A végtörlesztés és a nyugdíjpénztári reálhozam-fizetés durván megdobta a pénzügyi panaszokat
Kiugró mértékben nőtt tavaly a pénzügyi felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok (6.
Kiugró mértékben nőtt tavaly a pénzügyi felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok (6.585 darab) és a PSZÁF ügyfélszolgálatához érkezett megkeresések (32.067 darab) száma tavaly a második félévben; az előbbieké több mint megkétszereződött, az utóbbiaké több mint másfélszeresére nőtt, összességében pedig több mint 70 százalékkal emelkedett az első félévihez képest.
A pénzügyi szervezetekhez érkezett panaszok száma közel 40 százalékkal, több mint 154.000 darabra emelkedett a PSZÁF fogyasztóvédelmi tevékenységéről készült elemzés szerint, melyből az MTI idéz.
A beadványokra visszatérve, számuk – az eddigi tendenciáktól eltérően – leginkább a korábban alacsony részarányt képviselő pénztári szektorban nőtt, ahol a növekedés több mint huszonötszörös, és a vizsgált időszakban az összes beadvány 43,5 százalékát tette ki. A pénzpiaci szektor esetében a növekedés közel 40 százalékos volt, míg a biztosítókra érkezett beadványok száma kisebb mértékben (- 8,1 százalék) csökkent. A tőkepiaci szektor beadványszáma változatlanul elenyésző (38 darab).
A pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos, a felügyelethez érkezett beadványok száma 1.962-ről 2.762 darabra nőtt. Leginkább az elszámolások, megbízások teljesítésével, az elő- és végtörlesztéssel, a szolgáltatás minőségével és az egyéb ügyviteli hibákkal összefüggő beadványokkal fordultak a felügyelethez, ezek együttesen az össz-beadványszám mintegy kétharmadát tették ki. Az elő- és végtörlesztéssel kapcsolatos beadványok száma - jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan - megsokszorozódott; az ilyen jellegű ügyekből az előző időszaki 46 darabbal szemben a felügyelet a tárgyfélévben 472 darabot regisztrált.
A hitelezéssel összefüggő beadványok száma az összes pénz- és tőkepiaci beadvány több mint kétharmadát (72 százalék) adta. A devizahitelek törlesztőrészleteivel kapcsolatos beadványok száma az első félévben tapasztalt stagnálást követően a második félévben több mint két és félszeresére nőtt. A hitelezéshez képest továbbra is viszonylag kevés beadvány érkezett a folyószámla-vezetéssel, a bankkártya műveletekkel, valamint a befektetésekkel összefüggő szolgáltatásokkal kapcsolatban.
A biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek (854 darab) száma a felügyelethez érkezett fogyasztóvédelmi beadványok megoszlása alapján valamelyest csökkent (-8,1 százalék), és az összes fogyasztói beadvány 13 százalékát tette ki a második félévben.
A biztosítási beadványok főként a nem-életbiztosítási termékeket érintették, legnagyobb részük a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékekkel kapcsolatban érkezett (212 darab) A felügyelethez érkezett biztosítási beadványok legnagyobb része (53 százalék) a kárkifizetésekkel függ össze. 27,3 százalékos arányban érkeztek a biztosítási beadványok együttesen "egyéb ügyviteli hibák", illetve "tájékoztatási hiányosság" néven. A biztosító intézményekhez benyújtott panaszok megoszlása alapján ugyancsak a kárkifizetésekkel összefüggő panaszügyek aránya a legmagasabb (44,4 százalék).
A pénztári szektort érintő ügyek száma a felügyelethez érkezett beadványok esetében ugrásszerűen megnőtt, ami egyértelműen a magánnyugdíjpénztári tagi kifizetésekre vezethető vissza, a többi ügyfajta közül egyedül az egyéb ügyviteli hibákkal kapcsolatos beadványok darabszáma nőtt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.