Képernyős nagyágyúk: mi a siker titka?
A mai kor HR-szlogenje, hogy a szervezet sikere a humán tőkén alapszik. A kereskedelmi televíziók esetében azonban kérdéses, hogy beszélhetünk-e tudatos utódlástervezésről. Vajon mi a TV2 HR-stratégiája: megőrizni a kulcsembereket, vagy lecserélni, frissíteni a csapatot? Erről kérdezte a HR Portal Bedő Beatrixot, a TV2 szervezetfejlesztési igazgatóját.
Egy laikus nem nagyon igazodik ki a TV2 stratégiáján: jönnek-mennek a sztárriporterek, műsorvezetők és itt az új arculat- és vezérigazgatóváltás, valamint a válság címén beharangozott elbocsátás is. Eddig nem nagyon lehetett tapasztalni tudatos utódlástervezést. Mi a céljuk: hogy a néző ismert arcot lásson, vagy hogy friss, tehetséges egyéniséget?
Bedő Beatrix: Ez nem a TV2 stratégiájától, hanem a médiapiac méretétől függ, amely elég kicsi, ezért gyakori és egyúttal természetes a csatornák közötti váltás, "elvándorlás". Ettől függetlenül arra törekszünk, hogy a jól bevált képernyőseinket megtartsuk, képezzük, ezért is foglalkozik velük egy külön csapat. Az utóbbi egy évben például több szakember csatlakozott más csatornáktól a TV2-höz.
A mai kor HR-szlogenje, hogy a szervezet sikere a humán tőkén alapszik. Ez alól kivételek a kereskedelmi tévék? Hiszen a TV2 és az RTL Klub mást sem csinál, mint egymással csatározik és folyamatosan a nézettségi mutatókra hivatkozva műsorokat - és embereket - cserél le.
B. B.: A kereskedelmi tévék sikerében jelentősebb szerepe van a humán tőkének, mint más ágazatok esetében. Tekintettel arra, hogy a mi munkánk "szellemi termék", egyszerűen magasabb szintre helyezzük a szervezetfejlesztést, mint ahogy azt egy átlag magyar cégnél szokás. Egyik legfontosabb célunk a tehetségmegtartás, a tehetségek kinevelése, és hosszú távú foglalkoztatása. A kereskedelmi csatornák közötti csata nem befolyásolja a személyzeti állományt. A műsorvezetők kiválasztása és az, hogy melyik műsort ki vezeti, mindig castingon dől el, ez nem a szervezetfejlesztési osztály feladatköre. Egyébként, ha lekerül egy műsor a képernyőről, az nem jelent elbocsátást, ugyanis kollegáink (operatőrök, vágók) új műsorban folytathatják munkájukat.
Hogyan szervezik a munkát: projektek szerint újraalkotják a csapatokat, ahogy a műsorvezetők is műsorról műsorra vándorolnak?
B. B.: A TV2 kötelékében jelenleg 333 aktív dolgozót (16-an gyesen vannak), az Interaktív-nál 156 főt alkalmazunk: irodai és munkaidőkeretben dolgozó (többnyire műszakos) kollegáink vannak. Alkalmazottainkat munkavállalói szerződéssel foglalkoztatjuk, amelynek típusa műsoronként, munkakörönként változik. A dolgozók 95 százalékát határozatlan szerződéssel alkalmazzuk, így a műsorvezetők többségét is. Csak a nagyon projektszerű munkáknál fordul elő határozott idejű munkaszerződés, ez azonban nem jellemző a TV2-re, nagyon kevés dolgozót alkalmazunk ebben a formában. Műsorainkat rendszerint állandó műsorvezető vagy műsorvezető-páros vezeti.
Nem fordítva történik mindez: előbb van meg a műsorterv, és ahhoz keresnek műsorvezetőt?
B. B.: Alap-főtevékenységünk a műsorgyártás, így az adásmenet határozza meg a műsortervet: nálunk is van tavaszi-nyári és őszi-téli műsorterv, amelyre folyamatosan előre kell dolgoznunk, már zajlanak a castingok a következő időszakra. Tény ugyanakkor, hogy nem mindenki felel meg egy adott műsorra. A producereknek van egy konkrét elképzelésük, hogy ki passzol az adott műsor stílusához.
Tartalmi partnerünk a HR portál. A teljes cikket itt olvashatja.