A Liga Szakszervezetek felfüggeszti péntektől tervezett gördülő figyelemfelkeltő akcióját - jelentette be a szakszervezeti tömörülés elnöke szerdán, Szegeden. Orbán Viktor és Gaskó István szerda reggel megegyezett, hogy költségvetési forrásból kifizeti a kormány a MÁV Cargo eladásából a vasutasoknak járó privatizációs bevételt.
Gaskó István elmondta: a kormánnyal a Munka törvénykönyvéről folytatott tárgyalások mára olyan előrehaladott állapotban kerültek, és olyan közel vannak a megállapodáshoz, hogy „jó szándékuk” jeleként felfüggesztik az útlezárással járó figyelemfelkeltő akciót, amely elsőként a fővárost és a dél-alföldi régiót érintette volna.
Mint megírtuk: Orbán Viktor és Gaskó István szerda reggel megegyezett, hogy költségvetési forrásból kifizeti a kormány a MÁV Cargo eladásából a vasutasoknak járó privatizációs bevételt. 2013-ig összesen ötmilliárdot szán erre az állam, a kifizetés 30-35 ezer embert érinthet. Orbán azt kérte a vasutasoktól, hogy ezentúl csak "nagyon kilátástalan helyzetben" nyúljanak a sztrájk eszközéhez. A megállapodással a szakszervezet a "2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, egyidejűleg sztrájkfelhívását visszavonja".
A szakszervezet és a vasutasok korábban többször demonstráltak azért, hogy a vasúttársaság dolgozói is részesüljenek a MÁV Cargo korábbi eladásából befolyt bevételekből. Gaskó István a hvg.hu-nak adott márciusi interjújában azt mondta, a MÁV Cargo eladása előtt munkájával minden vasutas hozzájárult ahhoz, hogy a privatizáció során az ÖBB-konszern a teherszállító céget a vártnál jóval kedvezőbb áron vehette meg. "Emiatt a bevételből is részesedniük kell" - tette hozzá akkor.
A Liga Szakszervezetek elnökeként Gaskó István november közepén más témában, a Munka törvénykönyvének tervezett változtatásai miatt ígért demonstrációkat. A Klubrádióban azt mondta, a demonstrációt folytatólagosan tervezik, de még nem tudják, hogy negyven napnál hosszabb vagy rövidebb lesz. Gaskó István akkor kijelentette, azokra a kritikus pontokra tervezik az útlezárásokat, ahol az áruszállítás bonyolódik, példaként említette, hogy az M0-s, M1-es, M5-ös autópályák lezárása akár kétmilliárd forintos kárt is okozhat naponta az országnak.
Orbán Viktor a szerdai megállapodás aláírásakor azt mondta, súlyos nemzetstratégiai hiba volt, hogy az előző kormány eladta a MÁV Cargót, hiszen a vasúti teherszállítás jövedelmező üzletág. A miniszterelnök szerint előbb-utóbb a MÁV-nak ismét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni, hogyan lehet talpra állítani a nyakig eladósodott vállalatot.