bejelentés napja

A kínaiak elszántan küzdenek – gyakran a németek támogatásával – azért, hogy ne legyenek büntetővámok az elektromos autók ellen, de a Reuters értesülései szerint június 5-én Brüsszel mégiscsak bejelent valamilyen védővámot, csak az a kérdés, hogy mekkorát. Jelenleg 10 százalékos adó sújtja a kínai elektromos járműveket az Európai Unióban, ha ezt megemelik újabb 10 százalékkal, akkor ez körülbelül 1 milliárd dolláros veszteséget okozna a kínai exportőröknek. Peking válaszcsapást ígér: az Európai Unióban működő kínai cégek kereskedelmi kamarája azt pedzegette, hogy az európai autók export vámját 25 százalékra emelik a jelenlegi 10 százalékról.

Az Európai Uniónak azt is figyelembe kell vennie, hogy a Tesla is jelentős részben Kínából hozza be az autóit Európába. Nem véletlen, hogy Elon Musk elítélte Biden elnök 100 százalékos büntetővámját, és bírálja az EU tervezett vámemelését is.

A Stellantis főnöke is bírálta a tervezett védővámokat, és ehelyett azt javasolta, hogy „legyünk mi is kínaiak! Ne csak védekezzünk a kínai offenzíva ellen, hanem váljunk a részévé ennek az offenzívának” – mondta Tavares elnök vezérigazgató. A Stellantis már közös vállalkozásba kezdett a Leapmotorral, és együtt árusítják a kínai elektromos járműveket külföldön.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.