Dallamok erőből
Courtney Pine belép egy harmincemeletes ház liftjébe, megnyomja a 33-as gombot, majd kiszáll a harmincnyolcadikon. Valahogy így igyekszik kitágítani azokat a határokat, amelyeket az általa megszólaltatott stílusok, a társak és saját maga pillanatnyi képességei vagy a befogadó közeg jelenthetnek számára. Kevés kell hozzá, hogy mágusnak gondoljuk őt.
Courtney Pine koncertje
március 13., A38 hajó
Courtney Pine A főhős erőltette © courtneypine.co.uk |
A szaxofonos a számok közt szóban is kifejtette nézeteit az ősök által ránk hagyományozott zenei örökség megőrzésének, életben tartásának fontosságáról, játékával pedig ennek illusztrálásánál többet is tett. A következő kompozíciók szinte mind ismert témák voltak, melyekbe Pine úgy bújt bele, mint passzentos búvárruhákba: azonnal alkatához formálta a Summertime-ot, a Boney M által diszkóslágerré tett Sunnyt vagy a Take Five-ot, és így merült velük a mélyvízbe, amely a fekete zenék esszenciájának és önnön egójának elegyéből állt össze. Ez a nem csekély méretű ego azért jó pár szólót engedélyezett az őt körülvevő zenekartagoknak is, akik ilyenkor – ha kiléphettek erősen kontrollált kísérő szerepükből – nem egyszer nagy meglepetésekkel ajándékoztak meg minket. Nem utolsósorban Ms. Alleyne, aki megmutatta, hogyan lehet egyszerre erőteljesen, dinamikusan, precízen és stílusosan dobolni, s egyben nőiesnek maradni.
Miközben azon tűnődtem, vajon miért nem vesznek a hátukra Pine nagytarajú hanghullámai - annak ellenére, hogy végül is lenyűgözötten állok e lefegyverzően energikus, zseniális muzsikus előtt; nos, ekkor Cameron Pierre egyszer csak megvilágosító erejű gitárszólót gördített elénk. Szépen fölépített, mesélő dallamokkal, kifejező hangközökkel teli, megindítóan emelkedő játékának köszönhetően a csupasz extázisba torkolló, sok szempontból minimalista, már majdnem erőszakos szaxofonozással szemben, íme, megjelent a zene. Pierre, ez a kis ember tudja, hogyan kell történetet mesélni a hangszerével, s az ő látszólagos esendősége láttán értem tetten még valamit, ami zavart Pine-ban: ő szuperhőst játszik a színpadon. Nem is hinnénk, hogy mint ember, gyarló, hogy hibázni is tud, vagy hogy ha kell, elszégyelli magát. Emiatt nem melegít mégsem az a láng, ami óriási nyelvekkel csap föl szaxofonja tölcséréből. A ráadásszámban levezényelt közönségénekeltetés, sőt ugráltatás (képes-e a publikum háromszor, hétszer, majd negyvenszer fölugrani?) végképp takarékra csavarta a lángot.
Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely