A frissen nyitott Google Ground oktatóközpont belső terét alakította ki az a magyar cég, melyet két magyar tervezőnő jegyez. Mégpedig olyan sikerrel, hogy idén márciusban már egy amerikai vállalkozás megjelenését tervezik egy Las Vegas-i szakkiállításra.
Tudásbázist és oktatóközpontot épített a Google a Józsefvárosban, méghozzá a Molnár Ferenc regényéből ismert - azóta rehabilitált - Grund szomszédságában. A Google Groundot a magyarországi vállalkozások, startupok és diákok digitális versenyképességének fejlesztéséért hozták létre, ez az első Google oktatóközpont a régióban. A józsefvárosi bázison egy év alatt közel 150 ingyenes képzést tartanak majd, amelyeken közel háromezren vehetnek részt.
De ami még ennél is érdekesebb, a belső tér megtervezése és kialakítása két magyar lány keze munkája, akik két és fél éve indították el kiállítási standokat, belső építészeti megoldásokat tervező és kivitelező cégüket. A 250 ezer forint kezdőtőkével induló vállalkozásuk – amely összeg az alapítók bevallása szerint egy laptopra és honlap tervezésre ment el - ma már nem csak a Google-höz hasonló cégek megbízásait happolja el versenytársai elől, de a nemzetközi porondon is megvetette lábát: Düsseldorf, Frankfurt és Párizs mellett Chicagóban is találkozni lehet az általuk megálmodott standokkal.
Elegük lett a multiból
„Egy médiaügynökségnél dolgoztam, ahol láttam a hibákat, de nem volt lehetőségem beleszólni a folyamatokba. Ez elég bosszantó volt, mindamellett bátorító, hogy kilépjek és saját vállalkozást indításak” – mondja Vachter Andrea a Standout Kft. ügyvezetője. Így a Műszaki Egyetemen ipari és formatervező mérnökként végzett Ercsényi Katalinnal – aki egy kiállítási standokkal foglalkozó cégnél dolgozott - 2011 augusztusában elindították cégüket a már említett laptop megvásárlásával. „A család és a barátok nagyon aggódtak, és nem voltak meggyőződve arról, hogy referenciák nélkül, induló kisvállalkozásként be tudunk lépni egy olyan piacra, ahol eléggé le vannak osztva a lapok” – mondja Katalin, aki hozzáteszi, hogy mindamellett sok segítséget is kaptak, például az első megbízásnál fel tudták használni kapcsolati hálójukat, és mégsem az utcáról kellett bemenniük és meggyőzniük első üzleti partnerüket, a UPC-t. A székház recepciójának belsőépítészeti tervezését nyerték el a kiírt tenderen, ahol véleményük szerint a kedvező árral és egyedi designnal sikerült lenyomni a konkurenseket.
„Eleinte munka mellett próbáltuk vinni a céget is, de már az első megbízásnál kiderült, hogy ez nem kivitelezhető, így mindketten felmondtunk a munkahelyünkön, és feltettünk mindent egy lapra” - mondja az operatív vezetésért felelős Vachter Andrea. A Standout Kft. – amelyben jelenleg csak a két alapító dolgozik – nem csak tervezéssel foglalkozik, hanem legtöbb versenytársukkal ellentétben a gyártást és az átadást is bonyolítják, amihez szükségszerűen alvállalkozók sorát foglalkoztatják. „Gyakran elég egyszerűnek tűnik egy ilyen stand – mutat a Google feliratú fehér pultra Ercsényi Katalin a józsefvárosi tudásközpontban – de egyből a felirathoz szükség van egy iparosra, aki megalkotja a sablont hozzá, vagy kivágja a betűket. Le kell gyártatni a pult lapjait az asztalossal, dekoratőr csinálja a grafikát, villanyszerelő a világítást, szóval elég sokrétű folyamatot kell összefogni – érzékelteti a páros tervezésért felelős tagja, hogy a munka nagy része korántsem a laptopján zajlik.
Az alvállalkozókkal, akik többségében hozzájuk hasonlóan 1-5 fős kis cégek, szoros kapcsolatban működnek együtt: „Nem csak leadjuk a rendelést, majd jövünk a késztermékért, hanem jellemző, hogy együtt gondolkodunk a megvalósíthatóságon, ellenőrizzük a munkafolyamatokat, hogy a számunkra elképzeltek szerint alakulnak-e a dolgok, illetve a határidők miatt is fontos, hogy összehangoltan menjen a közös munka” – mondja Andrea.
Lavinaként jöttek a megrendelések
A UPC elégedett volt a páros munkájával, így ajánlották őket a Chellomedia elektromos tartalomszolgáltatónál is, ahol szintén a recepciós teret kellett megtervezni, „majd egyik megbízás jött a másik után.” A Carlsberg Hungária Kft-nek a Nyugati téri 40-50 négyzetméteres lounge-át rendezték be, amivel annyira elégedettek voltak a megrendelők, hogy a korábbi ilyen jellegű megbízásokat tervező céggel felmondták a megállapodásukat és a Standout-tal szerződtek le. Majd jött a Shopguard, egy magyar garázsvállalkozásként induló, biztonsági rendszereket gyártó cég, amely mára világszinten is ismert, és megbízta őket, hogy tervezzék meg a standjukat a háromévente megrendezett düsseldorfi Euroshopon, ami a világ egyik legnívósabb kiskereskedelmi szakkiállítása. A megnyerő kiállítótérnek köszönhetően a Shopguard is visszatérő megrendelőjévé vált a Standoutnak, és legközelebb már tengerentúli munkával bízták meg őket, egy chichagói szakkiállításra kellett standot tervezniük. Emellett mindeközben az Egis gyógyszergyártónak is megtervezték a megjelenését egy frankfurti kiállításra.
A tengerentúli piaci lehetőségek reményében vállalkozásukat regisztrálták a Behance internetes platformon, ahol illusztrátorok, designerek, divatszakemberek kínálják szolgáltatásaikat, és meg is kereste őket az amerikai ILP biztonságtechnikai cég, mert látták Chicagóban a standjukat, és felkérték őket egy Las vegas-i kiállításon való együttműködésre, amire most, március 18-án utaznak.
A Standout a tavalyi évet 30 milliós bevétellel zárta, és most is 20 projektjük fut egyszerre. Ezek közül átlagban 3-4 egyetlen ügyfélhez tartozik, akik ráadásul visszatérő megrendelők, de vannak eseti megbízások is. „Ezt a piacot nem úgy kell elképzelni, mint a reklám szolgáltatások piacát, ahol az ügynökség leszerződik az ügyféllel 2-3 évre – mondja Andrea, majd hozzáteszi, hogy itt projektekről van szó, és ha a partner nem elégedett, akkor legközelebb másnak adja a megbízást. Persze ez működik fordítva is: az eseti megrendelőkből gyakran válnak állandó partnerek.
A magyar piacon nem lehet túlélni
A megrendelések értéke elég nagy szórást mutat, az egyszer-használatos kiállítóstandtól, a komplett, alapterület függvényében variálható építményekig, így az ár is a pár százezertől a több tízmillióig terjedhet. A célközönség a kereskedelmi tevékenységet folytató cégek köre, világpiaci szinten. „A szakkiállítások, vásárok az utóbbi 20 évben terjedtek el, de jellemzően nem Magyarországon. Itt is van egy-egy régiós szinten is nagyméretű vásár, mint a Construma építőipari szakkiállítás, de a hazai valóság nem az, hogy a kereskedelmi vállalatok többmilliós standokat rendelnének meg.” – mondja Katalin, majd hozzáteszi, hogy ugyan külföldön is elvárás a reális ár és a megvalósíthatóság, ellenben rendszeresek a nagy volumenű események, ami folyamatos megrendeléseket biztosít.
„Korábbi munkahelyen, és az időközben szerzett szakmai tapasztalatnak köszönhetően jól fel tudjuk mérni az ügyfelek igényeit. Nagyon fontos, hogy amíg egy designer képzeletének semmi sem szab határt, nálunk nagy hangsúly van a megvalósíthatóságon, pontos műszaki tervet készítünk, amit szeretnek az ügyfelek. Tudják, hogy nem lesz elszállás belőle, és ez a szakmaiságnak köszönhető.” – teszi hozzá Katalin.
Fél évre látnak előre
A piacra jellemző, hogy az alkalomszerű megrendelések miatt nehéz előre tervezni. „A jelenlegi projektek fél év alatt kifutnak, és ugyan eddig szerencsésen alakult a helyzet, nehéz előre gondolkodni. A jelenlegi munkák száz százalékosan lefoglalják a kapacitásunkat, így nem marad idő sales tevékenységre, új projektek keresésére, reklámtevékenységet sem folytatunk” - mondja az ügyvezető. Éppen ezért most készülnek bővíteni a csapatot, értékesítő mellett projektmenedzserrel és irodavezetővel is bővülnek majd, így lehetőség lesz a kereskedelmi kapcsolatok keresésére. A közeljövőben a gyártást is szeretnék bevonni a cég tevékenységébe, még lejjebb tornázva a költségeket. „Ha az eddig tapasztalt növekedéssel számolunk a következő pár évre, akkor akár öt asztalost is tudunk majd foglalkoztatni, és ugyan a megrendeléseket külföldről várjuk, a gyártás mindenképpen Magyarországon történik majd, hiszen az itteni fizetések nagyban hozzájárulnak a versenyképességet biztosító kedvező árainkhoz” - mondta Andrea.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.