The Bad Plus: rossz az, aki rosszra gondol
Kilencéves fennállása alatt hat lemezt gördített ki a The Bad Plus trió, mire végre elérkezett Magyarországra. Tipikus rétegműfaj képviselői ők; nem csoda, hogy itthon kis létszámú, ám annál lelkesebb a rajongótáboruk. Ők zarándokoltak el a Millenáris Fogadóba.
The Bad Plus
február 27., Millenáris Fogadó
The Bad Plus Ligetitől Kurt Cobain-ig © Michael Dvorak |
Jogos a hármas elnevezése is: nem a zongorista neve alatt működnek, mert ha épp nem egykori U2-, Nirvana-, Bee Gees- vagy Blondie-számokat, esetleg Stravinsky-, sőt Ligeti György-darabot dolgoznak fel, akkor mindhárman kiveszik részüket a komponálásból, és a teljes hangzásképet is egyenlő arányban határozzák meg. Ha valamelyik tag, ne adj’ isten, megbetegedne, nem lenne érdemes helyettesítő zenésszel turnéra indulniuk. Most sem helyettesítő muzsikussal, hanem Wendy Lewis énekesnővel indultak koncertkörútra, hogy 2009-es, For All I Care című albumuk anyagát bemutassák; az első olyan lemezükét, amelyen kizárólag feldolgozások szerepelnek.
Még szerencse, hogy csak részben állt ebből a matériából a koncert, mert számomra csökkentette a zene élvezeti értékét Lewis értékelhetetlen színpadi megjelenése, és – amúgy képzett, rockzenén csiszolt – énekhangja is. Az est második részében, amikor négyesben játszottak, a zene röghöz kötötté vált, a Bad Plus-féle finom egyensúly felborult, túl mélyre merültünk a pszichedéliában. Sajnáltam, hogy a két ráadásszámot is Lewisszal adták elő, s igyekeztem minél erősebben fölidézni az első rész élvezetes pillanatait, amikor korábbi albumaik triószámait játszották.
Iversonnak a felszínen hidegvérű, de mélyebb rétegeit tekintve bármikor robbanni kész zongorázása, Anderson pregnáns, sokszor éneklő bőgőzése és King látványra széteső és infantilis, valójában nagyon is összeszedett, sokszínű és energikus dobolása nemcsak fölidézte a korábbi lemezeiken hallottakat, de új élményekkel is megajándékozott minket. Hármójuk jelenléte, állandó, feszült egymásra figyelése nyomán a színpadon minden olajozottan, tervezettnek tűnő módon működött, s mégis minden megmozdulásuk újabb meglepetéseket rejtett magában.
Ahogy 2007-es lemezük címe (Prog) sugallja, a The Bad Plus pimasz profizmusa valóban progresszív irányok felé tolja a jazz űrszekerét. Jó, hogy itt voltak.
Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely