Nem hamburger: komolyzene
A hamburgi Északnémet Rádió Zenekara - Christoph von Dohnányi vezetésével - Mahler I. szimfóniáját felülmúlhatatlannak tetsző tökéllyel játszotta el. A zenekar nem a leghíresebb együtteseket jellemző rutin-csúcsminőséget képviselte. Miközben hozta az elvárható maximumot, egyedi maradt, Mahler-tolmácsolása pedig olyan etalont állított fel, mely adaptálhatatlan és másolhatatlan.
Az Északnémet Rádió Zenekara – Hamburg
Km.: Vagyim Repin (hegedű), karmester: Christoph von Dohnányi
március 20., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Christoph von Dohnanyi Jól egybentartott zene © Terry O'Neill/Decca |
A folytatásban Vagyim Repin szólójával Mendelssohn e-moll hegedűversenyét hallottuk. Férfiasan, értelmesen és tökéletes technikával játszott, ám az első tételben inkább a jólfésültség és a rutin biztosította a színvonalat. Mintha nem is vette volna fel elsőre a fonalat. A nyitótételben szinte azonnal be kell lépni a szólistának; minden hegedűs rémálma, hogy lemarad a belépésről, Repinnek is majdnem sikerült. A második tétel nemes lírája figyelemreméltó volt, de ez még mindig kevés ahhoz, hogy az előadás a legnagyobbakéhoz mérhető legyen. Dohnányi vezényletére kevés figyelem irányult, pedig ha az apró, alig látható mozdulatokra, a koncentráció rezdüléseire is figyelünk, akkor kiderülhetett volna, hogy az idős mester tökéletes formában, megkérdőjelezhetetlen színvonalon kísér. A lassútétel vége, majd a teljes harmadik tétel már olyan finomságokról, eredeti mozzanatokról, a zenei események olyan gazdagságáról árulkodott, amit erőfeszítés nélkül tudunk memóriánkban elraktározni. A tapsot Repin egy hangulatoldó ráadásszámmal, bűvészmutatvánnyal is felérő bravúrdarabbal köszönte meg. Egyként konstatálta mindenki, hogy Repin nagyon tud hegedülni, pedig többről van itt szó: Repin hegedűs. Hamarosan újra Budapestre jön, hogy ezt Brahms Hegedűversenyében is bizonyítsa.
A második részben, a Titán melléknévre hallgató Mahler-szimfóniában már minden figyelem a karmesterre irányult. Dohnányi tökéletes volt, rejtélyes, a kisujjával is hadosztályokat mozgató generális. S eközben egyetlen parancsoló mozdulata sem volt. Nem is oly rég az Amszterdami Concertgebouw Zenekara (csak hogy egy topzenekarra emlékezzünk) ugyanitt játszotta ezt a darabot (Mariss Jansons vezényelt), a kivitelezés szempontjából tökéletesen, az interpretáció azonban semmitmondó volt. Dohnányi sem az elemző értelmezésre helyezte a hangsúlyt, mégis egy hallatlanul összetett, varázslatos, többszörösen rétegzett Mahler-tolmácsolást hallottunk. Ugyanazzal a hangzáseszménnyel találkoztunk, mely a Ligeti-művet is jellemezte, de ez a hangzás most a mű közepébe talált. Sorolhatatlan mindaz a rácsodálkozást kiváltó hangszín és intonáció, mely ütemről ütemre vezette a hallgatót egy olyan birodalomban, amelyben alig-alig található a mi „birodalmunkra” emlékeztető mozzanat. Öntörvényű és minden elemében összecsiszolt, koherens mesevilág ez. Nem gyermeknek szól, a felnőtteknek mégis felfoghatatlan.
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely