Függőjátszmák
"Bár az utóbbi hetek politikai eseményeinek szereplői nem vonták kétségbe azt az alaptételt, hogy bármely politikai...
"Bár az utóbbi hetek politikai eseményeinek szereplői nem vonták kétségbe azt az alaptételt, hogy bármely politikai törekvés csakis az alkotmány keretei között érvényesülhet, a történteket végig a jogi bizonytalanság lengte be" - írta Sólyom László két évvel ezelőtt a HVG-ben megjelent, a Medgyessy Péter miniszterelnöki lemondása nyomán kialakult közjogi helyzetet értékelő cikkében (HVG, 2004. szeptember 4.). Az utóbb köztársasági elnökké választott alkotmányjogász-professzor akkor úgy látta, a politikai szereplők kiállták a jogállamiság próbáját. A kérdés ma újra aktuális: hogyan kezelik majd a múlt vasárnapi önkormányzati választások után kialakult, megváltozott belpolitikai szituációt az ellenérdekű felek. Azt még a koalíciós pártoknál sem vonják kétségbe, hogy képviselőik a hétvégi megméretésen összesítésben alulmaradtak az ellenzékiekkel szemben. Még azt az olvasatot sem hárítják el, hogy az eredményekben egyfajta, a kormányzati "nagypolitikával" szembeni választói elégedetlenség is kifejezésre jutott. A kérdés az, hogy mindez - a változatlan parlamenti erőviszonyok mellett - milyen "kötelezettséget" ró, s róhat-e egyáltalán bármit is, a többséget alkotó kormánykoalícióra.
Az elkövetkező hetek legvalószínűbb forgatókönyvének az látszik, hogy Gyurcsány Ferenc nem mond le, az általa kezdeményezett parlamenti bizalmi szavazáson a koalíció nem vonja meg tőle a bizalmat, és belátható időn belül nem kerül sor előrehozott választásokra sem. A pénteki bizalmi szavazástól való távolmaradását már előre bejelentő Fidesz és KDNP, illetve az ellenzéki MDF számára a Gyurcsány eltávolítására szolgáló - egyben új választások kiírását helyettesítő gyors megoldás - a konstruktív bizalmatlansági indítvány benyújtása lehetne. A miniszterelnök megbuktatásához - s ezzel párhuzamosan új kormányfő állításához - azonban az ellenzéknek a kormánypártiak egy részének (minimum 9 képviselőnek) a szavazatára is szüksége lenne. Ők viszont a jelen állás szerint aligha teszik meg azt a szívességet, hogy kiszolgáltassák az ellenzéknek a baloldal vezetőjét, aki meggyőzőerőben, szónoki képességekben talán csak egyedül tudja felvenni a versenyt Orbán Viktorral.
Az alkotmány biztosította "stabilitási nyereséggel" szemben így az ellenzék most egyfajta demokratikus deficitként igyekszik láttatni, hogy nincs jogi lehetőség a kormányfőváltás kikényszerítésére. Orbánnak az MSZP-hez intézett, Gyurcsány lemondatását követelő - csütörtökön lejáró - 72 órás ultimátuma ilyesformán leginkább csak ürügy az utcai nyomásgyakorlás egyfajta "legalizálására". Ehhez pedig a muníciót nem csupán a vasárnapi siker adhatja a Fidesz elnökének, hanem az is, hogy a történtek nyomán az ellenzék "zsarolási" potenciálját tovább erősítheti, ha beindul a győzteshez húzás mechanizmusa. Mindezek ellenére aligha van realitása ma Magyarországon például egy olyasfajta utcai rezsimbuktatásnak, mint amilyenre az elmúlt években Ukrajnában, Szerbiában, Grúziában és Belaruszban történtek kísérletek, s amelyeknek olyan közös karakterjegyeket felmutató "forradalmi technikáit" ismerhette meg a világ (hasonló jelképek használata, humoros és performansz jellegű tiltakozási elemek alkalmazása, polgári engedetlenségi formák), ami arra enged következtetni, hogy azonos szellemi bázisból kiinduló "demokráciaimportról" volt szó (HVG, 2004. december 25.). A Fidesz mostani "narancsos tiltakozása" azonban sem technikáiban, sem célkitűzéseiben nemigen hasonlítható az előbbiekben említett, leginkább a korlátozott demokráciákban szokásos megmozdulásokhoz. Orbánnak úgy kell az utcán lennie, hogy közben az unió bizalmát továbbra is élvező Gyurcsány szalonképes versenytársa maradjon. Eközben viszont azzal is számolnia kell, hogy ha a belpolitikai hadszíntéren nem mutat kellően erélyes fellépést, akkor a jobboldalon megerősödhet egy olyan parlamenten kívüli erő, amelytől később neki is vissza kell foglalnia - a szó átvitt és valódi értelmében - a Kossuth teret.
A pénteken minden bizonnyal meginduló ellenzéki demonstrációsorozat ilyesformán leginkább egy olyan permanens tömegrendezvénynek ígérkezik, amilyenre mostanában az ugyancsak megosztott Mexikó szolgáltat nemzetközi példát: ott ugyanis a minimális szavazatkülönbséggel hatalomra került elnök riválisát támogató tömegek hónapok óta lényegében megszállva tartották Mexikóváros központját (HVG, 2006. szeptember 29.). S bár a tiltakozás ereje az utóbbi időben némileg csillapodott, egy-egy nemzeti ünnepen még ma is több mint 1 millióan gyűlnek össze a főtéren, hogy megerősítsék: nem fogadják el a hivatalában amúgy bírósági döntéssel is megerősített elnök hatalmát.
DOBSZAY JÁNOS