Puccini-év: ködös kezdés után derűs égbolt
Köddel álmodni bizonytalan jövőt jegyez – írja Krúdy Gyula. Sajnos ébren is vastag köd felhőzte a Puccini-évforduló budapesti nyitányát, a Pillangókisasszony előadását a MÜPA-ban. A nemzetközi szereposztásból megbetegedett Karine Babajanian és Giuseppe Giacomini helyett más vendégeket kellett fölkérni a főszerepekre: Barbara Dobrzanskát és Zoran Todorovichot. A köd azonban fölszállt: az előadás kárpótolt minket.
Puccini: Pillangókisasszony
Január 7. és 9., Művészetek Palotája
Barbara Dobrzanska © Gramofon |
Roberto Servile Puccini miliőjét hozta színre, Wiedemann Bernadett – mint minden kis és nagy szerepében – perfekt alakítást nyújtott. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Pier Giorgo Morandi vezényelte. Morandi nem Gardelli vagy Patané fajsúlyú karmester, de pezsgő itáliai lendületbe hozta az együttest. Mióta Szabó Sipos Máté vezeti az operaház énekkarát, a hangzás egyre csiszoltabb. Káel Csaba rendező otthon van a Művészetek Palotájában, rendezett a Fesztivál Színházban és a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben is. A koncertterem zsinórpadlás nélküli terében az elmúlt években többféle megoldással kísérletezett. Elsősorban stilizált képekkel, amelyek a nézők fantáziáját hivatottak megmozgatni. Ez a Pillangókisasszonynál sikerült legjobban, a majdnem színpadképivé növesztett japán metszetek ízléses utalással szolgáltak a színhelyre, Nagaszaki kikötőjére, a dombon álló parányi házra, ahol a cselekmény játszódik. Az elképzelés bevált, egészen az utolsó, tragikus akkordokig: itt azonban az amerikaivá „kisajátított” gyerek mögé vetítették az atomtámadás gombafelhőjét. Puccinitől fényévnyi távolban van az ilyesfajta direkt utalás. Kár volt lerántani a földre a különben jó színvonalú, élvezetes produkciót.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely