Világszínvonal a Zeneakadémián: a közhelyeken túl
Jó volna néhány kicsorbult jelzőt, megkopott kifejezést kiélezni, megfényesíteni. A „mindenható” marketing nullára amortizálta a világhírű jelzőt, a kirobbanó siker kifejezést. Így ki hiszi el nekem, hogy szombaton este a Zeneakadémián két világszínvonalú énekesnő aratott kirobbanó sikert?
Rost Andrea áriaestje
január 26., Zeneakadémia
Rost Andrea Stabilan - a színpadon is © Gramofon |
Ma minden a szakosodás irányába mutat, és vannak előadóművészek, akik jól is érzik magukat a számukra kijelölt skatulyában. Fizikai adottság, ambíció és mély önismeret dolga ez a kérdés. Tanácsot adni, a próbálkozásra lehetőséget kínálni pedig rettenetes felelősség. Bizonyára lesz, aki vállalja ezt a felelősséget a Magyar Állami Operaház új vezetői közül. Rost és Wiedemann áriaestje mindenesetre azt engedi feltételezni, hogy az énekesnőkről érdemes sokkal színesebb fantáziával gondolkodni. Lehet, hogy a Pillangókisasszonyra és a Turandot Liujára már egy teljes produkció erejéig föl lehetne kérni Rost Andreát, Wiedemann Bernadett pedig Santuzzaként protagonistája lehetne egy friss Parasztbecsület-repríznek. Ha stabil, muzikalitásra épülő, korszerű zenés színházi játékhoz keresnek partnereket, kettőjükre biztosan építhetnek.
Ami meg a lehetőségeket illeti, a Filharmónia Budapest Kht. már nem először adja tanúságát annak, hogy bár a bevételi eredmény nem elhanyagolható szempont, azért mindenek felett a művészek és a közönség szolgálata áll. A Liszt–Wagner Zenekart vezető magyar zenekarok tagjaiból, nemzetközi hírű kamaraegyüttesekből, vonósnégyesekből, fa- és rézfúvós kvintettekből verbuválták 1997-ben. Vélhető, hogy a tagság folyamatos mozgásban van, és ma már nem feltétlenül az alapítókat látjuk a pódiumon. Oberfrank Péter karmester szép és lendületes játékra késztette az együttest, a szólisták pedig rövid idő alatt átlelkesítették az eleinte egykedvűnek látszó hangszereseket.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely