Itthon Tossenberger Adél 2012. május. 25. 13:00

"Ez valami förmedvény" – több ezer taxis tűnhet el az utakról

Szigorú műszaki követelmények, egyendizájn – az ötleteket már bedobták, a főváros ígéretével szemben mégis megrekedtek a taxisokkal folytatott egyeztetések. A BKK tervei a szakszervezetek szerint köszönőviszonyban sincsenek a korábban megbeszéltekkel, ezért a taxisok tüntetni fognak.

"Ez valami förmedvény" – így kommentálta a hvg.hu-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke azt, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxisokra vonatkozó tervezete miatt jövőre a hatezerből nagyjából négyezer taxi hullhat ki a rendszerből. "Ez semmi másról nem szól, mint hogy indirekt módon tönkretegyék a vállalkozókat. Ezt nem lehet megcsinálni családokkal" – tette hozzá Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke.

A főváros szigorú műszaki feltételekhez kötné a taxis engedélyeket 2013-tól, ezeknek pedig a nagy többség jelenleg nem felel meg. Az érintett szakszervezetek szerint a BKK ötletelése az elmúlt időszakban teljesen új irányt vett, ez pedig köszönőviszonyban sincs azzal, amit ők egy évvel ezelőtt megoldásként felvázoltak. Ezzel szemben Vitézy Dávid, a BKK elnöke korábban azt mondta a Hír Tv-ben, hogy bár minden taxis szakszervezet azt kéri tőlük, legyen kevesebb taxi Budapesten, amikor felmerül, hogy valamelyik csoport hátrányba kerülne, és kiesne a rendszerből, azonnal tiltakoznak. „Olyan szabályozást azonban nem lehet hozni, amivel senki sem jár rosszul hatezer taxisból” – magyarázta Vitézy.

Néhány éves autók bukhatnak el

A nem hivatalos tervezet szerint kivonnának a forgalomból minden tíz, később pedig minden nyolc évnél idősebb járművet – előbbiből jelenleg 2300 fut az utakon. A csomagtérnek minimum 430 liternek kell lennie, minimum 2550 mm tengelytávolságú, kezdetben minimum EURO4, később pedig EURO5 környezetvédelmi besorolású, és egységes arculatú kocsikat terveznek Budapest utcáira. Emellett minden autóban kötelező lesz a GPS és a bankkártyás fizetés lehetőségének biztosítása is.

Újra tüntetnének
Stiller Ákos

A méretük miatt így olyan a taxisok körében közkedvelt, egy-két éves autókat kell kivonni a pályáról, mint például a Chevrolet Lacetti vagy a Volkswagen Golf, ez pedig ebben a gazdasági helyzetben óriási gond – mondta lapunknak Metál Zoltán. Nem beszélve arról, hogy sokan hitelre vásárolták az autójukat, hosszú távú befektetésként, és több évre eladósították magukat egy olyan jármű miatt, amit fél év múlva „kidobhatnak” – tette hozzá a TGFSZ elnöke.

Kékes budapesti, New York-i sárga

Szintén a tervek között van a taxik uniformizálása. Ennek célja, hogy más európai városokhoz hasonlóan városarculati elemet csináljanak belőlük. Bár az erről szóló szavazást már korábban beharangozták, és Vitézy azt is belengette, hogy az iparművészek tervei alapján akár New York-i sárga vagy kékes budapesti is lehet majd a magyar taxi, erről azóta sem lehet közelebbit tudni. Azt viszont már korábban jelezték, hogy a taxitársaságok valamilyen formában megőrizhetik saját logójukat is.

Vitézy szerint azért kell szigorítani, hogy „kiszámítható, egységes, megbízható és szabályozott” taxis szolgáltatás legyen Budapesten. Ahogy korábban fogalmazott, ebbe a rendszerbe bele van kódolva, hogy a külföldi vagy a vidéki utasok átverés áldozatául esnek. Szerinte ha ilyen állapotok uralkodnak, az mindnyájunkat lejárat a Budapestre érkező vendégek előtt. „Amíg pedig vannak olyanok a piacon, akik tisztességtelen eszközökkel játszanak, addig a rendszer nem nyújt biztos megélhetést a taxisoknak sem” – tette hozzá Vitézy.

Megrostálva

Ami a taxis érdekvédőket leginkább aggasztja, hogy a változásokat nem fokozatosan, évek alatt, hanem egységesen 2013-ban vezetnék be. (Igaz, korábban még nyári bevezetésről volt szó.) Szerintük az új szabályoknak csak azokra kéne vonatkozniuk, akik újonnan lépnek be a piacra, a már létező vállalkozásokat nem kéne „ellehetetleníteni”. A taxisokban az is felmerült, hogy a végén egyetlen nagyvállalkozó foglalja majd el az ágazatot, a sofőröknek pedig nem lesz más választásuk, mint hogy annál a flottánál dolgozzanak alkalmazottként.

Egyes számítások szerint a taxisok 80-90 százaléka, mások szerint a hatezer engedéllyel rendelkező kocsiból 4000 hullana ki a piacról. A szükséges fejlesztésekre és átalakításokra számításaik szerint kapásból 2 milliárd 822 millió 500 ezer forintot kéne elkölteniük. A szín- és dizájnváltáshoz szükséges átfóliázás például - amit négyévente meg kéne ismételni - kocsinként 2-300 ezer forintba kerülne. Emellett egy taxióracsere 144 ezer, az egységes szabadjelző pedig járművenként 30 ezer forint lenne. Ha egy autót mondjuk teljes egészében sárgába kellene "öltöztetni", az a ma elérhető legolcsóbb technológiával, a fóliázással nagyjából 250 ezer forintba kerülne.

Kevés a droszt
MTI / Földi Imre

A taxisok nem értik, hogy amíg a BKV-nál nincs pénz semmiféle korszerűsítésre, egyre több jármű robban le, és azok sem olvadnak bele egységesen a városképbe, ahogy azt a taxiktól elvárják, nekik miért kell a saját költségükön végigvinni egy igen drága dizájnváltást és műszaki fejlesztést.

Tüntetés a válasz

Vitézy Dávid április elején ismertette elképzeléseit az érintettekkel, s bár a szakszervezetek a BKK kérésének megfelelően véleményezték a koncepciót, a hónap végére tervezett második egyeztetés elmaradt. Az érdekvédők azt mondják, azóta sem történt semmi, csak nem hivatalos ötletek keringenek. A taxisok ezért döntöttek úgy, hogy mivel más eszköz nem maradt a kezükben, június 4-én az utcára mennek, és forgalomlassító demonstrációt tartanak a belvárosban.

Koncepciójuk nekik is van, ezért úgy látják, a fővárosnak nem is lett volna más dolga, mint hogy összegyűjti és összegzi az általuk beküldött részletes anyagokat. Farkas Zoltán szerint négy egymástól elválaszthatatlan alappillért kéne megreformálni: a tarifát, a taxisok létszámát, a drosztok számát és az ellenőrzést. Ma a hatezer kiadott engedélyhez képest nagyjából nyolcezer taxis dolgozik az utakon (erről a fővárosnak sincsenek pontos adatai), miközben csak 1300 droszthely van. Farkas úgy látja, fele ennyi taxis is elég lenne, úgy ugyanis a jelenlegi 35 százalékról 50 százalékra lehetne növelni a kocsik kihasználtságát. A TGFSZ szerint azonban a főváros ezzel a problémával nem foglalkozik.

Csak a KRESZ-t megsértve tudnak dolgozni

A drosztok száma egyébiránt még akkor is kevés lenne, ha fele ennyi taxis dolgozna az utakon. Farkas szerint ezért mindennapos, hogy a térfigyelő kamerák felvételeit figyelve megbüntetnek taxisokat azért, mert csak tiltott helyen tudnak felvenni, vagy kitenni utasokat. Kilenc másodpercért nem ritkán csúszik be 30 ezer forintos büntetés, de a TGFSZ vezetője olyan kollégáról is tud, akit egy hónap alatt hatszor büntettek meg. Ezért többen amiatt nem vállalnak el egyes rendeléseket, mert tudják, hogy az adott helyen nem lehet megállni, ezzel pedig a saját üzletüket rontják.

A drosztok és a taxisok számán kívül a tarifa is sarkalatos kérdés. A BKK arra hajlik, hogy ne fixálja, csak maximálja a tarifát, az alapdíjat pedig 300 forintról 700 forintra emelje úgy, hogy az magában foglalja az első megtett kilométer árát is. Ez a verzió a taxisok szerint nemigen tenne a zsebükbe pluszt pénzt.

Mivel azonban jelenleg hetvenféle tarifa létezik a piacon, a taxisok szerint már csak fix árral lehetne rendet tenni, és az utasoknak is vonzóbb lenne, ha előre tudnák, mennyit kell fizetniük. Nem akarják a lakosságot sokkolni, ezért fix árként megelégednének a mostani 300 forintos alapdíjjal, a 240 forintos kilométerdíjjal, és a percenkénti 80 forintos várakozási díjjal.

Sokan elbukhatnak
MTI / Koszticsák Szilárd

Az érdekvédők szerint az ellenőrzés is igen fontos lenne, már többször javasolták, hogy szabályzatba kéne foglalni, mik a sofőrök és az utasok jogai és kötelezettségei, illetve egy olyan ügyfélszolgálatra is szükség lenne, ahova bármelyik fél panasszal fordulhat.

A készülő tervezet ellen a Taxisok Igazsága Mozgalom is aláírásgyűjtésbe kezdett. Ők az autócserékhez és a járművek egységesített arculatának bevezetéséhez is ötéves türelmi időt kérnek, a 430 literes minimum csomagtartó méretet 390 literben határoznák meg, és attól is tartanak, hogy túl alacsony szinten rögzítik a fix vagy maximalizált tarifákat.

Megkerestük kérdéseinkkel a Budapesti Közlekedési Központot is, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.

Hirdetés