Hiába lettünk akkugyár-nagyhatalom, a dél-alföldi üzemben készülő elektromos autókba nem hazai gyártású, hanem importakksikat szerelnek.
Orbán Viktor egyebek mellett az akkumulátorgyártásra alapozza az ország jövőjét, a hangos környezetvédelmi aggodalmakat félresöpörve egymás után nyílnak, épülnek az akkugyárak, ennek ellenére a BYD Szegeden létesülő üzemében nem hazai, hanem Kínából behozott akksikat szerelnek majd be a készülő elektromos autókba, derül ki abból az interjúból, melyet Zhang Bo vezető mérnök, a BYD logisztikai osztályának vezérigazgató-helyettese adott a Szeged.hu-nak.
Zhang Bo ezt a PR-interjúban kétszer is leszögezte. Egyszer azt mondta, a BYD új, szegedi üzeme fontos pillére lesz az európai piac ellátásának, otthont ad majd a teljes gyártási folyamatuknak – az akkumulátorgyártás kivételével. Egy későbbi visszakérdezésre pedig, amely a fentiek után még mindig azt tudakolta, lesz-e akkumulátorgyártás a dél-alföldi üzemben, azt felelte, hogy:
„Nem. Az akkumulátorokat Kínában gyártjuk, majd Szegedre szállítjuk, és itt építjük be az autókba.”
Ezen túl kiderül a beszélgetésből, hogy bár a projekt még kezdeti szakaszában jár, a BYD már elkezdte a munkaerő-felvételt és a beszállítók kiválasztását is. A majdani gyár területét pedig a szegedi önkormányzat szakaszosan adja át az év végéig a BYD-nak. „Jelenleg az alapozási, régészeti munkálatok, az infrastruktúra kiépítése, a betonozási munkálatok zajlanak. (…) Az alapkőletételt 2024 őszére tervezzük.”
A szegedi gyárban a tervek szerint elektromos és benzinüzemű plug-in hibrid járművek készülnek majd. Az üzem kapacitása kezdetben évi 150 ezer jármű lesz, idővel pedig 300 ezer autót terveznek gyártani évente, céljuk, hogy 2025 második felében megkezdjék a termelést, mondta Zhang Bo.
Kezdetben 3-4 ezer főt alkalmazhatnak, teljes kapacitás esetén pedig, évek múlva akár 10 ezer munkavállalót is. Zhang Bo szerint a projekt emellett több mint 30 ezer közvetett munkahely létrehozását segíti elő az Európai Unióban.
A gyár környezeti terheléséről a BYD vezető mérnöke azt mondta, elkötelezték magunkat amellett, hogy mind az építés, mind az üzemeltetés során betartsák az összes magyar és európai környezetvédelmi előírást, szigorúan be fogják tartani az összes vonatkozó környezetvédelmi határértéket. Azt mondta, nyitottak arra, hogy külső, független partnereket – például egyetemi vagy civil szervezetek szakértőit – vonjanak be a kibocsátásunk ellenőrzésébe.
Emellett Zhang Bo azt mondta, hogy véderdőt telepítenek majd a gyár köré pufferzónának, és tervezik azt is, hogy az üzem mellett létrehoznak egy tóval kiegészített közparkot. A BYD vezető mérnöke arról is beszélt, hogy lesz valamiféle együttműködés a Szegedi Tudományegyetemmel. Különböző témákban már el is kezdték a tárgyalásokat, „az egyetem szerves része lesz a működésünknek, értékes szaktudást nyújt és hozzájárul az innovációhoz”.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.