Az új foglalásoknál fölösleges keresni a jegyenkénti plusz 3900 forintot a Ryanair és más fapados légitársaságok áraiban, de ez nem azt jelenti, hogy az új magyar adót ne építenék be az utazás költségébe. A fapadosok árképzési logikája miatt ráadásul az utasok számára az extra adónak nem is az lehet a legkellemetlenebb következménye, hogy megdrágul az utazás, hanem az, hogy törlik a járatot - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
Nem sokat gondolkodott a Ryanair azon, mit tegyen a frissen bevezetett magyar extra adóval, a légitársaságok hozzájárulásával. Az új teher kihirdetése előtti foglalásoknál ezt a 3900 forintot egy az egyben ráterheli az utasokra. Ha nem fizetik ki, nem utaznak, visszaadja a jegyárat. Azt, hogy ezt jogszerűen teszi-e a magyar törvények és saját üzletszabályzata szerint, első körben a Fővárosi Kormányhivatal dönti el a rögtön elindított eljárásában.
De mi a helyzet az extra adó bevezetését, június 4-ét követő foglalásokkal? A Ryanair ugyanis csak a június 4. előtt június 30. utánra jegyet vásárlókkal közölte, hogy rajtuk ilyen direkt módon akarja bevasalni a foglalást követően kihirdetett új terhet. Arról azonban nem szólt, hogy mi lesz azokkal, akik már az új adók megjelenése után foglaltak vagy foglalnak jegyet egy Ryanair járatra. Nem véletlenül. Arra a kérdésre ugyanis, hogy az aktuális jegyárakban is benne van-e már az utasonkénti 3900, akkor tudunk válaszolni, ha megértjük a fapadosok árképzését.
Ha az extra adót úgy keressük a friss jegyárakban, hogy azok megemelkedtek-e 3900 forinttal, akkor az a válasz, hogy ilyen módon a Ryanair nem építi be az extra adót. De ez nem azt jelenti, hogy az adó nem épül be a jegyárakba, csak mindez a Ryanairnél és a többi hasonló légitársaságnál nem így működik. Az ultra fapados légitársaságok árképzése nem úgy történik, hogy összeadják a költségeket, ráteszik az árrést és kész a jegyár.
Aki már utazott ilyen társasággal az megtapasztalhatta, hogy egy járatra folyamatosan változnak a jegyárak. Ez azért van így, mert ezeket a cég algoritmusa alakítja,
a fő szempont pedig az, hogy a gép tele legyen.
Ha nincs foglalás, lejjebb megy az ár, ha van foglalás, akkor az egekbe is emelkedhet. Ugyanazon a járaton egészen más áron repülhetnek a máskor foglaló utasok. Ezért drága nyáron a jegy, mert mindenki utazni akar, és ezért viszonylag olcsó januárban, amikor senki se megy sehová.
Ebből az következik, hogy alapesetben nem lehet rászámolni erre a dinamikusan alakuló rendszerre utasonként és jegyenként plusz tíz eurót, azaz 3900 forintot. Ez a légitársasáok költségei között jelenik meg a kerozin, a munkabér, más reptéri díjak, lízingdíjak és egyebek mellett. Ha az egy székre jutó költség alacsonyabb lesz az adott járaton, mint az átlagos jegyár, akkor megy a járat, ha nem, akkor nem megy.
Ebbe a dinamikus rendszerbe teszi bele az új adó költségét egy fapados légitársaság. De ez nem azt jelenti, hogy mostantól minden jegy 3900 forinttal drágább lesz, és nem is lehet pontosan megmondani, hogy ugyanannak a járatnak két különböző jegyárából hány forint lesz a légitársasági hozzájárulás.
Az új adó tehát egy olyan új költségelem, ami az utasok aktuális számától függően azt befolyásolja, hogy megéri-e a járatot elindítani. Ha nem, akkor azt a járatot törölni fogják.
Nehéz a Rayanair új jegyáraiban ezt a költségnövekedést kimutatni, hiszen a nyári jegyek jellemzően drágák, és folyamatosan emelkedik az áruk. De például a Bank360.hu Riminibe pénteken még júliusra is talált jegyet kilencezer forint alatt, a nyár további részében pedig 11-12 ezer forintért is, amiből az látszik, hogy nincs szó a 3900 forint automatikus, utasonkénti áthárításról.
Akinek viszont késő nyári, őszi foglalása van, az kezdhet aggódni. A légitársaságok két héten túl ugyanis szabadon törölhetik járataikat üzletpolitikai megfontolásból anélkül, hogy ezért külön kártérítést kellene fizetniük. Márpedig ne legyenek illúzióink, a Ryanair is így fog eljárni, ha kijön az új Excel-tábla, akkor a pirosba került, azaz veszteségbe fordult járatok mehetnek a lecsóba. A cég ugyanígy tett minden olyan országban, ahol hasonló adót, díjat vezettek be, és akkor is, ha az adott reptér változtatott a díjrendszerén.
Az új adó következtében tehát nyár végén, ősztől körömrágósabb lesz az utazás előre eltervezett, biztonságos lebonyolítása fapados járattal. Különösen olyan helyre, ahová nagyon kedvező a jegyár. Márpedig jelenleg sok olyan úti cél van, ahová éppen azért és akkor megyünk, mert van közvetlen járat és éppen extra olcsó a jegy.
Ami pedig a az elindult hazai fogyasztóvédelmi eljárást illeti, sok ilyenen túl van már ez a fapados légitársaság (is), sem elrettenteni, sem jobb belátásra bírni nem fogja a magyar fogyasztóvédelmi hatóság. Még akkor sem, ha nagy bírságot akaszt a nyakába – írja a Bank360.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.