Trükkös játszma: mi kell a főnöknek?
Pontos? Precíz? Tájékozott? Az ideális munkavállaló nem csak a főnök álmaiban létezik. Melyek az alapvető elvárások, és hogyan teheted magad nélkülözhetetlenné az irodában? Tanácsok kezdőknek és karrierépítőknek.
Minden munkaadó fejében él egy kép az eszményi alkalmazottról. Összefoglaltuk azokat a tulajdonságokat, ismertetőjeleket, amelyek egyenként és összességében is jellemzik a rátermett munkaerőt, noha a főnök igényei munkakörtől, betöltött pozíciótól függően változhatnak.
Légy pontos, megbízható!Mindig érkezz időben munkahelyedre, ha késel, ne mentegetőzz. Ne keress okokat a hiányzásra! Ha tudod, hogy később fogsz beérni – mert elaludtál, dugóba kerültél vagy elvacakoltad az időt otthon – telefonálj be, és tudasd főnököddel, hogy mi a helyzet. Ahhoz, hogy felettesed megbízhasson benned, tartsd be a határidőket. Ez vonatkozik a munkakezdésre, az ebédszünetekre, a megbeszélésekre, találkozókra, illetve az elvállalt feladatokra. Ha előre látod, hogy valamivel nem leszel kész időben, szólj. Ne az utolsó pillanatban derüljön ki, hogy mégsem tudod teljesíteni, amit vállaltál.
Légy felkészült, tájékozott!
Minden nap úgy menj be az irodába, hogy tisztában vagy aznapi teendőiddel, ezeket igyekszel elvégezni, miközben a körülötted dolgozókra is tekintettel vagy: alkalmazkodsz a munkakörülményekhez, meghallgatod mások véleményét és elfogadod a kritikát.
Ügyelj a munkabiztonságra, saját és kollégáid testi épségére. Ne kerülj összetűzésbe másokkal, és tettlegességig fajuló vitában se vegyél részt. Ha észreveszed, hogy két kollégádat csak egy hajszál választja el attól, hogy egymásnak essenek, higgadtan próbáld lebeszélni őket a marakodásról. Ha nem boldogulsz, erőszakkal ne avatkozz közbe, inkább hívj segítséget.
Szóból ért az emberHa valamit nem értesz, kérdezz! Nem kell mindenáron arra törekedned, hogy te légy a társaság középpontja, de ha valamiben bizonytalan vagy, ne vergődj kétségek közt. Légy nyitott az új dolgokra, ez vonatkozik a szakmai és emberi tudásanyagra egyaránt. Ismerd el, ha hibázol – ne hárítsd másra a felelősséget, ha valami rosszul sül el. Vállald tetteid következményeit akkor is, ha alaposan melléfogtál, rosszul teljesítettél és ezzel csalódást okozol felettesednek. Senki sem hibátlan – ő sem –, ám ha képes vagy beismerni tévedésedet, gyengeségeidet, kivívhatod a többiek elismerését, megbecsülését.
Egységben az erő!
Törekedj arra, hogy csapatjátékosként tartsanak számon. Fontos az együttműködés, hogy kollégáiddal minél hamarabb elérd a közösen kitűzött célt. Kezdeményezz! Ha észreveszel valamit, amit el kell végezni, cselekedj, ahelyett, hogy másokat ugráltatnál, utasítanál. Légy őszinte és megbízható, és még a legnagyobb hajtás, idegeskedés közben se feledkezz meg arról, hogy emberekkel dolgozol együtt, nem gépekkel. Mindenki igényli a megértést, a türelmet és figyelmet.Ügyelj megjelenésedre!
A ruha sokat elárul az emberről, ezért gondosan, munkakörödnek megfelelően öltözz. Ha nem vagy tisztában az etikettel, kérdezd meg egyik kollégádat vagy főnöködet. Ne légy alulöltözött, és azt is próbáld elkerülni, hogy munkádhoz nem illő, alkalmi viseletben pompázz az irodában, kitéve magad a szóbeszédnek, csipkelődő megjegyzéseknek, esetleg kollégáid irigységének.