El tudja képzelni, hogy suhan a flaszteren a Hősök terén, vagy egy parkolóban, vitorláját feszíti a szél, és szinte érzi a tenger sós illatát? Ez a kép lebegett a magyar tervező előtt, amikor megalkotta a Deska névre hallgató vitorlás gördeszkát, amely a vitorla eltávolításával a forradalmi fékrendszernek és a könnyű irányíthatóságnak köszönhetően akár városi terepen is bevethető. A gyártást nem viszik el Kínába, csak azért, hogy olcsóbb legyen, mert nekik a minőség kell.
„Meg tudunk állni bármikor, nem gyorsulunk fel egy hosszú lejtőn, fel tudunk ugrálni trükkök betanulása nélkül padkákra, egyszóval biztonságos és egyszerűbb közlekedést kínál a városban azoknak, akik szimpatizálnak a deszkás sportokkal. A vitorlával pedig lehetőség nyílik arra, hogy ne csak a vízen szörfözhessünk, hanem parkokban, tengerparton, nagy tereken is hasíthassunk” – ismerteti találmányát Tölgyesy Csaba, de az alábbi videóban mindenki meg is bizonyosodhat a különleges „öszvér” képességeiről.
„Négy éve az egyetemen kaptam egy feladatot, közlekedési eszközt kellett tervezni. Ekkor pattant ki az elektromotoros gördeszka ötlete, mint szemeszteri projekt. A projekt pihent az íróasztalom fiókjában egy évet, mígnem egyik éjjel elővettem, és azzal a lendülettel elkezdtem átdolgozni, újratervezni az egészet. Végül ez a folyamat röpke másfél évig húzódott, mígnem az 5. prototípus annyira belelkesített, hogy elhatároztam, hogy megpróbálom piacra dobni” – meséli Tölgyesy, az ötletgazda a kreálmánya történetét. Tölgyesy gyerekkora óta szörfözik, így ebből az aspektusból közelítette meg az egykori egyetemi feladatot: „mindig is foglalkoztatott, hogy mi adhatna a szörfözéshez hasonló élményt a parton is.”
A kerekeken kívül szinte minden eleme kézzel gyártott
A Deskát úgy kell elképzelni, mint a snowboard és a windsurf keresztezését: utóbbiból kölcsönözte az alkotó a papucsokat, amik snowboardszerű fixálást kölcsönöznek a lábnak, amiből – a snowboarddal ellentétben – bármikor kiléphetünk. A tárcsafék azt segíti, hogy csúsztatás, farolgatás nélkül is meg lehessen állni szükség esetén, így biztonságosabb, kényelmesebb élményt nyújt a találmány a meredek, vagy zsúfolt utcákon. A féket ráadásul nem lábbal, hanem kézzel kell kezelni, a kerékpárokról ismerős fékkarral. A papucsoknak köszönhetően pedig nem kell megtanulni nehéz ugrásokat, egyszerűen fel lehet huppanni vele mindenhova. És ami az igazi nagy durranás, a gyárilag kialakított vitorlabemenet, ami lehetővé teszi, hogy nyílt területen – a városon kívül – szörfvitorlával használjuk. Lényegi különbség, hogy a windsurfhöz vagy a snowboardhoz képest sokkal könnyebb anyagokból készül: „a szerkezet igen nehéz lenne, ha nem karbont, kevlárt és nagyon könnyű alumíniumot használnánk”.
„A Deskák kézzel készülnek, amíg nincs olyan számú megrendelés, ami az esetenként 6-8 milliós öntőszerszámokra való beruházást indokolná. A "kézi készítést" a CNC-gépeken, esztergagépeken, és a laminálóműhelyek professzionális keretei között kell elképzelni, ahol vákuum-szívó gépek, prések és sütők állnak rendelkezésre a lap elkészítéséhez. A végleges geometriát egy profi mechatronikai mérnökkel készítjük és egy közösségi finanszírozással, az Indiegogo-kampányon előre megrendelt deszkák tulajdonosai már a tökéletes verziót kapják meg” – enged betekintést a gyártás folyamataiba az ötletgazda.
Az alapanyagokat magyar nagykereskedésektől szerzik be, és ahogyan erre, úgy az alumínium- és acélalkatrészek CNC-megmunkálásához is több helyről várnak ajánlatokat. A gyártáshoz szükséges csapat tehát csak most fog felállni, Tölgyesy szerint 5 főre lesz szükség, plusz 3 műhely összehangolt munkájára. A gyártáshoz szükséges anyagokat Magyarországról szerzik be, itthoni szakemberekkel dolgoznak, ami az ötletgazda szerint akkor is így marad, ha esetleg megugrik a megrendelések száma: „nem rohanok Kínába csak azért, hogy olcsóbb legyen az előállítás”.
A közösségi finanszírozással pénzhez és rengeteg információhoz jutnak
Egy ilyen projekt végrehajtásához milliós nagyságrendű tőkéről kell gondoskodni, aminek megteremtésére az ötletgazda a közösségi finanszírozást választotta. Az ismertebb Kickstarter helyett azonban az Indiegogón indította el kampányát, mert ahogy mondja: „a Kickstarter még mindig az amerikai piacra van kihegyezve, ahhoz hogy oda töltsek fel projektet, kell amerikai cím, bankszámla, vagy egy olyan csapattárs, aki mindezekkel rendelkezik. Ellenben az Indiegogo.com nemzetközi és kevésbé korlátozott.”
Mi az a közösségi finanszírozás? |
A közösségi támogatási modell tulajdonképpen egyfajta előfinanszírozás, amelyben a támogatók megelőlegezik a projekt költségeit, és ezért cserébe általában megkapják a terméket vagy annak speciális változatait. Előértékesíthető könyvek, lemezek, innovatív termékek és művészeti projektek esetében egyre általánosabb, hogy így juthat pénzhez az, akinek jelenleg csak egy jó ötlete van. Bővebben az elgondolásról, konstrukcióról ebben a cikkünkben írtunk. |
A pénz összekalapozása mellett Tölgyesy szerint a közösségi finanszírozás egy jó próbatétel is: „Ha itt el tudod adni a termékedet, és több ezer embertől kapsz visszajelzést, az felbecsülhetetlen információ. Ugyanakkor a crowdfunding egy külön kis szakma is. Ha nem promotálod megfelelően a kampányodat, akkor hiába állsz elő valami forradalmi tutisággal, egyetlen dollárt sem fogsz kapni” – figyelmeztet a designer, aki azt tanácsolja az ebben gondolkodóknak, hogy az összes – interneten is hozzáférhető – tudást tegyék magukévá, még jóval a kampány indítása előtt. „Az emberek nehezen adnak ki pénzt, még akkor is, ha az ismerőseid, és azt is tudják, hogy mivel foglalatoskodsz. Itthon például nincs kultúrája a crowdfundingnak, a legtöbben sajnos azt sem tudják, hogy mi az.
Arra is kíváncsi volt, hogy szélesebb körben is látnak-e fantáziát találmányában, ezért nevezte egy versenyre, ahol a közösségi finanszírozási oldalakon feltűnő, szerintük érdemes termékeket díjazzák. A Deska közönségdíjas lett, amihez több mint 3000 dolláros (bő 700 ezer forintos) támogatás is járt, plusz meghívták kiállítani Londonba a HP ZED pop-up stúdióba, ami az egyik legnevesebb design & startup találkozó Európában, ahová november elején utazik.
Ha sikeresen zárul a kampány Tölgyesy webshopon keresztül képzeli el az értékesítést: „saját üzlethelyiség nyitását teljesen feleslegesnek érzem, a crowdfunding és a webshop nagy előnye éppen az, hogy a termék a világon szinte mindenhonnan elérhető”. A webshop mellett még tervben van, hogy hasonló profilú boltokban is kapni lehet majd a feltupírozott gördeszkát. „Jó kapcsolatban vagyok az Alpesi Clubbal a Hi-Surffel a Magyar Szörf Akadémiával (MSZA) a Tandsporttal és más szörf-, snowboard-forgalmazóval, bolttal, akik – az eddigi megbeszélések alapján – lelkesen várják a kampány végeredményét, és szívesen együttműködnek az értékesítésben.”
Az alapító szerint azonban ez pontosan csak az Indiegogo-kampány végén fog körvonalazódni, hiszen nagyon fontos statisztikákat lehet kinyerni az oldalról, például, hogy melyik országból, hány látogató, vásárló volt, hol volt a kampány a legnépszerűbb, és hova érdemes összpontosítani a marketinget. Ezek az adatok a kampány lezárása után „aranyat érnek”.
A termék szeptember első hete óta elérhető az Indiegogón 390 dollártól (95 ezer forinttól), eddig 8417 dollár érkezett az adakozóktól, akik Portugáliából, Olaszországból, Lengyelországból, Németországból, az Egyesült Államokból és Ausztráliából is jelentkeztek. A cél a 20 ezer dollár, aminek összegyűjtésére még egy szűk hónapja van Tölgyessynek. „Ez a minimum, ami az induláshoz kell. A gyártás, a szerszámok, az anyagok és alkatrészek drágák, a hand-made termékek esetében ráadásul a szakembereket és az idejüket is ki kell fizetni" – indokolja meg az árat a designer, majd hozzáteszi: „Akinek nem kell a termék, de tetszik neki a projekt, az is támogathatja a kampányt akár 1-2 sör árával, vagy vehet pólót, posztert, és rögtön a támogatói csapat tagjává válik.”
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!