Robban az e-kereskedelem
A gazdasági válság elhúzódásának egyik jele, hogy a kiskereskedelmi forgalom az unió tagországaiban tavaly 1,9 százalékkal esett vissza, de a legfrissebb Eurostat adatok szerint áprilisban is 1,1 százalékos volt a csökkenés havi szinten. Ezzel szemben az e-kereskedelem mintegy 10 százalékkal bővült tavaly, és az előrejelzések szerint a válság ellenére további növekedés várható ebben a szektorban. Magyarországon négy év alatt háromszorosára nőtt az online kiskereskedelem forgalme.
„Az online értékesítés Európán belül természetesen még mindig nyugaton a legelterjedtebb, sőt egyes országokban a teljes kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát is meghaladja az e-kereskedelem aránya. A leggyorsabban fejlődő régió viszont Európán belül a közép-keleti: Lengyelországban az e-kereskedelem forgalma például 24 százalékkal nőtt tavaly” – mondta Ambruszter Géza, a Gemius online kutatóintézet country menedzsere.
Az online kiskereskedelmi forgalom gyorsulása a magyarországi forgalmon is jól látszik: amíg négy évvel ezelőtt az online kiskereskedelmi piac forgalma alig haladta meg a 60 milliárd forintot, erre az évre már 175-180 milliárd forintos forgalmat várnak a GKIeNET kutatói. Sőt, 2016-ra az e-kereskedelem aránya 1-2 százalékponttal lesz alacsonyabb a teljes kiskereskedelmen belül, mint a fejlett országok (G20) 6 százalékos átlaga.
Egyes kutatások szerint Európában az e-kereskedelem szárnyalása elsősorban az okos telefonok, és táblagépek térnyeréséhez köthető. Érdekes trend, hogy bár a legtöbb webshop rendelkezik mobil alkalmazással, a felhasználók szívesebben vásárolnak böngészőn keresztül a mobileszközeiken: a nagyobb képernyő-felbontással rendelkező eszközökön nagyobb arányban böngésznek a felhasználók e-kereskedelmi oldalakat.
„Az elmúlt években a felhasználók is sokat változtak. Így például míg régen elbogarásztak a különböző webshopok termékei között, ma már a ’vásárolni, de minél rövidebb idő alatt’ elv érvényesül a felméréseink szerint” – mondta Csupor Erik, a Grando.hu online plazát is üzemeltető allegroup-csoport ügyvezetője. „A várakozások minket igazoltak: a tavaly indított online plazán ma már több mint egymillió termék közül választhatnak a felhasználók, havonta pedig 20-30 ezer terméket értékesítenek.”
„A további fejlődést az internet népszerűsítésében kell keresni. Míg a legtöbb szomszédunk, és Magyarország is 68 százalékos, az uniós átlaghoz közeli értéket mutat az internet-penetrációban a gazdaságilag aktív korosztályt tekintve, addig például Romániában és Bulgáriában ez az érték még mindig 50 százalék alatti” – tette hozzá Ambruszter Géza.
„Az internet további térnyerése mellett persze gondoskodni kell olyan e-kereskedelmi koncepciókról, amelyek beválthatják a hozzájuk fűzött reményeket. Az üzleti modellek kialakításában természetesen még ma is az Egyesült Államok jár az élen. Viszont a koncepciók ’átvételi ideje’ egyre rövidebb – mondta Kis Gergely, a GKIeNET internetkutató társaság ügyvezető igazgatója. „Általában véve, ami megjelenik a tengerentúlon, jelenleg például Németországban már egy éven belül megjelenik.”