Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
"Tavaly ősszel 20 fillérben sem fogadtam volna arra, hogy eljutunk idáig" - mondta csütörtök esti sajtótájékoztatóján Tarlós István, miután Patrick Kronnal, az Alstom elnök-vezérigazgatójával aláírták a metrószerződés módosítását. A főpolgármester szerint a júniusban megkezdett tárgyalások eredményeképpen sikerült az eredeti szerződésből olyan pontokat törölni, amelyek "nem voltak odavalóak".
Tarlós István elmondta: az aláírással megteremtették a szükséges feltételét annak, hogy 2012 végén a piros metró vonalán, 2014 első felében pedig a 4-es metró vonalán új metrókocsik közlekedhessenek. Hozzátette: a mostani módosítást a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek még ellen kell jegyezni, ezzel azonban valószínűleg nem lesz gond.
Patrick Kron szerint az elsődleges feladat az, hogy az Alstom megszerezze a metrókocsik típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH); szerinte az engedélyeztetési eljárás zavartalanul zajlik majd. Mint mondta: az Alstom az előírásokat teljesítette, ám ha újabb módosításokra lesz szükség, azokat megvizsgálják, és ha kell, végrehajtják.
Nehéz szülés
A főváros és az Alstom közötti egyeztetési folyamat a múlt hét elején zárult le, amikor a felek az utolsó vitás kérdésben is megállapodásra jutottak. Eszerint kikerült az Alstom szerződésből a vis maiorra vonatkozó kitétel. Az eredeti szerződés szerint vis maiornak számított, ha a francia cég nem tudja határidőre megszerezni a metrókocsik típusengedélyét.
A szerződésmódosítás szerint az Alstom által vállalt kötbér és a kárfelelősség mértéke a korábbi 20 helyett a szerződés értékének 30 százaléka lesz, a teljesítési biztosítás 10 százalékról 15 százalékra emelkedik. Az előleg mértéke a korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökkent; a maradék összeget a főváros akkor fizeti ki, ha a metrókat a BKV átveszi, illetve ha azok üzembe állnak.
A főpolgármester egy múlt heti sajtótájékoztatón azt mondta: a megállapodás egyik legfontosabb része, hogy az Alstom vállalta a metrókocsik fékrendszerének a hazai szabványoknak megfelelő átalakítását, s csak ezt követően nyújtja be a típusengedélyre vonatkozó kérelmet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH).
Az Alstom vállalta, hogy a szerződés módosítását követő 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szánt vonatok végleges típusengedélyét, 330 napon belül leszállítja az első metrószerelvényeket, 548 napon belül pedig az utolsót is; a gyártónak ekkorra már rendelkeznie kell a 4-es metró szerelvényeinek típusengedélyével is. Az új vonal első metróinak 600, az utolsónak 750 napon belül kell Budapestre érkeznie. Ha az Alstom bármelyik határidőt 60 nappal túllépi, a szerződés felbontható.
Kényszerek...
A Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki ülésén jelentős többséggel megszavazta a szerződésmódosítást. A főváros szűk határidőt szabott: a módosítást az Alstomnak július 26-áig alá kellett írni, ellenkező esetben Budapest elállt volna a megállapodástól, és új közbeszerzést írt volna ki metrókocsik beszerzésére. A főváros a biztonság kedvéért elkészíti egy új pályázat dokumentációját, hiszen elvileg lehetséges, hogy az Alstom nem teljesíti a szerződésben foglaltakat.
Erre azért van szükség, mert a 4-es metró első szakaszának építését 2015-ben be kell fejezni, a járműbeszerzés pedig része a 4-es metró beruházásnak, s ha az új metrók nem érkeznek meg határidőre, Budapest elbukhatja a projekt mintegy 180 milliárd forintos uniós támogatását; ez nemcsak a 4-es metróra nézve, hanem egész Budapest számára beláthatatlan következményekkel járna.
A francia vállalattal való megegyezést az is sürgette, hogy a Budapesten közlekedő 30-40 éves metrószerelvények szavatossága lejárt, felújításuk nem gazdaságos, üzemeltetésük pedig egyre kockázatosabb. Emlékezetes: áprilisban egy szerelvény két kocsija is kiégett, aminek eredményeképpen a főpolgármester kivonatott a forgalomból 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsit. Jelenleg is zajlik további 111 darab, ugyancsak roncstelepérett kocsi felülvizsgálata.
Tarlós István a metrógyártó céggel való megállapodást korábban „maximális sikernek” nevezte, egy más témában tartott sajtótájékoztatón csütörtökön közölte: az Alstommal kötött megegyezés a ciklus legnagyobb sikere. Tény, hogy Budapest a lehetőségekhez mérten a legjobban jött ki az évek óta húzódó, és egyre kevesebb sikerrel kecsegtető Alstom-ügyből.
Az is vitathatatlan, hogy a módosított szerződés a főváros számára előnyösebb, mint annak korábbi verziója, igaz ugyanakkor, hogy ehhez – illetve ahhoz, hogy az Alstomnak a budapesti ügyhöz való hozzáállása megváltozzon – kellett az is, hogy a francia cég Versailles-ban jogerősen elveszítsen egy első fokon már megnyert, 30 milliárd forint felhasználásáról szóló pert.
...és helyzetek
Az Alstom-ügy 2006-ban kezdődött, amikor a BKV 65 milliárd forint értékű szerződést kötött a céggel 37 metrószerelvény vásárlásáról; ebből 22 ötkocsis vonat a 2-es, 15 négykocsis szerelvény pedig a 4-es metró vonalán közlekedik majd. Az Alstom már a gyártással is sokat késett: az első metrónak 2008 májusában kellett volna Budapestre érkeznie, ehhez képest az első szerelvényt az év szeptemberében mutatták be.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy ha az Alstom rövid határidőn belül nem szerzi meg a végleges típusengedélyt, a BKV felmondja a szerződést. A típusengedélyre való kérelmet az NKH elutasította, elsősorban arra hivatkozva, hogy az Alstom-metrók fékrendszere nem felel meg a hazai szabályozásnak. A döntést tavaly októberben közölték, a BKV pedig a közgyűlési döntésnek megfelelően felbontotta a szerződést.
A BKV ezzel párhuzamosan lehívta a szerződésben foglalt 30 milliárd forintos bankgaranciát, emiatt az Alstom Franciaországban beperelte a BKV-t. A cég a nanterre-i bíróságon tavaly decemberben első fokon megnyerte a pert. A versailles-i bíróság azonban egy hónapja a BKV-nak adott igazat.
Ha a metróbeszerzés ezúttal végre sikerrel zárul, Budapest lesz a 46. azon világvárosok sorában, amelyekben az Aéstom metrói közlekednek. Jelenleg körülbelül négyezer ilyen metrókocsi fut világszerte.