A BKV buszaira nem lehet biciklivel felszállni, még szélsőséges időjárásban sem. Csak a HÉV-en és a fogaskerekűn lehet kerékpárt szállítani a magyar fővárosban. Berlinben és Bécsben azért más a helyzet.
Az elmúlt napok szélsőséges időjárása próbára tette a biciklistákat. A legnagyobb vihar idején volt például olyan eset, hogy a menetrend szerinti buszra próbált felszállni valaki kerékpárral, de a buszvezető ki sem volt hajlandó nyitni az ajtót. Pedig hely lett volna bőven, hiszen utas az ítéletidőben alig-alig volt a járművön, este nyolc óra felé.
Az eset nyomán megkerestük a BKV-t. Kíváncsiak voltunk arra, hogy miért nem veszik fel a BKV-buszok viharban a kerékpárosokat. Rendkívüli időjárási helyzetek idején szinte üresen közlekedő üres buszokról érdeklődtünk, tehát nem arról, hogy csúcsidőben felszállhat-e valaki tandembiciklivel a belvárosban a 7-es buszra. Egy másik esetben a földalattira nem engedték fel a viharban, ráadásul kilyukadt gumiabronccsal odaérkező biciklistát: az ellenőr azt ajánlotta neki, hogy szerelje le az első kereket, és csomagként vigye magával a kerékpárt. Mindezek után általában is rákérdeztünk: „Rendkívüli helyzetben miért nem lehet a BKV-buszokat használniuk a biciklistáknak?”
A közlekedési vállalat ezt a választ adta megkeresésünkre: „A BKV Zrt. járművein való utazást a Társaságunk honlapján is elérhető Utazási Feltételek szabályozzák, mely szerint kerékpár csak az elővárosi vasút (HÉV) vagy a fogaskerekű járművek kijelölt peronjain szállítható, egy vonaljegy vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel. Egyelőre tehát kerékpárral nem lehet felszállni az autóbuszokra, és ezeken a járműveken a kerékpárszállításhoz szükséges feltételek (pl. kerékpárszállító hely kialakítása) sem adottak, ez pedig az időjárástól független tény.”
Régi vita
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos a hvg.hu-nak az eset kapcsán elmondta, hogy régi vita tárgya a kerékpárok szállítása a tömegközlekedési járműveken. Berlinben és Bécsben például csúcsidőn kívül a metrót használhatják biciklisták. Máshol a hegyvidéki buszok vagy utánfutót húznak maguk után, amelyre bicikliket lehet feltenni, vagy a busz elejére rögzítik ezeket. Egyébként általános a világ fővárosaiban, hogy a vasúti jellegű tömegközlekedési eszközökön engedik a kerékpárok korlátozott szállítását.
Budapesten ugyanakkor Dorner jelenleg nem lát lehetőséget ilyen fejlesztésekre. A metró hosszú mozgólépcsőin nehéz a biciklit levinni a peronokig. A buszok pedig lassan a rendes utasokat is képtelenek elszállítani, nemhogy a sok helyet igénylő kerékpárokat. Éppen ezért a közeljövőben a HÉV-en és a fogaskerekűn kívül máshol nem nagyon lát esélyt a VEKE vezetője sem arra, hogy kerékpárosokat vegyenek fel a tömegközlekedési járművek – amelyek szerinte egyébként sem arra szolgálnak, hogy más közlekedési eszközöket szállítsanak.