2008. április. 02. 13:22 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. április. 03. 12:48 Itthon

Pazarlással vádolják az MTV-t

Olcsóbban szállítanánk az MTV munkatársait, mint a közbeszerzési pályázat győztese, csak épp a pályázati kiírást úgy fogalmazták meg, hogy ne indulhassunk rajta - állítja a köztévével korábban szerződésben állt taxitársaság vezetője.

Húsz-harminc millió forinttól esik el a Magyar Televízió (MTV) Zrt. azzal, hogy a 2008-ra taxiszolgáltatásra szóló közbeszerzési eljárás kiírásával megakadályozta, hogy a Rádiótaxi is részt vegyen a pályázaton – állítja a cég ügyvezető igazgatója, Horváth Csaba. Szerinte furcsa, hogy amíg 2007-ben elégedett volt a köztévé az általuk nyújtott szolgáltatásokkal, addig most indulni sem tudtak a tenderen.

A Közbeszerzési Értékesítő 2007. november 19-i számában jelent meg a „Magyar Televízió Zrt. dolgozói részére, a munkavégzéshez kapcsolódó, 12 hónapos időtartamra szóló, cca. 600 ezer km taxiszolgáltatás biztosítására” kiírt gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárás. A 120 millió forintos tenderen két pályázó indult, de nem volt köztük a tavaly ezt a szolgáltatást nyújtó Rádiótaxi. A cég ügyvezetője, Horváth Csaba szerint ez nem véletlen.

© Stiller Ákos
Úgy gondolja ugyanis, hogy az MTV Zrt. kimondottan az idén nyertes taxis vállalatra, a 6x6 Taxira szabva írta ki a pályázatot, másnak esélye sem volt arra, hogy labdába rúgjon. Vádjai indoklása előtt Horváth hangsúlyozta, 2007-ben egyetlen panasz sem érkezett a köztévé dolgozóitól kollégáira. Horváth Csaba tehát azt furcsállja, hogy amíg egy évvel ezelőtt elég volt a 350 darabos kocsipark – nekik egyébként 400 járművük van –, 2008-ban ezt meg kellett fejelni 150, ráadásul felső kategóriás autóval. „A pályázat kiírása szerint ezeknek a gépjárműveknek rendelkezniük kellett például ködfényszóró-mosóval és állítható kormánnyal, ezek viszont nem az utas, hanem a sofőr kényelmét szolgálják.”

A gépjárműparknál sokkal fontosabb dolog, hogy ők kedvezőbb tarifát tudtak volna benyújtani a nyertes pályázó ajánlatával szemben – állítja Horváth, aki szerint amíg a Rádiótaxi Budapestre és vidékre is 184 forintos kilométerenkénti árért viszi az utasokat, addig a tendergyőztes a fővárosban megtett kilométerekért 208, a vidéki fuvarokért pedig 300 forintot kér el. Az ügyvezető igazgató nem érti azt sem, hogy a korábbi 20 millió forint értékű referenciamunkák bemutatása helyett miért kért az MTV jóval magasabb összegű, 80 millió forintos referenciát úgy, hogy azt legfeljebb két cégtől lehetett összeadni. Mindezek miatt a Rádiótaxi vezetője a kiírást azonnal megtámadta, és panaszával az MTV kuratóriumának elnökéhez fordult, ám azon túl, hogy megígérték neki, felülvizsgálják a dolgot, semmi sem történt.

© Stiller Ákos
Horváth Csaba kifogására válaszolva az MTV illetékesei lapunknak úgy nyilatkoztak, hogy a köztévé fuvarjainak száma nőni fog. Ezzel szemben a televízióban létszámleépítés volt, és a köztévé elnöke, Rudi Zoltán megszorító intézkedéseket vezetett be a taxiszolgáltatás igénybevételében, aminek hatására 2007 első három hónapjához képest 30 százalékkal kevesebben utaztak a Rádiótaxival. Horváth tehát úgy véli, ha el tudtak volna indulni a tenderen, akkor a vetélytársakénál olcsóbb ajánlatot tehettek volna, ami az MTV-nek megtakarítást jelentett volna.

A köztévé szerint viszont a Magyar Televízió taxiszolgáltatásra kiírt közbeszerzési eljárásán bárki indulhatott, aki megfelelt a feltételeknek. Így tehetett volna a Rádiótaxi is, ha bevon egy alvállalkozót, amire a közbeszerzési törvény és ők is lehetőséget adtak. Az MTV a közbeszerzési eljárásban a legelőnyösebb ajánlatot tevő céggel szerződött – közölték a hvg.hu-val.

Az MTV a pályázat feltételeiről azt mondja: „Az ajánlatkérő kompetenciájába tartozik a beszerzés mennyiségének meghatározása. Az MTV már a Közbeszerzési Döntőbizottság előtti eljárásban is tájékoztatást nyújtott arról, hogy 2008-ban jelentős működésbeli változások indokolják a magasabb mértékű gépjármű-igényt.”

Az MTV közlése szerint ennek nem mond ellent az, hogy tavaly – a szakszervezetekkel való egyeztetés után – módosították a taxival utazás szabályait. „Éjszaka rövidebb ideig, 22.30 és 5.30 között vehetik igénybe az éjjel dolgozók a taxi-szolgáltatást. A Budapest határánál 30 kilométerrel távolabb lakó munkatársaknak külön elnöki engedélyt kell kérniük taxihasználatra. Továbbá az egyes területek vezetői lehetőség szerint mérséklik a távolabb, vidéken élő munkatársak éjszakai beosztását.”

A taxiközlekedést tehát korlátozták, ám a köztévé igényei – a hvg.hu-nak adott válaszuk szerint – megnőttek. Ez indokolta, hogy a tenderben megemelték a pályázóktól kért referenciát. Mivel az MTV Zrt. által kiírt közbeszerzés 120 millió forint, eddig az összegig jogosultak a taxiszolgáltatást igénybe venni a dolgozók, ezért ennek kétharmadáig megfelelő értékről – azaz 80 millió forintról – szóló referenciát tartottak szükségesnek az alkalmasság igazolásához. Ez nemcsak egy, hanem két ajánlásból állhatott össze, és az is hároméves időszakra. „Mindezek alapján a referenciára vonatkozó előírás nem volt korlátozó, és eltúlzottnak sem minősíthető.”

A gépkocsik felszereltségének meghatározására vonatkozó követelményekről pedig a köztévé közleményében az szerepel, hogy a feltételeket a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság által 8001/2007. (VI.29.) MeHVM számon kiadott, „tájékoztató az országosan kiemelt termékekre vonatkozó állami normatívákról” című dokumentum alapján határozták meg.

„Az MTV célja ezzel az volt, hogy a taxitársaságok által egyedileg értelmezett „A” és „B” kategóriás gépkocsikat egyenlő besorolás alá vonja, biztosítva ezzel a jelentkezők esélyegyenlőségét, és az alkalmasság objektív megítélését, továbbá azt, hogy megfelelő minőségű szolgáltatást biztosítson számára a majdani szolgáltatást teljesítő. Az viszont talányos, hogy ha a gépkocsikat egyenlő besorolás alá akarta vonni a köztévé, akkor miért írták elő a pályázaton, hogy az 500 autóból álló flottának mindössze kétötöde legyen „A” kategóriás jármű, és miért nem „A” vagy „B” kategória megengedés szerepel a tender szövegében.

Hirdetés