Nem elég ütőképes
Amikor azt gondolnánk, hogy a zene többre már nem képes, az ütőhangszerek még akkor is fantasztikus dolgokat tudnak hozzáadni. Mino Cinelu most bebizonyította ennek az ellenkezőjét: mennyire unalmas tud lenni a zene, amikor csak a gondolat nélküli ritmusról szól. Kritikusunk megszenvedte ugyan, de hősiesen végigállta a megpróbáltatást.
Mino Cinelu és a Flame & Co. Trio
A38 hajó, 2006. március 8.
Mino Cinelu Problémás este © Gramofon |
A probléma ott kezdődött, hogy az emberek nyolc után még mindig az A38 hajó kis ruhatári kajütjében nyomorogtak – nagysokára kiderült, hogy a hangbeállás gyötrelmei hosszabbra nyúltak a kelleténél. A flamencót játszó lelkes magyar csapat, a Latidos előszereplése után még egy teljes órát kellett malmozni a főműsorig. Így aztán a kiírt nyolc órás start helyett, előzenekarral és összesen kétórányi várakozással együtt Mino Cinelu éjjel tizenegykor lépett a színpadra. A közönség tetemes része a távozás mellett döntött, ám a másik rész kitartását is leforrázta a kezdet: az ütőhangszeres Mino az elektromos billentyűkhöz ült először. Az érthetetlen, valamilyen pidzsin nyelven szóló dalt recsegő-ropogó dinamikájú, tipikusan betanult kíséret tette még nehezebben elviselhetővé. A folytatásban végre dobjai mögé ugrott a zenész: a változatos hangszerek között elektromos és akusztikus perkák, sőt egy teljes dobfelszerelés is megszólalt, az első öt percben szinte minden instrumentum adott két-három hangot egymás után a keze alatt. Zenei élménynek ez még mindig aligha nevezhető, a koncepció teljes hiányának ellenhatása viszont gyorsan következett: a közönség hanyatt-homlok menekült, és a bő félházból az este végére csupán egy maroknyi „rajongókommandó” ugrált a színpad előtt.
A folytatás színvonalára jellemző, hogy Mino egyszer percekig téblábolt a színpadon, hogy találjon egy olyan mikrofont, ami szól – a bájos jelenetet egyetlen dobgép nem éppen szívhez szóló dörömbölése kísérte. Van ennél is rosszabb? A zenész egyik percben az útban lévő mikrofonállvánnyal hadakozott, a következőben pedig a székével folytatott elkeseredett küzdelmet, midőn egyik kezével a dobot verte, másikkal a széket próbálta normális helyzetbe tekerni. Az arcpirítóan komikus jelenetekkel szemben csupán a Flame & Co trió másik két tagjának, a flamenco-gitárosnak és az -énekesnek a teljesítménye jelentett némi ellenpontot: Paco el Lobó és Miguel Mipuente bulerias- és sevillanas-előadása hibátlan és szenvedélyes, néhány pillanatra megcsillantotta az andalúziai zene szépségeit. Cinelu azonban nem ismerte föl, hogy a két autentikus zenész megmentheti az estét – ő inkább leült a színpad elejére, és saját játékát tolva ismét a közönség orra alá, komolytalan mimikával és gesztusokkal bohóckodva végleg megadta a kegyelemdöfést saját produkciója számára.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely