Király volt a királyi zene
A világhírű szólisták és zenekarok között két, a 17-18. század zenéjére szakosodott német együttes – Concerto Köln, Akademie für Alte Musik – gazdagította a tavaszi fesztivál programját. Nagy öröm ez a recenzensnek. Nemcsak, mert nem csalódott bennük, hanem azért is, mert professzionális muzsikálásuk több érdekes gondolatot is felvetett.
A Concerto Köln hangversenye
március 22., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Concerto Köln Nem pusztán látványosság © Budapesti Fesztiválközpont Kht. |
A Concerto Köln a hagyományosabb zeneértést és zenélést képviselte, mint a hangszerekkel és a leírt kottával szabadabban bánó berlini együttes. A kölniek nem avatkoztak bele a művekbe – igaz, az általuk játszott szerzők nem is engedtek ekkora teret az improvizációnak. Műsorukban Joseph Martin Kraus két kompozícióját állították Mozart két szimfóniája mellé, s érdekes módon ez nem a jelentéktelen kismester színeiben tüntette fel a halhatatlan salzburgi komponistával azonos évben született, német származása ellenére „a svéd Mozartként” emlegetett, ugyancsak fiatalon elhunyt zeneszerzőt. Kraus zenéjének főleg a moll-hangnemű tételei keltettek feltűnést, a Jupiter-szimfónia előtt megszólaltatott c-moll szimfóniában éppúgy, mint a második félidőben, a g-moll szimfónia előtt játszott Olympia-nyitányban.
A kölniek mintha egy uralkodó előtt muzsikáltak volna. Az érzékeny hangolás külön ceremónia volt: mintha a hangszereket mutatták volna be a hallgatóságnak. A ceremóniamester, Anton Steck pedig szinte bókolva, szertartásosan, egy udvaronc kézmozdulataival köszönte meg együttese élén a tapsot. Ahogyan szólistákhoz illik, ennek a zenekarnak is minden tagja meghajolt. Mindez pusztán szórakoztató külsőség lett volna, ha a nyurga, Velázquez-ábrázatú koncertmester nem hihetetlen energiával vezette volna csapatát. Játékuk nemcsak szépséget, élvezetet, hanem tanulságot is tartogatott számunkra: a két Mozart-szimfóniában minden frázis záróüteme már felütésként szolgált a következő frázishoz, ami által a zene állandóan mozgó–hullámzó folyamatként, cselekményként hatott, s csak a záróakkord tett pontot a végére.
Írhatnánk még a kölniek fuvolásáról, akinek gyöngyöző hangjait hallva az ember azt hinné, üvegből van a hangszere; vagy a mögüle néha-néha előtérbe került klarinét behízelgő, hajlékony hangjáról, ami gondolkodóba ejtett a modern hangszerek tökéletességét illetően. Vagy arról is, hogy a 18. századi hangszerkópiák gyengeségei is felszínre kerültek: a kürtök sokszor lemaradtak a zenekar mögött – mire megszólalt egy-egy hangjuk, a többiek már egy tizedmásodperccel előrébb jártak. Míg a Jupiter-szimfónia hangfogókat előíró lassú tétele puha és különleges hangzásokkal örvendeztetett meg, a már említett klarinét a g-moll szimfónia lassú tételének záróakkordját elcsúfította egy oda nem illő hamis hanggal.
Bár az együttes – Waltraud Meier megbetegedése miatt – módosítani kényszerült műsorát, ezúttal nem bántam, hogy végig az övék volt a főszerep.
Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely