A nép és az elit – népszavazás után, elnökválasztás előtt
Lehet, hogy a népakarat és a politikai elit ambíciói közötti szakadék új korszakot jelent az európai politikában? A konfliktus nálunk az elnökválasztás ügyében élesedhet ki. Az unió alkotmányát brutálisan elutasító francia és holland népszavazás tapasztalatainak elgondolkodásra kellene késztetni a magyar politikai elitet - véli írásában Hack Péter.
© Horváth Szabolcs |
A politikai elit és a nép akaratának ütközése mindeddig szőnyeg alá söpört problémákat hozhat felszínre Magyarországon is. Az elnökválasztás ügye lehet katalizátora egy kirobbanó bizalmi válságnak, amelynek a közvélemény kutatások eredményeiben már vannak jelei.
Ne feledjük az alkotmányos berendezkedés mikéntje, és ezen belül az elnökválasztás ügye az új magyar demokrácia genezisének egyik alapkérdése volt. A rendszerváltás korának Ellenzéki Kerekasztalja (EKA) és az MSZMP közötti tárgyalások ezen a ponton váltották ki a legnagyobb vitát, amely végül az 1989 novemberi népszavazáshoz, később a MDF-SZDSZ megállapodáshoz (ahogy akkoriban nevezték: paktumhoz) vezettek.
Kétségtelen, hogy a későbbi demokratikus választások a tárgyalások résztvevőit utólag legitimálták, de a megszületett megállapodások tartalmáról ezt nem lehet elmondani. Alkotmányos berendezkedésünk néhány eleme, így például a köztársasági elnök megválasztásának módja, ma sem élvezi a lakosság többségének támogatását. Ez ezért is érzékeny pont, mert a magyar demokrácia történetének eddigi egyetlen igazán politikai téttel bíró népszavazásának, az úgynevezett „négy igenes” népszavazásnak ez a kérdés volt a döntő eleme. (A munkásőrség feloszlatása, a pártszervezetek munkahelyekről való eltávolítása és az MSZMP vagyonelszámoltatása, valljuk meg, a szavazás idején már eldöntött kérdések voltak, így beemelésük a főkérdés, az elnökválasztás mikéntjének eldöntését segítette. Igaz az is, hogy a referendum kiírásához szükséges aláírásgyűjtés idején jutott eszébe a kommunista vezetőknek ezekben a kérdésekben lépni.)
A népszavazáson az elnökválasztás ügyében csekély, alig hatezer fős többség szavazott igennel. Ez a többség arra a kérdésre válaszolt „igennel”, hogy a köztársasági elnök megválasztására az országgyűlési választások után kerüljön sor. Az „igen” szavazatot leadók jelentős része biztosan nem tudta, hogy szavazatával nem csak az elnökválasztás időpontját, hanem módját is eldönti. A népszavazás ugyanis megnyitotta az utat ahhoz az alkotmánymódosításhoz, amely 1990 nyarán következett be, és amelynek eredményeként a köztársasági elnököt nem a közvetlenül nép, hanem a közvetve a parlamentbe juttatott képviselői (gyakorlatilag a pártfrakciók) útján választja. A népszavazás – pestiesen szólva – elég nagy átverés volt. Megbocsáthatóvá ez a trükk akkor válna, ha az idő múlásával a trükköt lebonyolító rendszerváltó elit meggyőzné a választókat, hogy a trükk eredménye jó a többségnek.
A ’89-es tárgyalások és a népszavazás azon a meglehetősen elitista és paternalista logikán alapult, hogy a politikailag akkor még kiskorúnak tekintett társadalomnál az elit jobban tudja, hogy mi jó és mi a rossz. Ezzel ugyanazon az úton jártak, mint amin most az európai politikai elitek megbukni látszanak.
Félreértések elkerülése végett leszögezem: nincs kétségem afelől, hogy Magyarország jobban járt, amikor alkotmánya a parlamentáris demokráciát, a német modellt választotta, és nem követte a kelet-európai elnöki rendszerek milosevicsi, tudjmani, kucsmai vagy éppen lukasenkói modelljeit. De arról is meg vagyok győződve, súlyos bajok forrása lehet az elit mulasztása: immár másfél évtizede késlekedik, hogy álláspontja helyességéről meggyőzze a közvéleményt. Ehelyett mindent megtesz a népszavazás intézményének ellehetetlenítéséért, és a választókat elzárja attól a lehetőségtől, hogy a sorsukat meghatározó kérdésekről döntsenek.
Az elnökválasztás körüli konfliktusok és a még várható események az elit és a nép közötti szakadékot tovább mélyíthetik, különösen akkor, ha az elmúlt napok európai eseményeiből bárki azt a következtetést vonná le, hogy lám milyen rossz, ha a nép kezébe adják a fontos döntéseket. A „nem” szavazatok elsöprő többségét a francia és a holland referendumon felszínre hozó indulat a népszavazás hiányában valahol máshol tört volna elő. Nem jár tehát jó úton az, aki az eseményekből a közvetlen néprészvétel veszélyeire következtet. Jobban tesszük, ha inkább tanulunk a kudarcokból, hogy magunk ne essünk ugyanebbe a hibába.
A magyar politikai elitnek érdemes vigyázó szemeit Párizsra vetni, és nem végigjárni azt az utat, amelyen francia és holland kollégáik belelavírozták magukat a mostani helyzetbe.
Hack Péter