Itthon Náray Attila András 2012. június. 04. 21:27

Demonstráló taxisok: "nem egy kétszáz főből álló csőcselék" vagyunk

A hétfő délután az 56-osok terén tüntető taxisok arról beszéltek: kormányközeli cégeknek kedvezhet az új szabályrendszer, amelynek értelmében minden 10 éven felüli, 430 literesnél kisebb csomagtartós járművel rendelkező tulajdonosnak le kellene cserélnie autóját, ha tovább akar taxizni. Taxis körökben az a meggyőződés, hogy az új rendeletnek a hazánkban gyártott B-osztályos Mercedesek felelnek meg a legjobban, amiből állítólag egyes érdekcsoportok több mint 1000-et már be is rendeltek Kecskemétről.

„Aki ezt kitalálta, nem tudja milyen a való élet. Az autóm most hétéves, 407 literes a csomagtartója EURO-4-es motor van benne. De még így sem felel meg a követelményeknek. Különben sem értem, miért válság idején kell ilyen döntéseket hozni" - mondja az egyik, Károlyként bemutatkozó taxis az 56-osok terén, amíg a forgalomlassító demonstráció indítását jelző dudaszót várja több száz másik kollégájával. A sofőr egyébként egyetért azzal, hogy szükség van új szabályzásra, mindenek előtt fix tarifát kellene megállapítani. „A társaságok közötti árverseny hatására kialakult 168, illetve 186 forintos kilométerdíjak ma már nem tarthatóak, mert azóta a benzin ára a duplájára emelkedett. A műszaki előírásokra vonatkozó szigorítások még elfogadhatóak, de nem a hátralévő 6 hónapban. Ehhez legalább 2-3 évet kellene adni.” Az autók egységesítését viszont nem tudja, hogy miként képzeli el a BKK.

Mint a múlt héten megírtuk, a főváros szigorú műszaki feltételekhez kötné a taxis engedélyeket 2013-tól, ezeknek pedig a nagy többség jelenleg nem felel meg. A nem hivatalos tervezet szerint kivonnának a forgalomból minden tíz, később pedig minden nyolc évnél idősebb járművet – előbbiből jelenleg 2300 fut az utakon. A csomagtérnek minimum 430 liternek kell lennie, minimum 2550 mm tengelytávolságú, kezdetben minimum EURO4, később pedig EURO5 környezetvédelmi besorolású, és egységes arculatú kocsikat terveznek Budapest utcáira. Emellett minden autóban kötelező lesz a GPS és a bankkártyás fizetés lehetőségének biztosítása is.

Magas üzemeltetési költségek

Károly még viszonylag szerencsésnek mondhatja magát, felesége is dolgozik, a gyermekei már felnőttek, de még így is nagy teher nehezedik a vállára. A kötelezően kifizetendő díjak igencsak magasak. Annál a társaságnál, ahol dolgozik például 74 000 forint a havi tagdíj, amire rájönnek még a napi 6-7 ezer forintos költségek. Emellett az átlag autósokétól eltérően, a magyar taxisoknak az autóit évente kell vizsgáztatni. Még ha javítani sem kell, így is nagyjából 100 000 forint a számla végösszege. „Az itt lévők 90 százaléka nem kapna máshol munkát. Én is próbálkoztam mást keresni, de arra kényszerültem, hogy visszaüljek a kormány mögé.” Ilyen körülmények mellett nem engedhetik meg maguknak, hogy pihenőnapokat tartsanak. Hétfőtől péntekig kora délutántól hajnalig szolgálatkésznek kell lenniük, nem beszélve a hétvégékről. „A teljes havi bevételemnek még a 20 százaléka sem marad meg.”

Nagyítás-fotógalériánk a demonstrációról - kattintson a képre!
Stiller Ákos

Bíztam Tarlósban”

A RádióTele5 társaság egyik sofőrje 12 éve taxizik egy több mint tízéves kocsival, és csak megerősíteni tudja kollégája szavait a költségeket illetően. „Tarlósék azzal kezdték, hogy az évenként fizetendő 25 ezer forintos drosztdíjat mindjárt 37 500-ra emelték”, közben drosztok pedig alig vannak. Szerinte a legjobb megoldás az lenne, ha nem adnának ki újabb taxizásra feljogosító engedélyeket, egészen addig, míg „kihalásos alapon” 3000 körülire nem csökken a létszám a mostani 6000-rel szemben. „Jobboldali szavazóként bíztam abban, hogy ha Tarlós István lesz a főpolgármester, akkor az eddigi harmadik kerületi munkája alapján jól fogja irányítani a várost, de ez lett belőle.” Ő sem érti egyébként az autóra vonatkozó szabályokat, amelyek alapján le kellene cserélniük a 10 évesnél idősebb járművüket, amit neki is meg kellene tennie, csakhogy sok más társával egyetemben neki sincsen tőkéje, e mellett pedig két gyermeket nevel.

A „21-es dobókockás”-ként bemutatkozó sofőr 12 éves makulátlan állapotú Mercedesén ugyan nem látszik, hogy miért ne lehetne vele taxizni, azonban az autó életkora miatt ő is kiesne az új szabályozás előírásai alapján. A férfi egyébként nyugdíjasként is arra kényszerül, hogy dolgozzon. Már 40 éve van a szakmában és jelenlegi autójával még három-négy évig tudná fuvarozni az utasokat, ameddig nagyjából tervezte. Ha azonban jövőre le kell tennie az autóját, akkor idő előtt becsukhatja a boltot. „Az autót örökségből vettem, különben nem ülnék Mercedesben. Azt terveztem, hogy ez lesz az utolsó autóm, de ha majd eladom, akkor sem kapok érte semmit.” A „21-es dobókockás” egyébként részt vett anno a taxisblokádban is, „A Szabadság hidat őriztük” - mondja nevetve.

Kormányközeli cégnek kedveznek?

A megkérdezett taxisok mindegyike azt mondta, nem szeretnék, hogy még egy, a taxisblokádhoz hasonló akciót kelljen szervezniük, a mostani közel ezer autóval történő felvonulás által okozott forgalmi káosz miatt is elnézésüket fejezték ki a város felé - mind szóban, mind pedig a kocsikon olvasható transzparenseken is -, de nem tudják máshogy felhívni magukra a figyelmet. Ezen felül egy olyan szóbeszéd is szárnyra kapott, miszerint egy nagyvállalkozói érdekcsoport már több száz autót megrendelt egy gyártótól, ezért felmerült a gyanú, hogy az új szabályozás nekik kíván kedvezni. Véletlen egybeesés is lehet, de a taxisok egyöntetűen azt mondták, hogy Magyarországon a kecskeméti Mercedes-gyárban készülő B-osztályú Mercedesek tökéletesen megfelelnek az új szabályozási követelményeknek.

Nagyítás-fotógalériánk a demonstrációról - kattintson a képre!
Stiller Ákos

Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a hvg.hu-nak elmondta, hogy meg nem erősített információk alapján nem csak a taxisoktól, hanem a gazdasági élet szereplőitől is hallottak már erről, az OTSZ elnöke azonban már 1500 autóból álló megrendelésről tud, amelyben „feltehetően kormányközeli cégek keze van”. A jelenlegi helyzettel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy ha a döntéshozók a kisvállalkozásokat szeretnék segíteni, akkor ők ebből ilyen formában nem kérnek. Az elnök további tárgyalásokra számít, mert szerinte mindenkinek a kompromisszumos megoldás az érdeke.

A hétfői demonstrációval egyébként azt kívánták megmutatni, hogy ők "nem egy kétszáz főből álló csőcselék”, hanem dolgozni próbáló emberek, akik ha kell, meg tudják mutatni az erejüket, mint ahogy ez meg is történt. A demonstráción körülbelül 1000 taxis vett részt 4-5 kilométeres konvojt alkotva. Arra a kérdésre, hogy terveznek-e az 1990-es blokádhoz hasonlót, Metál Zoltán azt válaszolta, hogy meglehetősen nagy a feszültség a taxisok között, de mindenekelőtt az utasok érdekeit is szem előtt tartva próbálják érdekeiket érvényesíteni. További terveik vannak arra az esetre, ha a közgyűlés június 20-i döntése a jelenlegi formában megvalósulna, de erről egyelőre nem kívánt részleteket elárulni.

Hirdetés