Van akinek ebből 10 másodperc 1 millió dollárt ér - Nézze meg
Bár az előzetes adatok még arról számoltak be, hogy az idei Super Bowl...
Bár az előzetes adatok még arról számoltak be, hogy az idei Super Bowl nézettségben nem tudta lepipálni a 2008-ast, a végső számok már mást mutattak. A Nielsen médiakutató társaság szerint a Pittsburgh Steelers, és az Arizona Cardinals összecsapását 98,7 millióan nézték végig az Egyesült Államokban, és összesen 151,6 millió amerikai nézett bele legalább néhány percre a mérkőzésbe. A 2009-es NFL döntő ezzel a tavalyi Super Bowl 97,4 milliós rekordját adta át a múltnak, ami azért nagy szó, mert a tavalyi New York Giants – New England Patriots meccs előtt utoljára 12 éve néztek meg nagydöntőt 94 milliónál is többen. Ezzel egyébként a 2009-es Super Bowl minden idők második legnézettebb amerikai tévéműsorává lépett elő: ennél többen csak a M.A.S.H. koreai háború idején játszódó sorozat záró epizódját nézték meg az USA-ban, amely elé néhány ezer híján 106 millióan ültek le 1983 februárjában.
Ráadásul az esemény már nem csak Amerikában örvend hihetetlen népszerűségnek: az NFL nagydöntőt összesen 232 országban tűzték műsorra a különböző sportcsatornák. Bár arról, hogy az Egyesült Államok határain túl mennyien kísérik figyelemmel a mérkőzést pontos adatok nincsenek, már évek óta azt hallani, hogy a meccset egy milliárdnál is többen követik élőben világszerte.
Másodpercenként 100 ezer dollár
Nem véletlen tehát, hogy az elmúlt években, évtizedekben hatalmas presztízzsé vált a Super Bowl alatt reklámozni, s ma már a közvetítő csatornák (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS felváltva tűzi műsorra) hihetetlen – ráadásul évről évre nagyobb - bevételre tehetnek szert a nagydöntő alatt. Az idén az NBC-n volt a sor, hogy rekordot döntsön: a csatorna a mérkőzés alatt összesen 206 millió dolláros hirdetési bevételre tett szert, ha pedig meccs előtti és utáni műsorokat is figyelembe vesszük, ez az összeg már meghaladja a 261 millió dollárt. Ez mintegy négy százalékkal több, mint a Fox tavaly szintén csúcsnak számító negyedmilliárdos bevétele.
A dinamikus növekedés annak köszönhető, hogy a közvetítő csatornák évről-évre többet kérnek a Super Bowl reklámokért, s eddig mindig akadtak olyan vállalatok, amelyek ezeket a hihetetlen összegeket kifizették. Az első nagydöntőn egy félperces spotért még csak 500 dollárt kértek, most 3 milliónál tartunk. A hirdetési bevételek emelkedése egyébként a közelmúltban gyorsult fel: a félperces hirdetések ára 1995-ben lépte át az egymilliót, 2000-ben a 2-t, s tavaly is még csak 2,7 milliónál tartottak.
Az új rekord azért hihetetlen teljesítmény, mert válságban sikerült elérnünk – emelte ki Jeff Zucker az NBC Universal vezérigazgatója. Persze ez így kétségtelenül jól hangzik, azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez azért nagyrészt nem az NBC-n múlott. A csatorna ugyanis a krízis kiéleződése előtt a tervezett 67 félperces spotból 57-t már eladott, s ezután hiába lassult le az értékesítés (január elején még mindig a nyakukon volt hétszer harminc másodperc), sikerült a teljes reklámidőt kitölteniük.
A nagy reklámshow
Ráadásul ma már a reklámok is a Super Bowl showhoz tartoznak. A USA Today már a mérkőzés alatt megszavaztatja a nézőket, hogy mely hirdetések tetszettek nekik a legjobban, és persze az eredményeket másnap publikálja. Nem véletlen tehát, hogy a hirdetők – ha már kifizetnek több millió dollárt – próbálnak kreatív reklámokkal előállni. A legjobban egyébként az elmúlt években a Bud márkát hirdető Anheuser-Busch sörgyártó teljesít, amely azt követően, hogy a tavaly első helyen végzett a listán, az idén is nyerni tudott. Más kérdés, hogy nem volt olcsó győzelem, a cég ugyanis összesen 10 spotot foglalt le az idei Super Bowlon.
Hogyan ne csökkentsünk költséget?
Egyre fontosabb platform a Super Bowl az állásközvetítő cégeknek is, a USA Tuday listáján az első ötbe két ilyen vállalat hirdetése is bekerült. A CareerBuilder.com egyperces reklámja az előkelő második helyet szerezte meg, míg a monster.com az ötödik helyen végzett.
Bár az idén – miután a 10 éve minden nagydöntőn hirdető GM érthető okokból kiszállt – kevesebb autóreklám volt, mint az elmúlt esztendőkben, egynek – a Hyundai kisfilmjének – így is sikerül bekerülnie a legjobban közé (7.). A másik hirdető autógyártó, az Audi azonban inkább támogató hirdetésnek használta fel Super Bowl-reklámját: arra hívták fel a figyelmet, hogy a „Szállító” ezúttal is Audival furikázik.
Nem a GM volt az egyetlen nagy távozó - búcsút intett az NFL-döntőnek például a 12 éve aktív FedEx is – a régi hirdetők közül azonban sokan megmaradtak. Az idén is reklámozott például a chipsmárka Doritos, a két nagy kólagyártó a Pepsi, és a Coca Cola és ott volt a Bridgestone is.