Gyükeri Mercédesz
Szerzőnk Gyükeri Mercédesz

Üzleti sikert hozott a Legónak az elmúlt időszak, ám ezt nem annyira a pandémia miatt elrendelt lezárásoknak köszönheti a cég - vallja a cégcsoport vezérigazgatója. Niels B. Christiansennel a féléves eredmények bemutatóját követően készített interjút a hvg.hu, a dán szakember ebben arról is beszélt, hogyan látják az idei karácsonyi piacot a globális szállítási és alapanyag-ellátási problémák árnyékában.

hvg.hu: Elkészült már a maszkos Lego-figura?

Niels B. Christiansen: A járvány előtt is voltak ilyenek, orvos, ápoló létezett korábban is a kollekcióban. Tervezhettünk volna persze most is, de igazából nem erre fókuszáltunk az elmúlt időszakban: mi inkább építeni szeretnénk, ez volt a cél az elmúlt másfél évben is.

hvg.hu: Azért azt nem tartom valószínűnek, hogy a pandémia ne írta volna felül a Lego működését, az üzleti terveit.

N. C.: Azt hiszem, mindannyiunk nevében mondhatom, hogy egészen sajátos másfél év áll mögöttünk. Semmi nem úgy ment, ahogy elterveztünk, és minden megtörtént, ami csak megtörténhetett: boltokat kellett bezárni, mexikói gyárunkat le kellett állítani, a karanténidőszak egybeesett a hagyományos bemutatókkal, így azok is elmaradtak – ha ezt nézzük, valóban óriási hatást gyakorolt a Legóra a pandémia. De azóta is vannak olyan globális problémák, amelyek óhatatlanul meghatározzák a működésünket: az alapanyagok és a szállítási költségek jelentős drágulása ilyen. De ez csak az érem egyik oldala: a cég eredményét sokkal inkább azok a hosszú távú, stratégiai döntések befolyásolták, és akármilyen akadályok jöttek, mi ezeknek a megvalósításával nem álltunk le, nem halasztottuk el őket. Azt gondolom, ez látszik meg a mostani eredményeken is.

Niels Christiansen
LEGO

hvg.hu: Hogyan dolgoztak a karantén alatt? Lehet home office-ból tervezni?

N. C.: Elég vegyes volt a kép, hiszen sokan otthon maradtak, de azok, akik a tervezésben részt vesznek, a billundi központban dolgoztak az első naptól az utolsóig. Nem is lehetne másképp, hiszen itt férnek hozzá a szükséges elemekhez. Megtanultuk, milyen remekül lehet dolgozni virtuálisan is, de azt is megtanultuk, hogy építkezni nem lehet így, sem kapcsolatokat, sem dolgokat, ehhez kell a személyes jelenlét.

hvg.hu: A kényszerű otthonlét azért jó hatással lehetett a Lego üzletére. Hiszen ez mégiscsak olyan játék, amellyel az emberek ott foglalkoznak.

N. C.: Ezt a kérdést én is sokszor feltettem magamnak a 2020-as karantén idején. Akkor úgy láttam, talán van hatása, de most már határozottan azt mondanám: az üzleti eredményt elsősorban nem a Covid befolyásolta. Hiszen most már 2021-ben vagyunk, megnyíltak az üzletek és a munkahelyek is, mégis sokkal gyorsabb ütemre kapcsolt a növekedésünk.

hvg.hu: Említette azt, hogy már újabb problémákkal kénytelen szembesülni a cég. A világszerte tapasztalható alapanyaghiány és szállítási problémák fényében kérdezem: lesz Európában Lego karácsonykor? És meg tudjuk fizetni?

N. C.: Látjuk ezeket a problémákat, de bizonyos szempontból komoly előnyünk van. Az egyik ilyen előny az, hogy regionálisan bonyolítjuk a gyártást: az európai piacokat Európából látjuk el, az ázsiaiakat Ázsiából és így tovább. Ez enyhíti az energiaárak emelkedéséből eredő árnyomást is, hiszen nem kell óriási távolságokat megtenni, így elmondhatom, hogy nem tervezünk rendkívüli áremelést. De van egy másik is előnye is az ellátási láncunknak: mivel alapvetően elemeket gyártunk, a végtermékeket elég a szállítási időpont előtt kevéssel befejezni, nem kell akár fél évvel korábban meghatároznunk, pontosan mire is lesz majd szükségünk. Ez nagyon nagy rugalmasságot ad, hiszen azokat a szetteket tudjuk akár az utolsó pillanatban is összeállítani, amelyekre épp akkor igény van. Az üzemeink mindenesetre teljes kapacitással termelnek, ezért is vagyok bizakodó az év végével kapcsolatban.

LEGO

hvg.hu: Az egyik ilyen gyártóbázis éppen Magyarországon, Nyíregyházán működik, júniusban pedig bejelentettek itt egy jelentős bővítést. Ennek a célja szimplán a termelés bővítése volt?

N. C.: Jelentősen, másfélszeresére növeljük a termelés kapacitását, bővítjük a gyártást és a csomagolást is, emellett egy napelemparkot is létesítünk, ez pedig összességében a most háromezres állomány több száz fős bővítését hozhatja magával.

hvg.hu: Hadd kérdezzek fogyasztóként! Azt látom, hogy a Legóval kapcsolatban egyre jobban látszik a kettősség a termékek között. Amikor tavaly játszani próbáltam az akkor piacra dobott Dots elemekkel, nem nagyon tudtam mit kezdeni velük, de a kis unokahúgaim imádják. És közben ott a Millenium Falcon, amire minden korombeli ismerősöm vágyik. Úgy tűnik, mintha két eltérő üzlet társulna egyetlen márkanév alatt, ez volt a cél?

N. C.: Remekül megvannak ezek a termékek egymás mellett: olyat is látunk, hogy egy tizenéves eljátszik a felnőtteknek szánt szettekkel, és persze az is előfordul, hogy a család együtt épít valamit. A Lego Dots más szempontból tér el a klasszikus Lego szettektől: itt nem annyira az építés, hanem a kézművesség, az alkotás, a díszítés volt a cél, ez egy másfajta kifejezési mód. Van, aki számára ez kimondottan vonzó – de azt hiszem, ezzel a szemmel kell tekinteni valamennyi termékünkre. Nyilván vannak termékek, amelyeket inkább a kisebbeknek, vagy inkább a nagyobbaknak ajánljuk, de mi nem mondjuk azt, hogy ez a lányoknak, ez meg a fiúknak való, vagy éppen a felnőtteknek.

hvg.hu: Egy másik kettősség is jellemzi a Legót: a cég egyszerre fejleszti a klasszikus, építőkockás termékeit és a digitális jelenlétet, ráadásul látszik, hogy ez utóbbinál a kreációk egyszerű feltöltése csak a kezdet. A digitális irányban milyen fejlesztéseket terveznek?

N. C.: Egészen kiterjedt a digitális világ nálunk, kezdve a Lego Life-tól, ahol a gyerekek meg tudják osztani, amit építettek (az alkalmazásról indulásakor úgy írtunk, hogy ez a közösségi hálózat a Facebook gyerekeknek - a szerk.) Az biztos, hogy van tere a fejlesztésnek, akár úgy, hogy integráljuk a már most is létező alkalmazásokat, szolgáltatásokat, hogy még könnyebb legyen a gyerekek számára a virtuális együttlét.

A Lego nyáron mutatta be újrahasznosított PET-palackból készülő kockáinak prototípusát
LEGO

hvg.hu: A digitális és a kézzel fogható világ keveredett a Lego utolsó nagy dobásánál, a Super Mario játék alapján készült szetteknél is, amely a 2020-as év legsikeresebb termékcsaládja lett. Miből lehet a következő nagy dobás?

N. C.: Amikor tervezünk, általában nem abból indulunk ki, hogy milyen kiterjesztett valóság, mesterséges intelligencia vagy más eszközöket vetünk be, inkább azt próbáljuk kitalálni, mivel és hogyan szeretnének az emberek játszani. A tervezőink zseniálisak abban, hogy egy téglából kiindulva egy teljes világot építsenek fel, legyen az egy alkalmazás, vagy Super Mario világa, amelyben a játékélmény jóval több, mint önmagában az elemek összerakása. Azt el tudom mondani, hogy ehhez hasonló dolgokra lehet számítani – mivel minden évben termékeink fele új fejlesztés, elő is kell jönnünk egy csomó ilyen dolgokkal. De nem merem elárulni, mik lesznek azok, akkor elveszne a meglepetés.

hvg.hu: A meglepetés szerepe nyilván fontos a fogyasztók számára, de az előfordul, hogy önöket is meglepi egy-egy termék sikere? Számítottak például arra, hogy a rajongók tervezői közösségéből, a Lego Ideasból érkező Jóbarátok Central Perk-szett produkálja a legnagyobb eladást a piacra dobást követő időszakban?

N. C.: Van azért némi tapasztalatunk, hogy ráérezzünk, mi arathat sikert, de valóban, néha magunk is meglepődünk. Korábban említettem, hogy mennyire fontos a rugalmas ellátási láncunk – az ilyen meglepetések miatt különösen, hiszen az utolsó pillanatban is át tudjuk állítani a gyártást.

LEGO
Dupla profit

36 százalékkal növelte értékesítési bevételét a Lego az idei év első felévében 2020. első hat hónapjához képest – számolt be a cégcsoport. Mivel ugyanebben az időszakban a globális játékpiac 15 százalékos bővülést produkált, ez egyben azt is jelenti, hogy a cég még nagyobb piaci részt tudhat magának.

A Lego árbevétele 46 százalékkal növekedett éves alapon, a növekménynek pedig csaknem a felét az új termékek adták.

A profitját pedig megduplázta a cég: a működési eredmény 104 százalékkal, a nettó profit pedig 140 százalékkal nőtt, annak ellenére, hogy a csoport olyan beruházásokat indított el, mint például a nyíregyházi gyártóbázisa bővítése, amelyre több mint 50 milliárd forintot szánnak.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.