Vállalkozás hvg.hu 2021. február. 11. 12:34

3,8 milliárd forint reklámadót fizetett be a Facebook

Gulyás Gergely szerint ez Varga Judit igazságügyi miniszter eredménye a témában.

3,8 milliárd forintnyi reklámadót fizetett be a Facebook 2017-re és 2018-ra – közölte Gulyás Gergely miniszter a kormányinfón. Elmondása szerint ez volt Varga Judit igazságügyi miniszter "első eredménye", és szerinte ez azt mutatja, hogy jó irányba haladnak a dolgok.

A kérdés arra vonatkozott, hogy a kormány milyen szabályozáson gondolkodik a Facebookkal kapcsolatban, felmerült-e például, hogy a megosztott hírek után is fizessen a cég.

Gulyás azt mondta, a kormány célja, hogy a Facebook-felhasználók adatai biztonságban legyenek, azokkal senki se élhessen vissza. Mindemellett a szólásszabadság pártján áll a kormány, az állam is csak törvénysértés esetén léphet fel.

A Facebook a Google mellett ma már az online hirdetési piac több mint felét birtokolja, ám arra hivatkozva, hogy a hirdetést felvevő és közlő cég nem Magyarországon működik, korábban kibújtak az adó (és általában a Magyarországon és sok más országban keletkezett adókötelezettségek) fizetése alól. Emiatt (is) a NAV egy köztes megoldást vezetett be a reklámadónál: ha a hirdetés közzétevője nem fizeti meg az adót, akkor azt a megrendelőnek kell fizetnie, ám ebben az esetben is kötelező egy nyilatkozatot tenni az adóhatóság felé arról, hogy valaki hirdetéseket jelentet meg – ha ezt nem teszi meg, miközben megjelenik a reklám (sőt, akár meg is fizeti utána az adót a megrendelő), akkor már önmagában adócsalást követ el. Ezen az alapon követelte a NAV a Facebooktól is a reklámadó megfizetését – a két cég rendszeresen szerepelt a nagy adótartozást felhalmozó cégek listáján is.

A Facebook 2017 végén önként vállalta, hogy 2019-től mindenhol adózni fog, ahol hirdetései jelennek meg, a mostani adófizetésben ennek is része lehet, nem csak Varga Judit lobbitevékenységének.

A kormány 2019 júliusától függesztette fel a reklámadót (egészen pontosan 0 százalékra vitte le a közteher kulcsát), addig több mint 26 milliárd forintos befizetés érkezett a megelőző években a reklámbevétel 7,5 százalékára kirótt közteherből.