Hogyan lehetséges, hogy minden előzetes értesítés nélkül megszüntetnek egy legálisan működő, rendszeresen és időben adózó vállalkozást? A NAV új, a fiktív vállalkozásokat kiszűrő eljárása miatt tévedésből több cég adószámát is törölték. Egy belvárosi kávézó tulajdonosa együttérzéssel figyelte a hírekben azoknak a cégeknek a vergődését, amelyek adószámuk visszanyerésén fáradoztak, majd mikor februárban eljött az áfabevallás ideje, szembesülnie kellett vele, hogy az ő cégének adószámát is törölték, csak erről elfelejtették értesíteni. Új szelek fújnak az adóhivatalnál, néha a kelleténél talán kicsit viharosabban is.
"Több mint fél éve annak ellenére adószám nélkül működünk, hogy szabályosan és időben adózunk – ebben az időszakban helyszíni ellenőrzésre is kiszállt hozzánk a NAV –, s az adóhivatal semmilyen kifogást nem emelt tevékenységünk ellen, sőt az adószámunk felfüggesztéséről hivatalosan nem is értesítettek. Amit ezalatt a pénztárgépbe beütöttünk, hivatalosan illegális. A jogalkotó szándéka a fiktív cégek kiszűrése volt, és mi nyilvánvalóan nem ilyenek vagyunk" – mondja a hvg.hu-nak egy budapesti kávézó megdöbbent tulajdonosa. "Évek óta létezünk, nyereségesen működünk, adót és járulékokat fizetünk, több embernek adunk munkát – nemcsak nekünk, az államnak sem érdeke, hogy megszűnjenek a hozzánk hasonló cégek.”
Az elmúlt években az adóadminiszráció nagy erőket mozgat(ott) meg annak érdekében, hogy fehérítse a cégvilágot. Nem csak a csődtörvényt módosították, amivel a lehetőségét is megszüntették, hogy az adósság hátrahagyásával új vállalkozásba lehessen menekülni. Idén a jelentősen átírt adótörvény alapján új fajta eljárást vetett be az adóhivatal a „céglovagok”, és a fiktív cégek azonosítására. A hatóság azonban néha elveti a sulykot és fűnyírószerűen kaszál el szabályosan működő vállalkozásokat is.
A kibővített eszköztár része a kockázatelemzési eljárás, amivel olyan cégeket szűr(né)nek ki, amelyeknél feltűnően gyakoriak a változások, például sűrűn váltogatják bejelentett székhelyüket. A gond persze nem azokkal a vállalkozásokkal van, amelyek tevékenységükből fakadóan olykor székhelyet váltanak, hanem azokkal, amelyek azért jelentkeznek át, hogy felszívódjanak az adóhatóság és a hitelezőik elől. Egy stabilan működő cégnek nem éri meg évente többször költöznie már csak az ezzel járó adminisztrációs kötelezettségek miatt sem, valamint a költözés okozta időveszteség és nehézségek miatt sem.
A rettegett kérdőív, amely kinyírja az adószámot
A NAV minden, általa gyanúsnak vélt cégnek küldött egy úgynevezett kockerd kérdőívet, amit kitöltve kellett visszaküldenie a cégvezetésnek. Azokban az esetekben, amikor a megadott címen semmilyen módon nem található a vállalkozás – azaz felvetődhetett a cég fiktív volta –, onnan nem érkezett vissza válasz, s az ilyen vállalkozás adószámát rendszerint törölték. Ilyen módon több mint hétezer fantomcéget sikerült kiszűrnie a NAV-nak, csakhogy a drasztikus eljárás áldozatává vált – feltehetően – több ezer olyan cég is, amely azért nem küldte vissza a kérdőívet, mert meg sem kapta.
Mire is kíváncsi a hivatal a kérdőívben? |
Több tízezer vállalkozásnak kellett kitöltenie a 13 oldalas pénzügyi és személyi adatairól szóló kérdőívet. Akik ezt nem tették meg határidőre, – 15 napon belül – vagy nem tudták a késést hitelt érdemlően indokolni, – a cég vezetője nem volt fekvő beteg, vagy nem külföldön tartózkodott – az adóhatóság automatikusan elindította az adószámtörlési eljárást. Több ezer vállalkozás juthatott erre a sorsra 2012-ben. A helyzetet súlyosbította, hogy a törvénynek megfelelően ebben az esetben nem csak a boltot kellett bezárni, hanem öt évig feketelistára is került az ügyvezető, vagyis nem lehet többségi tulajdonos más cégnél sem. |
Így járt a szóban forgó kávézó tulajdonosa is. A kérdőívet kétszer is meg kellett volna kapnia, hiszen ajánlott levélként küldte a NAV. De ha nem veszik át a küldeményt, a második kísérletet követő öt munkanap lejárta után a posta a rá vonatkozó szabályoknak megfelelően az iratot visszaküldte az adóhatóságnak, amely ennek alapján csuklóból törölte az adószámot. A szabályozás gyenge pontja a kézbesítési vélelem, nevezetesen hogy az így visszaérkezett leveleket a jogszabály szerint kézbesítettnek tekintették, és erről még csak nem is voltak kötelesek értesíteni a pórul járt vállalkozót.
Az ügyben nyilvánvaló a posta túlzott felelőssége. Hiszen ha a postás egyszerűen csak nem találta az adott címet, vagy ne adj’isten elkeverték a levelet, akkor a vállalkozó más csatornán nem is értesülhetett arról, hogy egyáltalán ki kéne tölteni a kérdőívet. Egyedül a NAV honlapján teszik közzé a törölt adószámú cégek listáját, de nem életszerű, hogy a vállalkozó minden ok nélkül feltételezi, hogy a listára került, és nem kezdi minden napját azzal, hogy ellenőrzi a kifüggesztett listát, vajon szerepel-e rajta – mondja a kávézó tulajdonosa. Innentől pedig már a vállalkozónak kell bizonyítani a postával szemben, hogy az – állításával ellentétben – nem kézbesítette levelét. „Csakhogy ezt bizonyítani szinte lehetetlen, talán csak az lenne bizonyító erejű, ha lenne egy fényképem arról, amint a postás kidobja a levelemet” – írja le a szituáció reménytelenségét forrásunk. A posta szerint persze előfordulhatnak olyan esetek, hogy elkallódik egy-egy levél, de azzal büszkélkednek, hogy a többmilliós kézbesítéshez képest elhanyagolhatóan ritkán.
"Megette a postás"
Olyan is előfordult, hogy egy cégtábla leesett a falról, a postás pedig ezért visszavitte a NAV küldeményét, amely kezdeményezte az adószám felfüggesztését, illetve a későbbiekben a törlését. A vállalkozás durván három hónap múlva értesült a fejleményekről, de már nem a NAV-tól, hanem a cégbíróságtól. Egy másik esetben a cég olyan telephelyen működött, ahol több más cég is dolgozott mellettük, és idővel arra lettek fegyelmesek, hogy mások rendszeresen kapnak leveleket, ők pedig egyáltalán nem. Majd megtudták a magyarázatot: azért nem jöttek számukra küldemények, mert nem jelentkeztek be a telepen működő kihelyezett postahivatalba. Hiába volt a cégnek hivatalos címe, a telephelyen az volt a rend, hogy egy helyre tették le a küldeményeket, a területen belül már nem keresgélték a címzettet.
Egy másik vállalkozó blogban számolt be rossz tapasztalatairól: „Alapítottam egy kft.-t. Próbáltam mindent a legjobb tudásom és vállalkozó ismerőseim tapasztalata szerint tenni. Majd békésen hátradőltem: fizetem az adót, küldöm, amit küldeni kell, szerződéseket kötök és rendesen pecsételek. Aztán egy szép nyári napon levelet kaptam a NAV-tól, ami úgy kezdődik: elrendelték az adószámom törlését, tehát megszüntettek. Az indoklás szerint azért, mert nem küldtem el egy kockerd jelű kérdőívet. Hívom kétségbeesve a könyvelőt, mert a kérdőívre emlékeztem és arra is, hogy megbeszéltük, hogy ő beadja fél évvel ezelőtt. Be is adta, de mivel azt hitte, hogy csak egy kérdőívről van szó, nem ajánlva küldte, csak simán postán. Ezek szerint az adóhivatalhoz nem érkezett meg. Megette a postás.”
Adórevizorok kézben hozzák a kérdőívet
Megkerestük a NAV adóügyi szakértőjét, Linczmayer Szilviát, aki elmondta, hogy azokhoz a cégekhez, amelyeket a postán keresztül nem sikerült elérni, a NAV a nyilvántartásában szereplő címekre revizorokat küldött, hogy ők adják át a kérdőívet. Azon cégek adószámát azonban, amelyeket sem a posta, sem a NAV nem ért el, és a kézhezvételtől számított 15 napos határidőn belül nem küldték vissza kitöltve a kérdőívet, a 2012. december 31-ig hatályos szabályok alapján törölték – mondja a szakértő. Az idén január 1-től hatályos törvény szerint az adóhatóság a kérdőív kitöltésének elmulasztása miatt először levélben felszólítja a céget, hogy mulasztását a megadott a határidőn belül pótolja. Amennyiben a cég az újabb határidőt sem tartja, úgy törlik az adószámát. Az új szabályozás tartalmaz azonban egy enyhítést, amely szerint azok, akik cégének adószámát emiatt törölte az adóhatóság, alapíthatnak további cég(eke)t – teszi hozzá a NAV szakértője.
Arra a kérdésünkre, hogy miért kizárólag a postát vették igénybe a kérdőív eljuttatására, illetve az esetleges figyelmeztetések kiküldésére, Linczmayer Szilvia, a NAV adóügyi szakértője nem adott konkrét választ. Azt azonban elmondta, hogy a kézbesítési anomáliák miatt az egyébként rendkívül hatásosnak tartott kockerd kérdőíves eljárás több olyan céget is érintett, amelyek rajtuk kívül álló okokból nem kapták meg a kérdőívet, ezért módosították az adózás rendjéről szóló törvényt. Így idén januártól első alkalommal "csak" bírsággal és figyelmeztetéssel szankcionálják az ominózus kérdőív vissza nem juttatását. A NAV-nak pedig csak ezt követően lesz lehetősége törölnie a cég adószámát – mondja a szakértő.
Egy további módosítás pedig lehetővé tette, hogy akiknek emiatt törölték az adószámát, pótlás esetén 2013. február 15-ig kérhették a törlésről szóló határozat visszavonását. A határidő azonban jogvesztő, így aki addig nem jelezte ezen szándékát, az utána már hiába teszi – tette hozzá Linczmayer. Az értesítési eljárás is módosult annyiban, hogy amennyiben valaki nem reagál – mert feltehetően nem kapta meg a NAV által küldött leveleket – emailben is kap értesítést arról, hogy beállt az úgynevezett kézbesítési vélelem. Az ilyen üzenet tartalmazza többek között az ügyiratszámot, és egy telefonszámot, amely segítséget nyújthat abban, hogy hol veheti át a levelét, amelyet a Posta már kétszer sikertelenül kézbesített székhelyére. Elektronikus üzenetet azonban csak az kap, aki rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval – figyelmeztet Linczmayer.
Már csak a bírósági eljárás maradt
Kávézó tulajdonos forrásunk érthetetlennek tartja, hogy miért nem derült ki adószámának törlése korábban, hiszen azóta is rendszeresen érkezett a címükre a NAV-tól küldemény, havi kapcsolatban áll a hatósággal, minden hónapban fizette a járulékokat alkalmazottai után, még akkor is, amikor már majdnem háromnegyed éve adószám nélkül működött. Azt is érdekesnek tartja, hogy a telephely-módosítási nyilatkozatot megkapták – ugyan az nem ajánlott levélként érkezett –, ami kizárja, hogy adminisztrációs hiba folytán rossz címre küldték a kérdőívet. Az említett nyilatkozatot február 1-ig kellett megküldeni, aminek eleget is tettek, de még ekkor sem kaptak visszajelzést arról, hogy már hónapok óta illegalitásban működnek.
A finoman szólva sem sebészkéssel kimunkált eredeti eljárásban történt változások jelentősen javítottak adminisztratív áldozatok esélyein, sokak problémáján azért még mindig nem segítenek. Hiába történtek ugyanis módosítások január 1-től, akik tavaly nem kapták meg az értesítést az adószám törléséről, azok – ahogy forrásunk is – csak a jogvesztő február 15-i határidő után értesülhettek a rossz hírről. „A gond az, hogy mivel nem kaptam meg sem a kérdőívet, sem értesítést arról, hogy törölték a cégünk adószámát, azt sem tudtam, hogy fellebbeznem kellene, egészen addig, amíg az áfabevallásnál ki nem bukott az ügy. Csakhogy ekkor már tíz napja lejárt a határidő” – tárja szét a kezét a kávézó tulajdonosa. A fellebbezést és a kitöltött kockerd kérdőívet utólag megküldték, de azt a február 15-i jogvesztő határidő miatt vizsgálat nélkül elutasították. A döntést valószínűleg már csak a bíróságon lehet megtámadni, a hasonló esetek számát pedig megtippelni is nehéz.
Ide kattintva Ön is megnézheti, hogy cégének érvényes-e még az adószáma.