Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának közlése szerint fél éve egyeztetnek a taxis érdekképviseletekkel az új taxirendeletről, és annak során a szakszervezetek kéréseit is figyelembe vették.
Taxis szervezetek hétfő délután forgalomlassító demonstrációt tartottak Budapesten, ennek keretében a Hősök teréről indulva a Városházához, majd onnan vissza a Hősök terére vonultak. Azt követelték, hogy a főváros ne döntsön a szakmai szervezetek támogatása nélkül az új rendeletről.
A BKK vezérigazgatója az MTI-nek hétfőn elmondta: a taxis szervezetek azt kérték a fővárostól, korlátozzák a taxik számát Budapesten, hogy biztosabb megélhetés legyen a személyfuvarozás, és szabályozottabb legyen a piac. Mivel direkt módon a taxik számát korlátozni nem lehetséges, olyan műszaki és egyéb feltételeket szabnak, amely szűkíti a kört és egyben javítja a szolgáltatás színvonalát - közölte Vitézy Dávid.
Hozzátette, hogy a pontos műszaki paramétereket a taxisok javaslata alapján állították össze. Ezek között szerepel az egységes arculat, az egységes nappali-éjjeli tarifa, és az is, hogy 4 személy szállítására alkalmas, legalább Euro IV-es besorolású motorral rendelkező autókkal lehetne csak taxizni.
A legutóbb múlt pénteken egyeztettek a felek, a bevezetésre 2013 januárjától lenne lehetőség, és egy év alatt állna át teljesen a rendszer. Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályok szerint nem lehet megbüntetni valakit azért, mert olcsóbban szállít utasokat, ezt a fix tarifa bevezetésével sem lehet elérni.
A BKK vezérigazgatója úgy fogalmazott: nem tudják a taxisokat saját maguktól megvédeni, és szabályozással megakadályozni, hogy ők maguknak kárt okozva a gazdaságosnál olcsóbban fuvarozzanak. A szigorúbb műszaki és minőségi elvárások beszabályozhatják a piacot, de a piaci versenyt nem lehet korlátozni - hangsúlyozta.
Közlése szerint a központ fontosnak tartja, hogy a szolgáltatás minősége egységes legyen, ezért kötelezően előírnák, hogy minden taxiban legyen klímaberendezés, fogadjanak el bankkártyát és tiltott legyen a dohányzás. A szabályozáshoz szigorúbb ellenőrzés is társul majd, ezzel a megengedettnél magasabb áron fuvarozó "hiénákat" kívánják kiszűrni, akiknek gyakran esnek áldozatul a külföldi turisták - mondta Vitézy Dávid.
Kitért arra, hogy a taxisokkal tucatnyi alkalommal egyeztetett a főváros vezetése és a BKK, és a további tárgyalásokra is nyitottak a rendeletnek a Fővárosi Közgyűlés által június 20-án esedékes tárgyalása előtt.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az MTI-nek múlt csütörtökön azt mondta, semmilyen dokumentumot nem kaptak a városházától az új taxirendeletről, de a kiszivárgott információk minden szakmaiságot nélkülöznek, ezért demonstrálnak. Hozzátette: voltak egyeztetések korábban, de ezeken nem közeledtek az álláspontok. Közlése szerint a műszaki paraméterek szigorítását azért támogatták, mert ezért cserébe Budapest olyan mértékű fix tarifát vezetett volna be, amely mindkét félnek kedvező lenne. Kiderült azonban, hogy egy éven belül egységesíteni akarják a taxikat, a szövetség viszont 5 éves átfutási időt javasolt.